Om att trimma sin Vulcan

Ja, dotterns (2 år) grejer väger nästan i paritet med en vuxens - det är dåligt utbud med lättviktsgrejer för barn har vi upptäckt:)
Hennes sovsäck (Ajungilak barnsovsäck) väger mer än min och sambons (LIM) tillsammans...och oanvända blöjor är lättare att bära än använda upptäckte jag också - en av få turer då skräpet med hem har vägt mer än maten med ut;-)

Vi funderar väl på längre turer här framöver och då inser man snabbt att vikten kommer att hamna på mellan 30-35kg för 8dagar.
 
Upptrimma Atlas

För att få min Atlas tyngre har likadana remfästen som sitter på Vulcans sidofickor sytts fast och remmar ordnats i lagoma längder.

Jag använder inte möjligheten att packa på bredden i vanliga fall, men vid dagsturer är det bra att kunna spänna fast regnkäder utanpå sidofickorna.

Vet inte vad detta custombygge innebär viktmässigt. Det rör sig alltså om fyra remfästen och fyra korta bitar packrem med 25 (tror jag) mm bredd. Samt skomakarens kraftiga tråd så klart.

Packremmar i den bredden är ovanliga, och de som finns i handeln har ofta metallspännen. Detta krävde inköp av fyra lösa plastspännen och rejält arbete för symaskinen. Till skillnad från remmarna på Vulcan kan dessa tas bort ur remfästena.
 
Re: Upptrimma Atlas

Mr P; sa:
För att få min Atlas tyngre har likadana remfästen som sitter på Vulcans sidofickor sytts fast och remmar ordnats i lagoma längder.

Jag använder inte möjligheten att packa på bredden i vanliga fall, men vid dagsturer är det bra att kunna spänna fast regnkäder utanpå sidofickorna.

Vet inte vad detta custombygge innebär viktmässigt. Det rör sig alltså om fyra remfästen och fyra korta bitar packrem med 25 (tror jag) mm bredd. Samt skomakarens kraftiga tråd så klart.

Packremmar i den bredden är ovanliga, och de som finns i handeln har ofta metallspännen. Detta krävde inköp av fyra lösa plastspännen och rejält arbete för symaskinen. Till skillnad från remmarna på Vulcan kan dessa tas bort ur remfästena.
Varför skulle inte remmarna på Vulcan´s sidofickor gå att ta bort? Det är remmarna som sitter på själva säcken, bakom Vulcan's sidofickor, som är fastsydda.
 
Re: Re: Re: Då...

Ulf M; sa:
Raskesven; sa:
brook; sa:
detta är något av en Vulcan-tråd, så undrar jag, som är 183 cm lång, vilken storlek jag ska ha ?

Om jag inte kommer ihåg fel så hamnar jag ganska presix mitt mellan två olika rygglängdsstorlekar...och om jag nu nån gång kommer att pensionera min Carrimor Condor 60-80, så är en Vulcan (just nu iaf) högst upp på utbyteslistan !

/Anders B
Storlek 2. 160 - 173 cm.
Storlek 3. 170 - 183 cm.
Storlek 4. 183 - 198 cm

Jag är också 183 cm lång. Skaffade storlek 4 och den sitter perfekt på mig.

Jag är också 183 cm lång och har storlek 3 och den sitter perfekt på mig...

/Ulf
Då borde jag ha längre rygg än du. Men mina ben är ganska långa. Ganska stor skalle har jag också, och en stiligt lång hals. Helt välproportionelig hela jag. Du kanske har väldigt långa ben eller ännu större skalle eller jättelång hals?:)
Allvarligt talat stod jag och vägde mellan 3:an och 4:an och tyckte båda storlekarna kändes bra, men jag skulle ju välja och tyckte 3:an gav lite mer av "hängkänsla" vid axelremmarna, så det blev 4:an.
 
Re: Re: Re: Re: Då...

Raskesven; sa:
Ulf M; sa:
Raskesven; sa:
Storlek 2. 160 - 173 cm.
Storlek 3. 170 - 183 cm.
Storlek 4. 183 - 198 cm

Jag är också 183 cm lång. Skaffade storlek 4 och den sitter perfekt på mig.

Jag är också 183 cm lång och har storlek 3 och den sitter perfekt på mig...

/Ulf
Då borde jag ha längre rygg än du. Men mina ben är ganska långa. Ganska stor skalle har jag också, och en stiligt lång hals. Helt välproportionelig hela jag. Du kanske har väldigt långa ben eller ännu större skalle eller jättelång hals?:)
Allvarligt talat stod jag och vägde mellan 3:an och 4:an och tyckte båda storlekarna kändes bra, men jag skulle ju välja och tyckte 3:an gav lite mer av "hängkänsla" vid axelremmarna, så det blev 4:an.

Ahh... Jo det kan jag förstå. Jag har säcken sittande relativt högt på höften, så att "rumpen" inte blir hindrad i sin rörelse! :)
 
175 storlek 2

Jag har oxå en Vulcan är 175 lång har storlek 2, den sitter perfa, avbärarbältet hamnar perfekt.

Så mitt tips är, prova innan du köper.

Själv provade jag inte innan jag köpte, men det var en chansning som hette duga.
Köper man begagnat från England är det inte så lätt att prova.

Men jag hade testa Atlasen i Sportaffär så visste lite hur den satt.

//Jonas
 
Vulcanrea!

En utvikning som inte handlar om trimning, men för att trimma en Vulcan måste man ju ha en Vulcan så, Sportkompaniet i Stockholm säljer ut sina Vulcan för knappt 2500 kr. De kommer fortsättningsvis endast att ha Atlas av de två.
 
opel; sa:
Huvudsäckens 80 liter? - är detta "små" 80 liter eller går det att få i mer? På de bilder jag hittat på nätet ser huvudsäcken mindre ut än exvis Haglöfs Climber 80 som dock går att packa mer än 80 liter...

Är huvudsäcken komprimerbar i sidorna? Svårt att se för sidofickorna....

Är topplocket höj- och/eller avtagbart?

Storleken på bärsystemet - verkar längdintervallerna stämma med er? Jag är 178cm med "medel"rygg och "borde" ha en storlek 3....

Går det att fästa tält/liggunderlag på baksidan med spännremmar?

/Micke -

Det är 80 "stora" liter, jag brukade gå med 4 mans tält, Termarest original, gammal Caravan säck (motsvarande Haglöf Camplite), "stora" Trangia köket, mat och kläder för 1 vecka. Allt packades inuti säcken. Bränsle och hygienartiklar stuvades i sidofickorna.

Det går utmärkt att komprimera.

Locket sitter fast, men är väligt stort! Det kan bli något sladdrigt ifall man inte har så mycket packning och komprimerar mycket....Rätt rejäl lockficka oxå!

178 cm och "medel"....låter som att storlek 3 borde bli perfekt. Själv är jag 170 cm och hade en 2:a.

Inga problem att fästa saker på utsidan vid behov, men som andra redan sagt, om du måste/vill göra detta så välj först och främst lätta saker, dvs liggunderlag.

/mats
 
Fler tips för de klippglada

1. Behöver verkligen alla det främre bärhandtaget? Den som inte brukar lasta säcken toktung kan ju på nästa tur prova att inte använda det. Märker man då att man klarade sig utan det: snipp-snapp.

2. Lyft på fliken som döljer ramens överdel: lägg nu märke till att spännremmarna som håller fast ramen är (åtminstone på min säck) runt decimetern längre än som behövs. Inte stor vinst, men för den som ändå tänkt härja runt med saxen...

3. Remmar, ja. Bärsystemets alla remmar kan ju trimmas mer eller mindre, beroende på kroppsbyggnad, behov av tjocka kläder, vistelse i kyla (stela fingrar, klumpiga vantar).

4. Den som vet att han aldrig någonsin kommer att fixera något (eller bara något smalt) bakom kompressionsremmarna kan ju kapa även dem.

Lars
 
Garanti?

Jag är grymt nöjd med min Vulcan och ångrar inte för en sekund denna "investering".
Slet dock i tidigt skede av det undre snöret till snölåset vilket ger en aningen svampigt resultat av överdelen på säcken då den inte är fullpackad.
Så vitt jag kan bedöma så är det ett skräddarjobb att reda opp trasslet. Minns jag rätt när jag tycker mej ha hört snacket om att det skulle vara "livstidsgaranti på säcken?

Mike
 
tafone; sa:
opel; sa:
Huvudsäckens 80 liter? - är detta "små" 80 liter eller går det att få i mer? På de bilder jag hittat på nätet ser huvudsäcken mindre ut än exvis Haglöfs Climber 80 som dock går att packa mer än 80 liter...

Är huvudsäcken komprimerbar i sidorna? Svårt att se för sidofickorna....

Är topplocket höj- och/eller avtagbart?

Storleken på bärsystemet - verkar längdintervallerna stämma med er? Jag är 178cm med "medel"rygg och "borde" ha en storlek 3....

Går det att fästa tält/liggunderlag på baksidan med spännremmar?

/Micke -

Det är 80 "stora" liter, jag brukade gå med 4 mans tält, Termarest original, gammal Caravan säck (motsvarande Haglöf Camplite), "stora" Trangia köket, mat och kläder för 1 vecka. Allt packades inuti säcken. Bränsle och hygienartiklar stuvades i sidofickorna.

Det går utmärkt att komprimera.

Locket sitter fast, men är väligt stort! Det kan bli något sladdrigt ifall man inte har så mycket packning och komprimerar mycket....Rätt rejäl lockficka oxå!

178 cm och "medel"....låter som att storlek 3 borde bli perfekt. Själv är jag 170 cm och hade en 2:a.

Inga problem att fästa saker på utsidan vid behov, men som andra redan sagt, om du måste/vill göra detta så välj först och främst lätta saker, dvs liggunderlag.

/mats

Ett tips mot sladdrigt lock är att man knäpper ihop lockfickans remmar med de man spänner ihop med som vanligt. Man rullar ihop lockfickan innan man spänner ihop dem och stoppar in de oknäppta remmarna som man egentligen använder för att försluta söcken med. Hoppas ni förstår min inte så perfekta beskrivning. /Marcus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skipper_ Hur ställer man in sin ryggsäck, vilka belastningar är rätt? Transportera 17
sirwio Extrem rippning Berghaus Vulcan Transportera 4
Nisse87 Berghaus Vulcan, extra zips? Transportera 1
erssson Berghaus Vulcan i Enköping? Transportera 17
norpan_ Stlk Berghaus Vulcan? Transportera 1
nmr berghaus vulcan vs. crusader Transportera 8
Rookien Hur impregnera Berghaus Trident/Vulcan ? Transportera 8
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
skurken Beställa Berghaus Vulcan från utlandet? Transportera 16
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
eyck Berghaus Vulcan moddad fr åf Transportera 1
sandstrom Berghaus Vulcan fråga Transportera 4
maaacus Berghaus Vulcan Liggunderlag ! Transportera 23
Kvarnträsk Vulcan-dräpare? Transportera 19
sajberjohan Berghaus Vulcan sömmar? Transportera 3
Raskesven Vulcan-Trident Transportera 5
kopano Vulcan i Göteborg? Transportera 6
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
slabbe Vulcan, köpa från tyskland Transportera 1
The Crow Vulcan remmar? Transportera 2
Raskesven Alternativ till Berghaus Vulcan? Transportera 6
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3
sajberjohan Vulcan Kopia Transportera 17
lusth Regnskydd Vulcan? Transportera 16
lusth Berghaus Vulcan???? Transportera 14
bowall Remma Vulcan Transportera 16
Boyracer Vulcan i skärgård. Transportera 2
Myrkotten DCA Mountain kontra Berghaus Vulcan Transportera 1
tanya Berghaus Vulcan Transportera 5
Köhler Skillnad på Vulcan och Trident? Transportera 5
Nyman Vulcan och väta? Transportera 13
Var kan jag köpa en Berghaus Vulcan/Atlas? Transportera 4
Berghaus Vulcan/Atlas Transportera 15
Berghausen Atlas? eller Vulcan? Transportera 11
Vattentät inner påse till Vulcan? Transportera 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.