Oljerock

Jag tänkte köpa mig en bra oljerock som vardags/allround-rock nu till hösten.
Finns det några tips på kvalitetstillverkare och avskräckande exempel?

Hur mycket skitväder står en välvårdad oljerock imot och blir den för tät innifrån när den är tät utifrån?
 
Har haft en Barbour (Gamefair). Använde den till allt möjligt, bl a när jag fiskade.

Den är ganska tålig mot regn, när den är hyggligt underhållen med vax. Detta utan att jag tyckte att den var "galontät".

Nu var modellen rätt vid och detta gjorde att man inte fick den instängda fuktiga känslan i första taget. Den hade det mellantjocka materialet av de tre som fanns.

Efter några år var den väldigt sliten, men då hade jag å andra sidan använt den väldigt flitigt och relativt vårdslöst.
Jag har inte köpt nån ny, men jag minns den mycket positivt...
 
Jag har en Marlboro oljerock och den har jag haft i 8år, den är fortfarande favorit plagget under höst o vår.

Jag har tom haft den som "regnjacka" då jag var ute och körde MC i regn och det fungerade oxå kanonbra.

Mvh
Uffe
 
Jag har en oljerock

Jag äger en engelsk oljerock av avsevärt billigare fabrikat än Barbour. Den håller tätt bra mot regn om man underhåller impregneringen, jag använder Nikiwaxs preparat. Dessutom är den ohyggligt slitstark.

Dock så blir man lite däven invändigt av kroppsångorna vid raskare marscher, fast det blir jag oxå i min Gore-Tex anorack om jag rör mig raskt. Men den ventilerar ut väldigt mycket snabbare när aktiviteten går ner.
 
En kort fråga, bara... Var sjutton hittar man en oljerock någonstans. Letade för ett par år sedan men med sparsamma resultat.
 
Jeobald; sa:
En kort fråga, bara... Var sjutton hittar man en oljerock någonstans. Letade för ett par år sedan men med sparsamma resultat.

I Australien kan de "oljeplagg". Ett av de större och renomerade märkena är "Driza-Bone". De säljer allt från rockar till paraply i oilskin (wax coats). Det är lätt att beställa ett plagg därifrån och de har konverteringstabeller från sina mått till europeiska. De svarar snabbt och tydligt på mejl-frågor. http://www.drizabone.com.au
Eller deras återförsäljare i england: http://www.drizaboneclothing.co.uk/index.html?lmd=38503.437998
 
Mössor och hattar

Jeobald; sa:
En kort fråga, bara... Var sjutton hittar man en oljerock någonstans. Letade för ett par år sedan men med sparsamma resultat.

Skall du köpa en Barbour waxed jackets så rekomenderar jag http://www.coatsandhats.com Priset inklusive frakt blir då ca 2/3 av vad en ny jacka kostar i Sverige + att de är väldigt hjälpsamma. De har även kvar äldre modeller av både jackor, foder, huvor där, t ex Gamefair jackan som säljs för ett bra pris i förhållande till t ex Beaufort jackan.
 
Jag har nästan säkert bestämt mig för en Barbour, men vet inte om jag vill ha en Border eller Northumbria och sâ kommer nu tips om Gamefair som verkar vara kortare än det andra tvâ.
Givetvis finns Border i tvâ varianter oxâ, en bara Border o en Border Orginal.
Vad skiljer dessa ât?

Jag vill ju gärna prova dom o helst köpa i affär men det verkar inte drälla av dessa i butikerna.
Man kanske ska maila o frâga efter hur dom vill att man mäter sig o beställa pâ chans.
 
Materialet

Det som skiljer mellan "original" och de andra är oftast tyget, de som är gjorda i "original" har en lite vaxigare yta än de som är gjorda i "sylkoil". För just Border vet jag inte, det bästa är att skicka ett mail till dem och fråga. Jag gissar att "Border" är den nyare modellen. Storlekar, köper jag en gore-tex jacka så väljer jag medium. Har en Bedale jacka i storlek 40 vilken känns precis på gränsen till vad som passar mig, min Gamefair är i storlek 42 och upplevs som bra passform om man skall ha något tjockare under. Det som du bör titta på är om du skall köpa innerfoder till jackan, nyare modeller har oftast blixlås som man fäster medan äldre knappar man trycker på fodret. Kan vara bra ha lite framförhållning om du funderar på köpa foder eller huva senare, så att det inte är en vara som går få tag på.
 
Tack för alla tips.
Det blir nog en Border med blixtlâs för foder.
Mailade och frâgade ang storlekar o blev bara mer konfunderad.
Bröstomfânget var det som var angivet och jag har visst 42" när jag mäter.
Det skulle vara nedre gränsen för en L-jacka.
Jag är 195cm / 95Kg o vägrar tro att jag passar i mindre än XL.
Hur är armlängder?
Fasiken, jag gillar inte o behöva leta reda pâ en butik och gâ o prova.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias1981 g1000 eller oljerock? Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.