Optimus Nova+ O-Ringar

Hej,

Jag jobbar för Katadyn-koncernen (där Optimus ingår) som representant i skandinavien. Blir lite brydd över de problem med o-ringar som beksrivs i denna tråd. O-ringarna är av viton och skall vara beständiga mot alla i Novan användbara bränslen. Självklart skall o-ringara hålla och inte gå sönder på ett nytt kök. Jag rekommenderar därför de som upplevt problem med nya kök att kontakta oss via kontakformuläret på http://www.optimusstoves.com/seen/technical-support/customer-service/ så kommer vi att hjälpa till att åtgärda problem så snabbt som möjligt.

Hälsningar,
Staffan
 
Jag har ett nytt Nova (det med reglering av lågan på köket), men hade problem med att det käkade O-ringar mellan pump och slang. Redan efter första användandet var o-ringen fransig när jag kopplade isär pump & bränsleslang.

Gick tillbaka till butiken och fick den "gamla" pumpen och bränsleslangen monterat på köket från ett kök som stått som demo-ex i butiken. Det funkar strålande nu.

Jag upplevde att det är infästningen mellan den nya pumpen & bräsnleslangen som käkade o-ringar.
 
Hej,

Jag jobbar för Katadyn-koncernen (där Optimus ingår) som representant i skandinavien. Blir lite brydd över de problem med o-ringar som beksrivs i denna tråd. O-ringarna är av viton och skall vara beständiga mot alla i Novan användbara bränslen. Självklart skall o-ringara hålla och inte gå sönder på ett nytt kök. Jag rekommenderar därför de som upplevt problem med nya kök att kontakta oss via kontakformuläret på http://www.optimusstoves.com/seen/technical-support/customer-service/ så kommer vi att hjälpa till att åtgärda problem så snabbt som möjligt.

Hälsningar,
Staffan

Viton är ett försäljningsnamn för en större familj av gummimaterial från Dupont. Olika Viton gummi har väldigt olika egenskaper. Vilket material är det som Optimus använder?
 
Hej,

Jag jobbar för Katadyn-koncernen (där Optimus ingår) som representant i skandinavien. Blir lite brydd över de problem med o-ringar som beksrivs i denna tråd. O-ringarna är av viton och skall vara beständiga mot alla i Novan användbara bränslen. Självklart skall o-ringara hålla och inte gå sönder på ett nytt kök. Jag rekommenderar därför de som upplevt problem med nya kök att kontakta oss via kontakformuläret på http://www.optimusstoves.com/seen/technical-support/customer-service/ så kommer vi att hjälpa till att åtgärda problem så snabbt som möjligt.

Hälsningar,
Staffan

Tack för ett svar!
Dock så har jag mailat på just den adressen med samma fråga angående O-Ringarna,
Inget svar ifrån dom så på måndag är det 5 veckor jag varit utan mitt kök och ett svar :( kan ju lungt påstå att jag är rätt trött på skiten nu... När outnet (som jag köpte novan ifrån) ringde till Återförsäljaren och frågade vart det tagigt vägen så sa dom att det skulle skickas direkt (i onsdags) Men att dom inte viste varför det tagit sån tid. Så nu vill jag bara ha skiten tillbaka.

(känns ju lustigt att det skall ta så jävla tid att fixa)
 
Strö: Bra att ni svarade till slut. Men: Det är ganske många användare som konstaterat att det ÄR ett fel. Ditt svar andas mest det SKA INTE VARA nåt fel.

Dålig hantering! Hitta felet och fixa det!
För att du inte ska behöva leta dig genom trådarna så kan jag göra en summering: Nova(+) är ett av de mest rekommenderade MF-köken på det största friluftsforumet (alltså Utsidan). Det är nu på väg att bli det mest avrådda köket istället.

Fundera på det och vad det innebär för marknadsvärdet.
 
Jaha då fick jag hem mitt kök idag.
Är samma pump. kök och delar.
Så nu efter att ha testat den så expanderar inte o-ringen vid snabbkopplingen så det är bra!
Men dom glömde att byta ut O-Ringen vid on Off kranen -_- vilket jag skrev på lappen som jag skulle skicka med att den läcker där med och att den o-ringen betedde sig som den förra.
Får mig att undra om köket kanske skickade till Kina för att byta o-ringar för den klåparen som servade detta köket kunde nog fan inte läsa.

Så nu sitter jag FORTFARANDE med ett kök som inte funkar!!
Orkar man skicka iväg skiten igen och vänta runt 6 veckor är ju frågan?

Ända positiva med detta köpet är väll att kastrullerna jag köpte till (även optimus) är fina och funkar jätte bra... Ja förutom att gummi delarna på tången som skall skydda teflonet ifrån att repas trilla av efter första greppningen dom gjorde....

Det är svårt när det är svårt -_-

Suck*
 
märkligt...

Hej,

Jag jobbar för Katadyn-koncernen (där Optimus ingår) som representant i skandinavien. Blir lite brydd över de problem med o-ringar som beksrivs i denna tråd. O-ringarna är av viton och skall vara beständiga mot alla i Novan användbara bränslen. Självklart skall o-ringara hålla och inte gå sönder på ett nytt kök. Jag rekommenderar därför de som upplevt problem med nya kök att kontakta oss via kontakformuläret på http://www.optimusstoves.com/seen/technical-support/customer-service/ så kommer vi att hjälpa till att åtgärda problem så snabbt som möjligt.

Hälsningar,
Staffan


Det är lite underligt tycker jag. Jag har ett nytt Nova som levererades med o-ringar som sväller och går sönder av rekommenderat bränsle (bensin). Dessutom går köket oroligt, lågan knattrar som en moped och brännaren sitter snett monterad (och verkar inte gå att få rak eftersom genomföringen där den D-formade bulten går igenom sitter lite snett).

Jag blev tillsagd att reklamera köket hos säljaren vilket jag har gjort. Detta brukar ju vara den normala ordningen. Är det verkligen så att jag istället borde ha vänt mig till webb-formuläret..?

Kan tillägga att det har gått tre veckor och jag har ännu inte hört ett ljud.

Börjar fundera på att låta gå köpet åter istället, särskilt efter att ha läst detta enda och lite valhänta inlägg från någon som tydligen indirekt har med Optimus att göra.

Var finns "planen"..? Jag har nu tagit del av flera liknande berättelser på olika ställen på nätet. På forumet spiritburner finns flera exempel på nyare novakök som krånglar med packningar, skit i pumpen från produktionen förmodligen (och en kommentar från en luttrad köpare som inte ens fick igång köket och noterade att det satt en röd lapp i botten med texten "passed"som undrade vad i all världen detta syftade på) och icke-fungerande filter.

På nätet kan man se den senaste reklamfilmen som talar om Nova som ett pålitligt expeditionskök. Visa den för den tyska kund som tog med sig ett Nova till Sarek och fick uppleva packningar som havererade och bensin som började läcka från pumpen. Recensionen finns på Globetrotter...På Globetrotter finns f-ö en rad recensioner där köket ges lägsta möjliga poäng. Samtliga från 2009-2010 och de flesta verkar ha drabbats av packningar som inte fungerar eller kök som helt enkelt inte startar.

Problemen verkar ha funnits en längre tid och jag blir *brydd* när jag ser att Katadyn/optimus är brydd när han hör talas om problemen med o-ringarna. Om detta är en nyhet för katadyn, så behöver de skärpa sin omvärldsbevakning ordentligt men också se till att ta del av reklamationerna på ett strukturerat sätt.

För egen del tror jag att Optimus/Katadyn måste ta tag i dessa problem fortare än kvickt, snart har Optimus inget rykte kvar att försvara...

//J
 
Kan ju tillägga att jag har pratat med Staffan i telefon och att jag fått mycket bra respons ifrån han om att detta problem skall dom ta itu med, vad nu detta innebär vet jag inte.

Men jag bad han testa att lägga ner o-ringarna löst i bensin för att själv se att dom sväller 3 dubbla sin original storlek.

Men tydligen var det inget problem som var känt utav dom (som jag fattat).
 
Nu har jag fått riktiga o-ringar.

Funkar skit bra håller tätt, så allting bra tillslut, dessa är hårdare gummi än dom andra.
 
Hej, det låter bra. Själv har jag fått ett nytt Nova istället för det reklamerade, själva köket fungerar som det ska dvs lågan oscillerar inte och brännaren är ordentligt monterad.

Men packningen gav upp efter andra provkörningen, precis som tidigare svällde den och gick sönder. Märkligt att Optimus inte känner till detta problem, det finns flera diskussioner om detta på olika håll på nätet, och flera som har reklamerat sina kök till Optimus och fått ersättningskök.

Att Optimus inte känner till problemet verkar i det perspektivet märkligt.

Nu har jag vänt mig till återförsäljaren och bett dem att reklamera endast packningarna till Optimus, vill att de skickar nya fungerande packningar till köket och ersätter de medföljande reservpackningarna också.

Få se vad som händer...

//J
 
viken färg är det på O-ringen - min är ljusblå eller gröna viket brukar vara dom färgerna som gäller när det gäller viton O-ringar

är den svart så kan det vara någon av flera olika sorts gummi varav några kan svälla i petroleum-lösningar.
 
viken färg är det på O-ringen - min är ljusblå eller gröna viket brukar vara dom färgerna som gäller när det gäller viton O-ringar

är den svart så kan det vara någon av flera olika sorts gummi varav några kan svälla i petroleum-lösningar.

Dom jag har nu är svarta.
Och dom jag hade innan som svällde var mörk gråa/blåa vill jag minnas inte helt säker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Tommy E Har Katadyn fått ordning på Optimus Nova? Kök och brännare 0
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
mandaax optimus nova Kök och brännare 130
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
Ivan A Optimus Nova 06 Kök och brännare 14
sajberjohan Packväska Optimus Nova+ Kök och brännare 5
Öhlin Optimus Nova Haveri.... Kök och brännare 22
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
2004-06-16 Förvaring av Nova Optimus Kök och brännare 3
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
Raje Optimus Nova Kök och brännare 7
j.alander Optimus Nova flammar Kök och brännare 5
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
Nalta_eljest Optimus nova otur? Kök och brännare 15
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
CanDman Optimus Nova tillsammans med Trangia 25 Kök och brännare 4
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
Mz Optimus Nova Kök och brännare 8
pernillan Bensinåtgång Optimus Nova Kök och brännare 1
Jonas J Hackande Optimus Nova Kök och brännare 8
jd hur kör jag mitt Optimus Nova? Kök och brännare 7
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1
synkron Optimus Nova Kök och brännare 1
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.