Om man inte når toppankaret...

pengar kan förstås vara en kraftfull ögonbindel

jag tycker att achtminus har gjort ett så övertygande case mot att använda snabblänkar oavsett kvalitet för att baila med att det inte finns mycket att tillägga.

så jag är litet förvånad att de fortfarande är på tapeten - man utsätter ju uppenbarligen andra för en klar risk ifall man kör med snabblänk.

och om det mot förmodan inte räcker så kan man tänka på att man själv kan bli utsatt för den risken pga att andra har valt snabblänksalternativet.

man också fråga sig varför man vill ha en one trick pony, som dessutom väger mer än en karbin, i bagaget?

vad skulle genomsnittsförbrukningen av karbiner för detta ändamål bli på en säsong - tillräckligt för konkurs?
 
Det man som klättrare kan göra om det hänger en snabblänk i bulten är att klippa kortslingan under snabblänken, då riskerar man inte knäckning. Jobbigt i pressat läge, men en knäckt kabbe kan vara jobbigare.

Förra sommaren blev jag bortjagad från en klippa av en ilsken fjällvråk. För den som inte sett en fjällvråk göra ett skenanfall och vända en halvmeter från huvudet så kan jag berätta att man inte känner sig som man är längst upp i näringskedjan direkt, och att man inte behöver studera lagboken för att övertygas om att häckande fjällvråkar bör lämnas i fred---hotade eller inte.

Jag firade av från kortslinga. Inte i vägen för någon, men det är förstås inte snyggt med kortslingor hängande från klippan.
 
hehe, vilken typisk utsidantråd detta är. Själv tycker jag inte att det är nån fara om någon lämnar en snabblänk, har aldrig stört mig. Jag har stött på snabblänkar fler gånger, har dock aldrig känt att jag hamnat i "risk" på grund av det på en sportled ... Tror att snabblänk kan vara ett bra alternativ för nybörjare som vill lämna en led. Inomhuskurser går ju inte igenom hur man firar, och då är snabblänk bättre alternativ än texas rope-trick.

Har för övrigt själv också firat från gamla slingor och repsnören som suttit kvar i plural vid flera tillfällen. Alla har inte haft brännmärken :)
 
kjpil,

det har skett flera allvarliga olyckor på grund av karbinbrott mot snabblänkar, men jag är glad att du inte drabbats.
 
Risken med Texas Rope Trick är väl att man firar av från en enda bult, utan backup.

På vilket sätt är det vara bättre med snabblänk? Det är ju bara en punkt det med?

Jag tycker risken verkar lika hög på alla sätt, förutom om man lämnar alla prylar eller kör vidare ända upp ;) Kanske blir lite mer pill med TRT
 
kjpil,

det har skett flera allvarliga olyckor på grund av karbinbrott mot snabblänkar, men jag är glad att du inte drabbats.
Har det skett olyckor i verkliga världen (alltså den stora världen, utanför utsidan där jag bor) så är det inte mycket kvar att snacka om.

Lite lustigt, à propos kurser, är att jag fick tipset att ha en snabblänk på selen för att backa på sportleder just av en rätt meriterad instruktör. :)

Jag har fortfarande alltid en snabblänk med, men bara för att kunna fixa firningsankare.
 
En snabblänk i stål väger ju en del, tar upp ganska mycket yta på selen osv... men är man inomhus och klättrar så har var och varannan klättrare en snabblänk på selen.
 
En snabblänk i stål väger ju en del, tar upp ganska mycket yta på selen osv... men är man inomhus och klättrar så har var och varannan klättrare en snabblänk på selen.

Skyldig! :) Det händer också att det sitter slingor och prusikar där. Dock har jag ännu inte klättrat plast med hexorna i selen.

Dessutom sabbar jag oftast min coolhetsfaktor totalt genom att inte plocka bort "säkringskortet" utomhus.
 
kjpil,

det har skett flera allvarliga olyckor på grund av karbinbrott mot snabblänkar, men jag är glad att du inte drabbats.

Är inte risken stor att en slinga skadas vid firning också då? Om man firar ner en längre sträcka och riskerar att brännskada slingan så pass att den sedan brister för minsta gungning? Har ingen erfarenhet så har ingen aning, men är nyfiken att få veta från er som har använt er av det.
 
Är inte risken stor att en slinga skadas vid firning också då? Om man firar ner en längre sträcka och riskerar att brännskada slingan så pass att den sedan brister för minsta gungning? Har ingen erfarenhet så har ingen aning, men är nyfiken att få veta från er som har använt er av det.

Om man firar av så drar man inte repet genom slingan förrän man redan är nere, man ska inte låta säkringsmannen fira ner. Risken är om bulten är vass, eller om bulten skulle släppa. Själv brukar jag trä repet genom bulten och fira rakt av bulten. Repet är ju tjockare än slingor.. Alternativt lämna grejer och fira ner uppifrån och rensa om jag orkar. Om man inte firar själv så är snabblänk bästa alternativet jag känner till.

Nu brukar inte jag sportklättra så mkt, så hamnar sällan i de situationerna. Klipper ibland rostiga pitonger, och dem brukar jag inte fira av :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.