Olycka på Mälaren

Re: Kärnfrågan

mjohans6; sa:
När/om man plurrar måste man alltså belasta isen såpass mycket att den brister medan den fortfarande kan bära en krypande person innom kastlineavstånd.

Jag vet att ytterligare teknik och utrustning inte löser grundproblemet som jag tycker avhandlats bra i tidigare inlägg. Jag kan ändå inte låta bli att fundera runt vem av de förolyckade man eventuellt kunde nått med en portabel linkaster (typ IKAROS) som i princip är standardutrustning inom sjöräddningen.

Just IKAROS är kanske ett dåligt exempel eftersom jag knappt skulle fått ner den i min ryggsäck, men jag behöver å andra sidan inte 300 meter kastlängd.

Nackdelen är att man bara har ett skott, men vi pratar nu om sista utvägen.

Finns motsvarande produkt med 75-100 meters kastlängd?

/Erik
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Re: Re: Kärnfrågan

Berneflott; sa:
mjohans6; sa:
När/om man plurrar måste man alltså belasta isen såpass mycket att den brister medan den fortfarande kan bära en krypande person innom kastlineavstånd.

Jag vet att ytterligare teknik och utrustning inte löser grundproblemet som jag tycker avhandlats bra i tidigare inlägg. Jag kan ändå inte låta bli att fundera runt vem av de förolyckade man eventuellt kunde nått med en portabel linkaster (typ IKAROS) som i princip är standardutrustning inom sjöräddningen.

Just IKAROS är kanske ett dåligt exempel eftersom jag knappt skulle fått ner den i min ryggsäck, men jag behöver å andra sidan inte 300 meter kastlängd.

Nackdelen är att man bara har ett skott, men vi pratar nu om sista utvägen.

Finns motsvarande produkt med 75-100 meters kastlängd?

/Erik


http://www.restech.no/products/pdf/Mini.pdf
 
Fantastisk liten grej!

Är dock tveksam om den löst problemen i lördags.

Hansabrädor är troligen också en god hjälp; kan man tänka sig att såna kan vara utplacerade från strax före isläggning till islossning?

Det finns ju på Mälaren populära stråk, där brädor skulle kunna finnas på (publicerade) strategiska platser.

Under vinterhalvåret och på platser som inte trafikeras av många andra än skridskoåkare och pimpelfiskare skulle brädorna kanske kunna få vara ifred för skadegörelse.
 
Re: Re: Re: Vad var fel?

janan; sa:
Banaliteten i situationen är att jag tror att den är tämligen vanligen förekommande. Jag lade alltså inte någon värdering i det hela.

Oroväckande om detta är vanligen förekommande

För övrigt: Vad menar du egentligen? Är det bättre att åka i tät samling så att man blir så tung som möjligt så att svag is går sönder så tidigt som möjligt?

Kanske det, mer en öppen fundering. Jag har ingen erfarenhet av detta från den klubb jag är medlem i (GLSK) och har studerat fall från SSSK för dåligt. Vet att det var ett för några år sedan som kunde gått illa. Har dock hört om flera fall med plurrningar (varav ett par i GLSK) med grupp utspridd på tunn is som varit besvärliga.

-Palle
 
Re: Kärnfrågan

mjohans6; sa:
Jag har i alla år förklarat för vänner, bekanta, arbetskamrater att det inte är plurrningar som är farligt när man åker långfärdsskridsko, om man är rätt utrustad och har sällskap. Man blir uppdragen, byter kläder och åker vidare.

Ska jag nu bli tvungen att erkänna att jag har haft fel. Jag vill inte att det ska vara så.
Jag håller med. Det känns som att det plötsligt har blivit livsfarligt att åka skridskor.
Vad som aldrig får hända igen är att någon kommer så långt ut på svag is innan den brister att det inte går att nå vederbörande med livlina på något sätt. Vad jag förstått var detta orsaken till att 3 eller 4 personer låg i vattnet ända tills den första helokoptern med ytbärgare kom fram. Rätta mig någon om jag har fel.

