Olika kök?

Re: Re: Trangia med gas eller bensin

ehn; sa:
Norris; sa:
Om man tar med sig gastillsatsen utomlands kan det vara bra att veta att det inte alltid går att hitta gastuber med rätt fattning. Jag skaffade mig en adapter som man sätter på små 190-grams flaskor utan ventil (adaptern har ventil). Man kan då köpa Biltemas flaskor för 9.90 :).

Var köpte du adaptern, i Sverige eller utomlands? I vilka länder har du haft problem?

Hälsn Eva

Min gastillsats har "primus"-fattning (eller vad den nu heter) som verkar vara vanligast i bla. Sverige. I Europa är dock Campingaz vanligare. För ett par år sedan fick jag springa runt till alla sportaffärer i Saas Fee (Schweiz) och hittade som tur var en tub med Primusfattning i sista affären. Förra sommaren var det inte heller helt lätt att hitta rätt tuber runt Bergen. I båda fallen noterade jag dock att det fanns "engångstuber".

Jag tror att adaptern kommer från Markill och att jag köpte den från North Star. Den finns även på Globetrotter.

Mvh, Fredrik

Re: Re: Re: Trangia med gas eller bensin

Norris; sa:
Min gastillsats har "primus"-fattning (eller vad den nu heter) som verkar vara vanligast i bla. Sverige. I Europa är dock Campingaz vanligare. För ett par år sedan fick jag springa runt till alla sportaffärer i Saas Fee (Schweiz) och hittade som tur var en tub med Primusfattning i sista affären. Förra sommaren var det inte heller helt lätt att hitta rätt tuber runt Bergen. I båda fallen noterade jag dock att det fanns "engångstuber".

Jag tror att adaptern kommer från Markill och att jag köpte den från North Star. Den finns även på Globetrotter.

Mvh, Fredrik

Är det enkelt att trycka på adaptern på engångstuberna utan läckage eller problem?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Re: rensnål

hedencrona; sa:
jodå, novat har också en inbyggd rensnål för att inte slagga igen, och jag har aldrig haft problem med att det slaggar igen, men så har jag också bara kört det på alkylatbensin.
därför undrar jag om jag behöver vara orolig för att det ska slagga igen om jag kör det på vad jag hittar...
hur rensar man ett nova som slaggat igen och rensnålen inte hjälper?
/johan
ps.tack för tipsen och trådarna!ds.
Jag trodde att Optimus förespråkade "white gas" till Nova, mest för att tillsatserna i bilbensin, ger ohälsosamma avgaser och är allmänt ohälsosamma att hantera. Inte för att tillsatserna där i skulle slagga mer ?

[Ändrat av carvingkimbo 2002-10-23 kl 13:41]

Re: Trangia med gas eller bensin

KLAGER; sa:
Är det enkelt att trycka på adaptern på engångstuberna utan läckage eller problem?

Adaptern har tre armar som snäpps fast under tuben sedan skruvar man in en vass pigg genom överdelen. Runt piggen sitter en gummitätning. Så länge inte gummitätningen torkar ut eller man bänder loss armarna ska det inte vara några problem.

Camping Gaz

Hej!

Måste bara passa på att slänga in en snabbfråga i denna brännheta bränsledebatt;

Köpte ett minigaskök här i England, med snabbfäste för Camping Gaz. Nu kommer jag inte ihåg om Camping Gaz burkarna finns att köpa på friluftsbutiker/mackar/sportaffärer i Sverige - Någon som vet? Det är väl mest bara MSR med skruvventil som säljs i Sverige?

Jarl.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips