Om man inte når toppankaret...

Ska börja klättra ute och funderar på hur man hanterar fall då man inte lyckas ta sig till toppankaret...
Ska man försöka hålla sig till leder under sin förmåga och helt enkelt lämmna sista quickdrawn på väggen om man trots allt tvingas fira ner för tidigt?
Eller finns det nåt annat knep?
 
Man kan ju alltid klättra ner ;)

Den mest uppenbara lösningen är ju att fira sig ner ovanifrån och hämta karbinen på vägen. Men om det inte går är jag också mykcet nyfiken på lite olika knep och trix!
 
Om man inte hunnit så väldigt många bultar kan man ju ofta klippa ur och hoppa. Uppe vid 12e bult känns det som många hopp!

Känns det svårt/långt så kan man ta en 120cm -slinga och trä dubbelt genom bulthängaren. Ta tag i båda öglorna, fira ned en bit, klipp ur QDn, häng med handen i slingan, släpp ena halvan av slingan och fall...
 
Kan du inga komma åt ankaret genom att dogga, aida, gå runt, och det är för högt för texas rope trick, så kan en snabblänk lösa problemet.

Inför en resa utomlands kan det vara en bra idé och inhandla några. Är jag utomlands på klätterresa så vill jag klättra, inte hålla på med all f*cking around det krävs för att återhämta en svåråtkomlig quickdraw halvvägs upp för en 70 meter hög klippa. 30kr för att slippa det och klättra vidare? Helt ok tycker jag...
 
Kan du inga komma åt ankaret genom att dogga, aida, gå runt, och det är för högt för texas rope trick, så kan en snabblänk lösa problemet.

Inför en resa utomlands kan det vara en bra idé och inhandla några. Är jag utomlands på klätterresa så vill jag klättra, inte hålla på med all f*cking around det krävs för att återhämta en svåråtkomlig quickdraw halvvägs upp för en 70 meter hög klippa. 30kr för att slippa det och klättra vidare? Helt ok tycker jag...

Du lämnar skrot på berget för att du är för svag eller feg, inte ok tycker jag. Måste man fira av en bultled pga detta ska det kännas så det är bättre att man lämnar en fin quick draw till glädje för näste klättrare istället för alla snabblänkar man ser ibland och som kan ge ofrivillig beta.
 
Jag tycker precis som Mike att en snabblänk att fira från kan vara bra. Den enda gång jag har behövt fira har jag förstärkt med en snabblänk till i bulten under för att få två punkter. Alla andra gånger har det löst sig genom att det gått att fira uppifrån, gått att dogga upp med lite vila innan eller att någon snäll och stark klättrare hämtat grejer åt mig. I värsta fall kan ju grejerna hänga för att projekta lite.

Du kommer bli överraskad hur ofta det löser sig i alla fall.

Att gnälla över betaförstörare eller skrot på väggen känns helt taget ur luften på en sportklippa tycker jag. Det finns ju redan hundratals bultar på väggen och så mycket magnesium att betasnacket knappast inte håller det heller.
 
Doggning eller bailout (snabblänk)

Doggning kan man komma mycket långt med, bra avsnitt finns i Andrew Bisharat´s bok "Sport climbing".

Annars är en bail out en snabb lösning. Skit i snack om feghet etc, använd det som funkar. Nästa man tar ner den sen ändå.
 
Du lämnar skrot på berget för att du är för svag eller feg, inte ok tycker jag. Måste man fira av en bultled pga detta ska det kännas så det är bättre att man lämnar en fin quick draw till glädje för näste klättrare istället för alla snabblänkar man ser ibland och som kan ge ofrivillig beta.
Personligen har jag lämnat totalt en under mina dagar, och såg den plockas bort av en klättrare redan dagen efter. Han såg inte särskild bekymrad ut... Själv har jag helt smärtfritt plockat bort en som suttigt endast några timmar. Den gav mig ingen beta heller, den satt inte ens vid ledens krux. Som det har nämnts av andra så fick jag betydligt mera beta av all krita...

Jag ser inte detta som ett problem överhuvudtaget... Lämna en snabblänk så plockar någon annan den. Jag har iaf inget emot att plocka en här och där...
 
Personligen har jag lämnat totalt en under mina dagar, och såg den plockas bort av en klättrare redan dagen efter. Han såg inte särskild bekymrad ut... Själv har jag helt smärtfritt plockat bort en som suttigt endast några timmar. Den gav mig ingen beta heller, den satt inte ens vid ledens krux. Som det har nämnts av andra så fick jag betydligt mera beta av all krita...

Jag ser inte detta som ett problem överhuvudtaget... Lämna en snabblänk så plockar någon annan den. Jag har iaf inget emot att plocka en här och där...

Dessutom kan väl tilläggas att en bultad led redan ÄR full av skrot, iochmed bultarna. Som ju är skrot per definition. Så en snabblänk mer eller mindre gör väl ingen skillnad. Tycker det är en bra metod (förutsatt att man inte har förvana att lämna 7 såna på varje led).

Stöter jag däremot på en kvarlämnad snabbis, skulle jag betrakta den som suspekt, eftersom jag inte vet hur länge den har hängt i sol, vind å regn. Skulle ta bort den å sätta dit en av mina egna.

Värre då när s.k naturälskande folk dumpar plastpåsar, engångsgrillar eller underlåter att gräva ner sin skit ute vid klipporna.
 
Nackdelen med kvarlämnade snabblänkar skulle väl kanske främst vara om de sitter i hängaren så att nästa klättrare inte kan klippa i hängare - och inte vill klippa i snabblänken om det t ex är av klen modell (dvs potentiellt svagare än en express).

För näste klättrare kan det ju åtminstone innebära att en OS blir omintetgjord - och den sportklättrare som säger att det kan kvitta har jag inte träffat ännu...

Sen är det väl så att man trots allt kanske mycket sällan hamnar i en sån situation så att man därför kan ha överseende med det - men då är det ju också så att den klättrare som lämnar länkar efter sig mindre än en gång per år, kanske också kan stå ut med att lägga erforderlig extra tid på att rensa efter sig.
Själv brukar jag vara för snål för att lämna nåt efter mig, men har väl ärligt talat gjort det på stand eller toppankare där min subjektiva bedömning ändå varit att nån annan kan ha glädje av skrotet.
Som redan sagts kanske miljöaspekten av lämnade schacklar eller snabblänkar ska överdrivas.

Det här känns lite närbesläktat med diskussionen om leder som slutar men en bult med snabblänk, istället för ett anständigt ankare. Kan verka rätt snålt och slarvigt. Fast samtidigt kan ju den som repeterar turen ställa upp med en ytterligare bult och ev annat skrot för att det hela ska blir färdigt - det är ju ett litet bidrag jämfört med de bultar som redan sitter på leden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.