Jag anser alltså att detta är själva kärnan från vilken vi måste diskutera fram lösningar och vad som måste förändras för att uppnå detta.
Jag är fortfarande väldigt ledsen över det som har hänt och debattlusten vill inte riktigt infinna sig. Jag vill inte heller verka som en besserwisser, men jag vill bara understyka en sak som Johan Porsby brukar säga, nämligen att det finns tre stora is-faror som man skall undvika:
1. Stora områden med tunn is.
2. Vårisar
3. Is som hotar att brytas upp eller blåsa iväg.
Detta har visat sig vara skrämmande sanningsenligt.
 
TT:

- Det finns inget som tyder på att ytterligare någon människa drunknat i samband med olyckan i lördags.

Det säger Anders Wibaeus, kustbevakningsinspektör, som sedan i måndags undersöker botten på olycksplatsen vid Ridön utanför Stallarholmen i Mälaren, där två skridskoåkare dog när 13 personer gick igenom isen.
- Vi tror oss ha funnit rätt plats och genomsöker nu ett område med 100 meters radie, säger Wibaeus.

Undersökningen genomförs med en undervattensfarkost. När man redan på måndagseftermiddagen hittade en skridsko och en stav på botten utgick man från att man hittat rätt plats. Undersökningen beräknas vara klar på tisdag eftermiddag.

Samtidigt var läget fortfarande kritiskt för den skridskoåkare som medvetslös vårdas i respirator. Enligt presstjänsten vid Karolinska sjukhuset är tillståndet oförändrat.


[Ändrat av öringen 2006-01-31 kl 10:53]
 
gruppis enskridskois tvåskridskois

Det jag lär ut är att man inte skall ta ut en grupp på is som inte klarar att hela gruppen passerar den två gånger i fall man skulle stöta på sämre is längre fram.

Is tappar väldigt mycket i bärighet när den är försvagad av korsande sprickor, underfrätning vårispipbildning etc.

Ibland kan relativt tjock is ha dålig bärighet pga ovanstående.

Jag tror att vi måste ompröva en del av både räddningsmaterial/räddningsstrategi och isbedömning efter denna olycka.

Thure
 
Re: Re: Kärnfrågan

kr-val; sa:
mjohans6; sa:
Jag har i alla år förklarat för vänner, bekanta, arbetskamrater att det inte är plurrningar som är farligt när man åker långfärdsskridsko, om man är rätt utrustad och har sällskap. Man blir uppdragen, byter kläder och åker vidare.

Ska jag nu bli tvungen att erkänna att jag har haft fel. Jag vill inte att det ska vara så.
Jag håller med. Det känns som att det plötsligt har blivit livsfarligt att åka skridskor.
................

Det där är ju en massmediebild.... massmedia älskar ju att hysteriskt förstora risker. Men bara vissa risker -- två exempel:

Olyckan vid Ridön - två omkomna, en svårt skadad. DN intervjuar några skridskoåkare på söndan som ska åka på Brunnsvikens plogade bana och frågar om dom är oroliga för att vara på isen:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=517194&previousRenderType=1

Bussolyckan nära Arboga: en buss voltade och la sig på taket så att hela taket trycktes in -- nio omkomna, tiotals svårt skadade. Men jag har inte sett någon tidning intervjua t.ex. passagerare på SL-bussar och frågat om dom verkligen vågar åka buss efter Arboga-olyckan.
 
TT:

Stockholm (TT)

Kustbevakningen avbröt under tisdagseftermiddagen sökandet på Mälarens botten efter helgens svåra isolycka.
- Vi har efter samråd med polisen i Södertälje beslutat att avbryta sökandet, vi har inte hittat någon kropp, säger Sven Björklund, vakthavande befäl vid Kustbevakningens östra region, till TT.

Efter lördagens isolycka vid Ridön utanför Stallarholmen i Mälaren befarades först att någon person kunde saknas.

Kustbevakningen har sökt igenom botten med en undervattensfarkost. När farkosten provkördes under måndagskvällen hittades en skridsko och en stav på botten.

Vid olyckan gick 13 personer igenom isen. Två personer omkom medan en tredje, en man i 50-årsåldern, skadades svårt. Han vårdas medvetslös i respirator och enligt presstjänsten vid Karolinska sjukhuset är tillståndet oförändrat kritiskt.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips