Ont under trampdynan vid löpning

Jag får ont under "trampdynan" när jag joggar. Närmare bestämt innanför "pek-" och mittentån. Det blir ömt efter ett joggingpass och gör lite ont att gå på. Det brukar hålla i sig ett par dagar.

Tror att det har att göra med mina höga fotvalv att göra; behöver troligen mer dämpning för att jämna ut belastningen. Jag har aldrig några problem med hälarna så man börjar ju undra om jag springer mycket "på tå".

Springer idag i ett par Adidas Supernova som jag tycker är jättesköna förutom detta. Så jag tänkte prova ett par Adidas Supernova Cushion, med extra dämpning.

Jag känner ju inte av ömheten förrän jag sprungit 5 km eller så, så det kan vara svårt att känna något när jag testar skorna på ett löpband. Jag kommer testa skor på Löplabbet så de borde väl kunna hjälpa till, men har någon några konkreta tips på vad jag ska tänka på?
/Danne
 
Min ortoped sa att mitt problem, ungefär samma, troligen mest berodde på att jag "inte var 23 år längre"...

Jag har skaffat fotbäddar från en ortopedtekniker (dyrt) och även börjat gå till sjukgymnast. Du kan säkert bli frisk (-are) av ett par andra skor, men det kan ju vara så att du behöver långsiktigare och mer personligt skräddasydda åtgärder både på sko- och träningsfronten.

Mina sjukgymnastiska övningar består av "tåhävningar" -3 set med båda fötterna samtidigt och streching av vadmuskeln mellan varje set.

I början var det låga lyft med 20 reps (typ en vecka, ta det varligt). Sedan låga med 30 reps. Och sedan 40 reps. Först därefter helhöga lyft, med 20 reps. Osv, tror jag. 3 set lyft varje kväll, med streching efter varje. Nu, sedan tre veckor, känns det mycket bättre (vilket förvisso också kan bero på andra saker som jag inte förtjänar att svammlas om här).

Jag skall tydligen räkna med 3 till 6 månader innan jag är förhoppningsvis är helt frisk... I dina kläder hade jag gått till ett proffs...

Patric
 
Danne W; sa:
Jag får ont under "trampdynan" när jag joggar. Närmare bestämt innanför "pek-" och mittentån. Det blir ömt efter ett joggingpass och gör lite ont att gå på. Det brukar hålla i sig ett par dagar.

Tror att det har att göra med mina höga fotvalv att göra; behöver troligen mer dämpning för att jämna ut belastningen. Jag har aldrig några problem med hälarna så man börjar ju undra om jag springer mycket "på tå".

Springer idag i ett par Adidas Supernova som jag tycker är jättesköna förutom detta. Så jag tänkte prova ett par Adidas Supernova Cushion, med extra dämpning.

Jag känner ju inte av ömheten förrän jag sprungit 5 km eller så, så det kan vara svårt att känna något när jag testar skorna på ett löpband. Jag kommer testa skor på Löplabbet så de borde väl kunna hjälpa till, men har någon några konkreta tips på vad jag ska tänka på?
/Danne
Det kan vara så att du trampat ner fotvalvet. Det är ungefär emellan trampdynorna. Lösningen är antagligen ett inlägg i dojan. Detta måste vara individuellt utformat så gå till en ortoped. Att köpa dojjor som passar perfekt för denna åkomma kan vara svårt. Det är heller inte alls säkert att enbart bättre dämpning löser problemet. Akta dig bara så att du inte trampar ner valvet mer än nödvändigt innan du uppsöker ortopeden.

/Hans
 
....visst, det kan bero på hur ditt fotvalv ser ut o om det har förändrats. visst kan man "bygga om" sitt fotvalv med hjälp av att stärka fötterna med balansplatta, tåhävningar, olika tåövningar mm...

om man tex springer mkt så kan man få förslitningsskador som tex att man trampar sönder mjukdelarna under foten, dessa som också fungerar som stötdämpare. detta kan leda till inflamationer o annat som kan vara svårt att "se själv". en annan sak som borde undersökas av en läkare är om det kan vara en nerv som kommit i kläm....man kan få ngt vid namn "nortons nerv/tå".

men...men...som sagt, vad som gäller är ortopediska sulor o skor med riktigt bra stötdämpning!
 
Fick på Löplabbet rådet att testa med ordentligt dämpande illäggssula med fotvalvsstöd. Rehband Contour plus. La i den i mina Adidas Supernova, dock har skon en uppbyggnad vid fotvalvet som gör att illäggssulans fotvalvstöd pressas ytterligare uppåt-inåt. Skon är ganska smal över detta parti också. Det gör att stödet kryper in under foten mer, känns inte riktigt schysst.

Plockade fram ett par andra löpardojor som jag köpte förra året men som jag inte kom riktigt överens med då. Asics Cumulus II. Skornas överkant tryckte tidigare på kulan på utsidan av foten, men jag tänkte att om jag testar med denna tjockare illäggssulan istället för den som följer med (som är mindre än 1 mm tjock) så borde det funka. Det blev lite bättre, dessa skor har mycket plattare "bas".

Ikväll ska det provas (en kortare tur)!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JSG ont under hälen Träning och hälsa 17
gnobit Ont i knogen efter klättring Träning och hälsa 5
thomalin Ont i bkasidalår/rumpa/korsrygg Träning och hälsa 2
bredviken konstigt ont i vaden Träning och hälsa 3
Trilla Ont i foten!! Träning och hälsa 4
GustavOh Ont i hålfoten? Träning och hälsa 15
Toffs. #¤#%¤ ont i axeln! Träning och hälsa 17
climbermaja Ont i armbågarna?! Träning och hälsa 10
rubing Ont i knät, pga skorna eller pga otränad. Träning och hälsa 4
GustavOh Ont på insidan av knät Träning och hälsa 10
Martin B Ont i benhinnorna.. Träning och hälsa 10
hogdefoo Ont bakom ögat? Träning och hälsa 3
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
bergholm Ont i höftleden Träning och hälsa 0
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
lillskinn Ont i fötterna med nya kängor Träning och hälsa 11
Roypeter ont/trött i ryggen när jag springer! Träning och hälsa 4
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
thomastg Ont i piriformis Träning och hälsa 4
johan1234 ont i nacken/axlar när jag bär ryggsäck? Träning och hälsa 1
kennyka Ont i knaet! Träning och hälsa 16
srpp Ont i armbågarna Träning och hälsa 7
camoscio Blodtryck, nu under behandling. Träning och hälsa 19
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
salvion Hälsporre under fotsulan fram på foten? Träning och hälsa 7
Christoffer Hedman Stimulans av proteinsyntesen med leucinberikat EAA-tillskott under konditionsträning Träning och hälsa 0
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
srpp Styrketräning under balanskoordinationsutmaning Träning och hälsa 6
millans Sena under hälen? Träning och hälsa 4
DaLuv Hur slippa magont under löptur? Träning och hälsa 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...