Optimus Crux

Jag har inköpt ett Optimus Crux. Bruksanvisningen säger att köket endast skall användas tillsammans med Otimus' gasoltuber. Är detta en skrivelse som enbart syftar till att Optimus skall få just sin gasol såld, eller finns det andra skäl?

Vi använder uteslutande Primus till våra Optimus-kök på jobbet och det har inte varit några problem (och de används ganska flitigt). Primus skriver likadant om sina kök (åtminstone Express) så det verkar ju vara ett affärstrick.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag har en Optimus Crux. Jag har aldrig funderat över vilken gastub jag använt, och har inte haft några riktiga problem. Dock har jag haft problem (även om inte minns om jag haft detta problem med alla tuber jag haft). När jag skruvar på köket på tuben så brukar det pysa ut gas vid ett visst antal varv snurrade. Jag bara skruvar på den snabbt vid där det brukar läcka så blir det minimalt läckage. Kanske detta problem beror på att jag inte använt deras tuber, däremot tror jag sannolikheten är större att det handlar om konstruktionsfel på min Crux, så ja antagligen som RHolm skriver ett affärstrick.

Anslutningen på flaskorna är väl standardiserad, så det borde inte spela nån större roll. Möjligen skriver tillverkarna sådär för att kunna säga "Du använde inte vår flaska så vi tar inget ansvar för att köket gick sönder".

... När jag skruvar på köket på tuben så brukar det pysa ut gas vid ett visst antal varv snurrade. Jag bara skruvar på den snabbt vid där det brukar läcka så blir det minimalt läckage. ...

Så gör alla mina gasbrännare. När du skruvar på brännaren så öppnas ventilen på kartuschen strax innan brännaren tätar.

//B

Har en Crux som fått smaka på ett antal olika märken på gas och inte klagat någon gång (såg t.ex ingen Optimus-gas under fyra månader i Nya Zeeland).
För övrigt tror jag att alla gasbehållare jag någonsin sett varit tillverkade i Korea, skulle inte bli ett dugg förvånad om det är samma fabrik som gör allltihop och bara olika etikett på behållarna.

Sådär står det väl på allt man köper som har tillbehör, högtryckstvättar där man ska bara använda deras schampo e.t.c.. som sagt innan, bara för dom ska kunna säga "du använde inte vårat tillbehör, inte vårat ansvar" och för att dom vill ha sina prylar sålda, bara kolla så det är rätt märkning/krav på gasen så är det väl inga problem.

"att köket endast skall användas tillsammans med Optimus gasoltuber"

Det där är bara säljsnack för att föra oinsatta konsumenter bakom ljuset - och försöka hävda att vissa gas-
behållare är "originaligare" än andra - som då indirekt antyds som varande sämre. Detta är ett gigantiskt
skitsnack från kökstillverkarnas marknadsföringsavdelningar!!!

Själv så har jag kört mitt lilla Optimus Crux på alla möjliga (och några omöjliga) gasbehållare helt
oberoende av vad det suttit för varumärkesetikett på utsidan av behållaren. Jag har kört köket på det
mesta från ren butan till ren propan med obefintlig skillnad. Har funderat över hur jag ska kunna testa
med metan (rötgas - som borde fungera) och odefinierad stadsgas (baserad på smutsig kokstillverkning
- som nog är mer tveksamt). Har använt allt från små 190g punkteringsbehållare upp till 10kg propan-
behållare (vissa av er har säkert sett bilden med Cruxet monterat på AGA PC5:an) utan några som helst
hänsyn till utvändiga varumärkesetiketter.

Allt sånt där skitsnack om varumärke på utsidan av (de mycket hårt standardiserade) gasolbehållarna
borde vara förbjudet av någon konsumentmyndighet! Det är ju bara löjligt tekniskt ogrundat sales-talk
som försöker lura okunniga konsumenter...

En helt annan fråga:

Har ni fått ner brännaren i kokkärlen (Terra Solo) tillsammans med en 230g gasflaska på ett vettigt sätt?

Jag tycks få en liten irriterande glipa på en eller ett par mm.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips