optimus nova

... en liten fiffig adapter för att kunna sätta en optimus-slang på nova brännaren.
Var skulle man kunna få tag på en adapter?
Som du själv länkade, den där adaptern hade Mark Adams ["BernieDawg" som håller i Bluewater Stove Restoration] tillverkat åt skribenten [signaturen Hiking Jim]. De känner varandra sedan lång tid tillbaka, och BernieDawg är väldigt händig, så det förvånar mig inte det minsta att han fixade den åt Jim. Med den lilla mässingsklumpen kunde Jim fästa en Primus Omnifuel bränsleslang [som har Lindal-gänga (7/16-28 UNEF) i sin pumpanslutning - och därigenom även passar mot campinggasolbehållare] på sitt Optimus Nova-kök. Med en tillräckligt bra svarv hemma i garaget går det att skapa det mesta...

Nån som vet vilka gängor/stigning/osv som optimus resp primus använder?
Jag gjorde för några år sedan en liknande lösning för att kunna köra gasol i mitt KAP Arctic - via just en Primus Omnifuelslang. Jag borde ha uppgifterna om Primusslangens muttergäng någonstans hemma, jag ska forska vidare ikväll... Optimus Novas gäng är enkel att 'läsa av' iom att den är en yttergäng
- och när jag tänker efter så borde Novan ha samma gäng för bränsleslangen som Polarisen - och på den kan jag ju mäta hemma... Jag återkommer.
/Odd
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vaddå motivera

Tillåt mig en liten personlig fundering:
Hur kan någon under sensommaren/hösten 2017 bli en nybliven Nova-ägare
när det mycket kapablare Polaris finns att köpa lika enkelt? Jag begriper inte detta... /Odd
/Odd
Man kanske har en diagnos. Bara måste ha ett kök till fast man redan har båda köken.
/John
 
OK, tillbaks uppe i ljuset efter en rejäl djupdykning...

Nån som vet vilka gängor/stigning/osv som optimus resp primus använder?
Jag gjorde för några år sedan en liknande lösning för att kunna köra gasol i mitt KAP Arctic
- via just en Primus Omnifuelslang. Jag borde ha uppgifterna om Primusslangens muttergäng
någonstans hemma, jag ska forska vidare ikväll... Optimus Novas gäng är enkel att 'läsa av'
iom att den är en yttergäng - och när jag tänker efter så borde Novan ha samma gäng för
bränsleslangen som Polarisen - och på den kan jag ju mäta hemma... Jag återkommer. /Odd
... i mina gamla noteringar:
På en Primus Omnifuel är gängan mellan slang och brännare en (extra extrafin gänga): M8x0,5 och
på en Optimus Nova (och Polaris) är gängan mellan slang och brännare en (extrafin gänga): M8x0,75
(En M8 fingänga har stigningen 1, och M8 standardgänga har stigningen 1,75...)

De två gängorna behöver vara ~4 mm djupa, med 6-8 användbara gängvarv och låsta/tätade med
LocTite 148; gas- olja- och vvs-tätning.

Det genomgående hålet bör vara ~1,5 mm i diameter, för att inte inducera onödig extra turbulens
i bränslets strömning. En rent laminär strömning vore idealiskt - men är knappast uppnåeligt...

Man kanske har en diagnos. Bara måste ha ett kök till fast man redan har båda köken. /John
Då har jag nog den bokstavsdiagnosen i ännu högre grad - med mina flera tiotals kök som står ute i garaget...

Slutligen lite nördig kökspornografi - ett KAP Arctic med gasolmatning:
 

Bilagor

  • PICT7052-72dpi.jpg
    PICT7052-72dpi.jpg
    55.5 KB · Visningar: 928
  • PICT7054-72dpi.jpg
    PICT7054-72dpi.jpg
    77.8 KB · Visningar: 876
Kommer du ihåg vilket munstycke du använde? /John
Egentillverkat - med 0,40 eller 0,45 mm hål. Gjorde bägge,
men minns inte längre vilket det var som gav bästa flamman.

Ganska ointressant projekt egentligen - bortsett från den rent ingenjörs-
mässiga utmaningen att genomföra det hela och därigenom bevisa att det
går
att köra flytande + gasformig gasol i en Optimus 207B-brännare...
Både billigare och enklare att skifta till en GB74 när det blir gas-dags minns
jag var del i slutklämmen.

Och numera är det helt överspelat iom att Polarisen gör allt den gör i en
enhet, utan munstycksbytande, utan slangbytande och allt annat fipplande
som var inblandat i det där projektet.
/Odd
 
Efter att ha läst hela tråden kan jag konstatera att 900 kr för ett Kina-tillverkat Nova inte verkar vara det strålande kap jag först trodde. Tack alla medverkande.
 
Optimus Nova CEJN koppling.

Vill bara tipsa om att om er CEJN koppling till Novan läcker eller inte vill snäppa tillbaka till stängt läge så är det troligt att de två o-ringarna i kopplingen är dåliga , de kan vara väldigt hårda eller trasiga.

Det går då att byta o-ringarna ,det kan vara lite klurigt, men är man normalhändig så går det bra , håll er över en bricka för om en kula rulla av bordet är den nog svår att hitta.
Titta noga hur delarna sitter så att ni får dit dem i rätt ordning sedan.
De ligger i rätt ordning på min bild men man kan vända dem fel .
Ni förstår om ser delarna i verkligheten.

Glöm inte att feta in ringarna så kommer kopplingen gå smidigt sedan.

O-ringarna : 3.1 x 1.6 Nitril
Momentums best.no : 7000-3802

Passa även på att byta de två o-ringarna som sitter på spindeln /reglagets axel, på momentum kan de hjälpa er med storlek om ni tar med dem och spindeln.

Lycka till.

(Om någon har delar till Nova liggandes så hör av er då jag behöver reservdelar)
 

Bilagor

  • cejn koppling.jpg
    cejn koppling.jpg
    45.7 KB · Visningar: 571
Jag har ett optimus nova kök som jag införskaffade för någon månad sedan. Jag testade det hemma en gång innan jag for ut på fjälltur och det fungerade klockrent. Väl ute på turen ville det inte fungera som jag ville. Förvärmningen går bra och man får en fin låga efter en stund. När det gått ca en minut efter det slocknar brännaren helt och måste därefter svalna helt innan man kan sätta igång den igen, även om det egentligen inte är nägon idé eftersom samma visa går om igen. Jag har haft mycket tryck i falskan när jag har testat så det är inte det som är felet heller..



Är det någon annan som haft samma problem som jag?



/Amanda



Vill bara försäkra mig så du inte använder alkoholbränsle utan petroleumbaserat. Fler har använt fel och tagit ex etanol och då slocknar det efter en liten stund. Kör på kemiskt ren bensin, det varken sotar eller luktar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Vill bara försäkra mig så du inte använder alkoholbränsle utan petroleumbaserat. Fler har använt fel och tagit ex etanol och då slocknar det efter en liten stund. Kör på kemiskt ren bensin, det varken sotar eller luktar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk



Sorry, såg att det var en gammal tråd, reklamen lurade mig en smula [emoji102]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips