Optimus Hiker 111

Hej !
Hoppas att får tips med att renovera en Optimus Hiker 111. Jag har fått en Hiker som är rostig och utan packning i pumpen och står inför valet att renovera den eller ej. Första tanken är är det värt det ? En burk Hammarlack och någon form av renoveringssats kostar säker ett antal pengar och ett nytt 900:-.

Men om man nu kommer till beslutet att renovera vart får man tag på renoveringsutr. Kan man göra packningen till pumpen själv för det är väl en läder bit som sitter där tror jag? Jag har sett att det finns satser till Hiker 111C att köpa och kommer dessa att passa?
Nästa fråga vad brukar man behöva byta?

Tack på förhand för hjälp.
//AL
 
svårt att säga utan att ha sett den. Nytt är ju alltid nytt så att säga.
getout har reservdelssats till hiker 111c.Jag vet inte om denna passar till ditt kök då jaag inte vet hur gammalt ditt är. Anars så har Fogas i stockholm allt du behöver.
sen är det ju alltid roligt att ha gjort i ordning sakerna själv.
Det som brukar behövas bytta är munstycket, pumplädret om det inte räcker att doppa det i fotogen så att det sväller) samt backventilen om man har otur.

Sen en liten fråga vart finns hikern för 900 kronor (det verkar billigt)
[Ändrat av Landrover 2003-08-22 kl 08:42]
 
Optimus 111

Reservdelssatsen till Optimus 111 kostar 125 hos Getout.se, tror att FOGAS säljer den för samma pris. Spraya in lite Sonax MoS2 eller annan "smörja" i pumpstångskanalen, bottennventilen kan ha kärvat ihop sig, om köket har stått på undandtag en längre tid (många år). Pumplädret du undrar över, jodå, är man lite händig så kan man göra det själv. Ett pumpläder från en stormlykta passar, det är samma storlek. Glöm inte att rengöra tanke, skölja ur den, för man vet aldrig vad som tidigare ägare haft i den.
 
Idiotsäker kök

Tack för svar! Jag har inte köpt någon ren sats men gjorde en packning till pumpen av en läderbit och vips så fick jag igång det. Packningen bestod av en hård bit i botten på pumphålet. En rostlösande soppa fick bort den värsta gravrosten på plåten. Vilket fint kök. Verkar helt idiotsäkert. Jag är van vid sotande lågor och massa stul vid start av fotogenkök. Det där med 900:- var tydligen lillebror på Getout. Men mitt kök heter 111 och inte 111C vet någon om ren satsen passar då som Getout säljer?
Tänkte jag skulle sända med en bild men hur gör man då?
 
Re: Re: Optimus 111

[QUOTEHej !
Vad är FOGAS berätta ??? [/QUOTE]

Fotogen och Gasservice. Ligger i närheten av Fruängen.
De har alla möjliga och omöjliga reservdelar.

Säljer nya kök, lampor och sånt också.
Åk inte dit om du har lätt för att impulsköpa saker :)

/Henrik
 
Optimus 111

FOGAS, Fotogen & Gasol service AB, är en firma i Stockholm (Segeltorp) som har reservdelar till de flesta typer av svensktillverkade kök. Om ditt Optimus 111 är ett gammalt kök, så kan det ha en s k "susande eller rytande brännare", dvs i princip en liten tillplattad plåtbit som sprider flamman. De sk "tysta brännarna" har en liten kopp med en massa småhål, ur vilka lågan kommer. FOGAS nås på 08-702 90 29, har butik som är öppen mellan 07.00 och 16.30, fredagar 07.00-14.30. Luchstängt har de mellan 11.30-12.30. Det är få reservdelar man brukar behöva, ett munstycke, rensnål och någon packning kanske. Vill du veta mer om fotogenkök, besök http://www.spiritburner.com, en hemsida som en engelsk samlarkollega, Ross Mellows har, och är mycket förnämlig. Här finns bilder mm, för oss som är lite fotogenskadade!
 
Re: Idiotsäker kök

Men mitt kök heter 111 och inte 111C vet någon om ren satsen passar då som Getout säljer?

Ditt kök är med andra ord riktigt gammalt! Om den brännaren du har i ditt kök är densamma eller åtminstone liknar den brännaren som sitter i 111C är det samma reservdelssats, dvs nummer 2817. I annat fall får du klara dig med lösviktsreservdelar hos Fogas 08-7029029
 
Tack för alla svar!!

Har haft kontakt med Fogas och fick bra hjälp även om jag ännu inte fått ren satsen ännu (Beställde för 3 timmar sedan). Han på FOGAS verkade kunnig och det är något man saknar inom säljarvärlden i dag.
// AL
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Fontana Optimus Hiker 111 a-b-c Kök och brännare 12
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
titantomten Modifiera Optimus Hiker ??? Kök och brännare 16
Ernst Optimus Hiker 111C eller Optimus Ranger Kök och brännare 6
adventure_transport Säkerhet-Optimus Hiker Kök och brännare 2
adventure_transport Optimus Hiker stabilt? Kök och brännare 3
adventure_transport Optimus hiker... Kök och brännare 7
adventure_transport Optimus Hiker Kök och brännare 0
fuxen Låg effekt på Optimus Hiker 111C Kök och brännare 7
GGK Brann i Optimus Hiker 111C Kök och brännare 5
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.