Optimus hiker...

Har någon erfarenhet av detta kök? Jag skall köra med fyraliters kastrull och undrar om de har bra effekt när man kör dem på fotogen.

Alla åsikter om köket välkomna!
//Janne

Effekten är inget problem. Det kan ta ett tag innan man lär sig förvärma korrekt. Det kan vara lättare om man inte pumpar alltför mycket, tanken värms ju också under förvärmningen så om man pumpar alltför mycket så hinner inte bränslet förångas när man skall tända . Så prova hellre att bara pumpa några tag till att börja med, men det beror också lite på hur mycket bränsle man har i tanken. Eftersom fotogen sotar så är det bättre att förvärma med sprit även om man måste ha en separat flaska.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tungt men pålitligt

Effekten är ungefär densamma som på andra kök med liknande brännare, d v s hög. Det fungerar nog bra med en fyraliters kastrull. Hiker är tungt, bl a på grund av metallådan, och det finns inget bra vindskydd. Dock har jag sett lösa plåtar som man kan sätta dit som vindskydd. Har du sådana? Vet ej om de passar när man har en stor kastrull.

En fördel med Hiker och liknande sammanbyggda kök ör att om man får problem med kylan (dåligt bränsle som fryser, packningar som krymper etc) kan man hälla lite sprit över hela köket och tända på. Uppvärmning garanteras.

Jag rekommenderar Statoil Blå som bränsle, och sprit till förvärmningen.

Peter

Hiker + 4 Literskastrull

Fungerar utmärkt, men skall du laga mer än soppa en gång råder jag dig att skaffa ett tresidigt vindskydd. Närmaste plåtslagare (eller du själv) gör ett vida bättre än vad sporthandeln tillhandahåller i aluminium. Gör det gärna högre än en 10 l kastrull på, ca 35 cm och varje sida ca 35 cm bred så att det går ner i ryggsäcken. Gångjärnspinnarna så långa att de kan användas som markankare.
Utan vindskydd med stor kastrull på får du låång koktid trots hög effekt på brännaren. Peters bränsleval är enligt min erfarenhet utmärkt.

Trevlig tur

Johan K

Vindskydd....

Jag kommer att ha ungefär åtta ton lastbil som vindskydd-det räcker gott. Dock tackar jag för tipsen sedan det kommer att finnas tillfällen där jag kommer att vara "off track" och lastbilen är aldeles för långt bort för att erbjuda annat än möjligen långväga turbulens.
//Janne

Bra kök

Hikern är enligt mitt tycke ett bra kök. Kraftfullt och smidigt att handha, den finns ju med lite olika brännare oxå den jag har hemma är med en roarer-brännare och är endast avsed för fotogen (gammal militär). Dom nya har ju fått cobra brännaren och detta är ju en klar fördel när man tänker på ljudnivå, men nackdelen med cobra-brännaren är att den är mycket mera vindkänslig, så om du skall ha med den utanför lastbilen så är det nog bäst att du bygger ett vindskydd.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips