Orange Haglöfs Alaska ?

Ja det fanns Grönland i samma orange nylontextil som i din Alaska, och ja, de är ytterst ovanliga
nuförtiden. De var hyfsat populära bland expeditioner uppe på isvidderna på den tiden - men
föll kvickt i skymundan så snart Alaskan kom... Mest sällsynt av allihop verkar de grå Alaskorna
vara. Inte förvånande egentligen: Grå med svarta remmar, svarta kantband, svarta snölåstextilier
samt svart bärsele + höftbälte. Med en lika gråtråkig packpåse. Ser ut som en begravningskostym...
Den enda 'färgklicken' (förutom det lilla röda och vita i den broderade hattlogon) är texten ALASKA
i rött broderat på bakfickan... Under de senaste tiotalet år har jag bara sett två till salu på Tradera...
Har sett avsevärt fler av t.ex. orange och blå. Både Alaska och Grönland...

Da svarta alaskorna hade åtminstone violetta kantband och ljusgrå snölås. Mycket gladare så...
/Odd

PS
Om någon har en grå Alaska med packpåse till salu: Hör av er!
Får hålla utkik efter en orange Grönland då 👍🏻

Rörande den grå Alaskan, menar du samma grå som den grå Baltoron som ligger på Tradera nu? 608587709
 
Rörande den grå Alaskan, menar du samma grå som den grå Baltoron som ligger på Tradera nu? 608587709
Ja, men på bilderna ser den där lite blekare grå ut än min lilla grå Alaska - men de är säkert jämnåriga...
Och den bleka säckförlängningen i botten av Baltoron finns det naturligtvis inte ett spår av på Alaskan
eller ens på Grönländaren (om det nu gjordes några grå Grönland samtidigt, vilket väl är tveksamt
- åtminstone tills någon visar upp en sorgbandsförsedd grå Grönland)...
/Odd
 
Äntligen fått tag i en orange Alaska 5-fickors! Vart helt ok efter en tvätt, fick sy på en ny variant av den övre loggan som var borta, blev en orange från ett gammalt avbärarbälte jag hade hemma.

Provade att gå ut på en tur med den helt original men insåg snabbt att iaf axelremmarna kommer få bytas ut till ett exemplar av senaste sort. Fixlocklåset till avbärarbältet är också helt horribelt så har bytt ut till ett modernt snäppspänne sen bilden togs. Även sugen på att byta ut samtliga Fixlockspännen, de är sjukt omständliga och kassa, på säcken till antingen G-krokar eller vita snäppspännen så blir det nog bra.

Nu saknas bara en orange Grönland 😃
 

Bilagor

  • IMG_20240105_000405.jpg
    IMG_20240105_000405.jpg
    2.3 MB · Visningar: 83
  • IMG_20240105_000340.jpg
    IMG_20240105_000340.jpg
    2.3 MB · Visningar: 87
Snyggt!
(Den där ramen har haft ramförlängare vid något tillfälle under sin livstid...)
/Odd

Yes! Har ramförlängaren till den här hemma. Det är den mest udda ramförlängaren jag sett då den har sidokrokar, som verkar vara original sett till infästningspinnarna, samt att någon på Haglöfs var förmodligen bakfull dagen den tillverkades för remöglorna är fastsvetsade på fel sida om ramförlängaren. Du har alltså öglorna för remgenomförningen pekandes mot din nacke istället för bakåt 🤔
 
Äntligen fått tag i en orange Alaska 5-fickors! Vart helt ok efter en tvätt, fick sy på en ny variant av den övre loggan som var borta, blev en orange från ett gammalt avbärarbälte jag hade hemma.

Provade att gå ut på en tur med den helt original men insåg snabbt att iaf axelremmarna kommer få bytas ut till ett exemplar av senaste sort. Fixlocklåset till avbärarbältet är också helt horribelt så har bytt ut till ett modernt snäppspänne sen bilden togs. Även sugen på att byta ut samtliga Fixlockspännen, de är sjukt omständliga och kassa, på säcken till antingen G-krokar eller vita snäppspännen så blir det nog bra.

Nu saknas bara en orange Grönland 😃
Bra jobbat! Visa gärna hur det blir med nya axelremmar och en bild på snabbspännet vore väl kul att se också. Inköpsställen? Har funderat på att uppgradera min nämligen.
 
Bra jobbat! Visa gärna hur det blir med nya axelremmar och en bild på snabbspännet vore väl kul att se också. Inköpsställen? Har funderat på att uppgradera min nämligen.

Löser det så fort jag fått ihop det hela!

Köpte ett Sea to summit field repair buckle 38 mm. Var bara att klippa bort det gamla spännet med en tång och sen skruva i staget i den befintliga öglan. Passade perfekt!

 
Så där! Äntligen fått ihop allt men med barn så får man pyssla litegrann här och där när tillfälle ges. Lyckades också springa över en orange Grönland från ingenstans som jag också putsade till av bara farten. Har nu då tre stycken orangea säckar men det som nästan verkar mest sällsynt är packpåsarna, endast en säckarna kom med en packpåse. Budade hem en liten orange barnsäck som jag bytte axelremmar på och där tanken är att antingen sonen kan ha den under utflykt eller att den går att ha med som en liten extrasäck att kunna fylla med typ fiskegrejer och en macka/termos när man ska iväg från tältplatsen en sväng.

Det tog sin lilla tid att, på Alaskan, ta bort alla Fixlocklåsen och sy dit normala knäppspännen, i och med att Fixlocklåsen fungerar omvänt så behöver man sprätta båda fästpunkterna och byta plats på remmarna 180°. Ömma fingertoppar men det blev i slutändan toppen, så mycket mer funktionellt än innan. Provade också att ovanpå topplocket trä lite shockcord för att kunna pressa in en jacka inunder om så behövs.

Alaskan fick en kombination av ny bärselse av senaste sorten men behöll originalbältet. Grönlanden fick både sele och bälte av senaste sort.

Av bara farten passade jag också på att måla ramarna passande orange 😎
 

Bilagor

  • 1709392359542.jpg
    1709392359542.jpg
    1.8 MB · Visningar: 47
  • 1709392359556.jpg
    1709392359556.jpg
    1.7 MB · Visningar: 43
  • 1709392359578.jpg
    1709392359578.jpg
    1.5 MB · Visningar: 44
  • 1709392359598.jpg
    1709392359598.jpg
    1.3 MB · Visningar: 43
  • 1709392359648.jpg
    1709392359648.jpg
    1.9 MB · Visningar: 45
  • 1709392359638.jpg
    1709392359638.jpg
    1.5 MB · Visningar: 48
  • 1709392359608.jpg
    1709392359608.jpg
    1.6 MB · Visningar: 46
  • 1709392359671.jpg
    1709392359671.jpg
    1.3 MB · Visningar: 46
  • 1709392359682.jpg
    1709392359682.jpg
    1.3 MB · Visningar: 45
  • 1709392359695.jpg
    1709392359695.jpg
    1.4 MB · Visningar: 46
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Polar300 Orange... Transportera 0
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 48
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7
Järnoxen Designfel Haglöfs Grönland? Transportera 25
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
KlasNil Packplan för Haglöfs Alaska Transportera 13
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Johanute Haglöfs Skarja, vill ha! Transportera 3
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
JAXE Haglöfs kataloger för nostalgiker och nördar Transportera 7
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
antone Fästa packsäck Haglöfs Alaska Transportera 9
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
MBac Skifta bärsystem Haglöfs Skarja? Transportera 8
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
Ulf J Justera Haglöfs sec q 55 Transportera 7
Polar300 Haglöfs Baltoro... Transportera 5
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
graylingman Ryggsäck från Haglöfs Transportera 1
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
drH Ersättare haglöfs shosho 3000 Transportera 4
jffoto Varför finns det inget om Haglöfs OXO II 60L? Transportera 1
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Monsterdykaren Erfarenheter av Haglöfs Nejd 80? Transportera 0
Polar300 Haglöfs ramar - hur fästs bärsystemets delar? Transportera 32
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
glyxer Ramförlängare Haglöfs Alaska Transportera 6
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
malaurin Haglöfs Shosho Entry? Transportera 1
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
johnliungman Haglöfs Roc Rescue - nån som testat? Transportera 2
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Skipjack Haglöfs Ares 30 Junior Transportera 9
MatteN Haglöfs Lex 80/110 Transportera 3
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
macsailor Är Haglöfs OXO Travel en bra reseryggsäck? Transportera 14
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
Bomber_5000 Haglöfs Alaska packsäck Transportera 20
BJL Haglöfs Zolo 60 Transportera 3
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
pluto5 dagtursryggsäck, Haglöfs mm. vs. "taktiska" Transportera 16
AndreasE Ny ryggsäck ska inhandlas - åsikter om Haglöfs Matrix Transportera 24
Härkila Haglöfs ryggsäck dam eller herr?? Transportera 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.