Olika kök?

Använder ni flera olika kök, ett kök till vandring och ett till topptur tex. eller kör ni med samma spis till allt?
 
Spis

Lorre2; sa:
Använder ni flera olika kök, ett kök till vandring och ett till topptur tex. eller kör ni med samma spis till allt?

Jodå, ett till vandring, ett till topptur och ett till lunch. Ett och samma alltså :).

Favoritköket på vintern är Kap-Arctic, som också hänger med på de flesta andra turerna. På riktigt långa sommarturer där vikten måste ner max använder jag ett Nova istället.

J
 
samma här

Det ligger ett gäng kök där himma, men jag använder alltid samma kök.. Enda ggr köket inte används är så fort jag får chansen att laga mitt krubb över öppen eld..mmm
 
Vänder på det....

Använder kök, ett par olika beroende på om jag är ensam, eller i sällskap, endast när jag vet att det inte går eller är förbjudet att elda....Flera kök är trevligt när många skall ha mycket mat, typ sommar utflykter. Så välj ett som du trivs med! Gärna lätt och med god bränsetillgång och du glöm inte att vi har minst 4 årstider!

Go spis!

Johan K
 
Ett kök som används till allt, även om det inte är optimalt, mitt älskade msr whisperlight. På vintern är det skönt att tända upp och veta att bensin har en flampunkt på många minusgrader, på sommaren är det bra för att impa på ens kompisar med ett vanligt sprit-trangia och säga att jag bara skall tända upp mitt kärnkraftverk.

/mmmm
 
kan bara hålla med om att msr whisperlite är självklara valet. kompletterar dock ibland med msr pocketrocket (minsta gasköket väger ca 80 gram) vid vissa turer, tex kajak / pulkatur.
 
Lorre2; sa:
Använder ni flera olika kök, ett kök till vandring och ett till topptur tex. eller kör ni med samma spis till allt?

På sommaren/hösten i Sverige kör jag med Trangias spritbrännare och på vintern och utomlands med Optimus Nova. Jag kommer förmodligen skaffa Trangias gastillsats till nästa gång jag vandrar i Europa.

/Jonas U
 
HA!

Ok, så här långt leder jag ligan då...

Vid paddling kör jag med ett Nova och ett Primus LFS samtidigt, potatis eller pasta på ett och sås eller nåt stekt på det andra tex.
Varför inte när jag har dom, slipper bära och har plats och dessutom har en flickvän som kan laga mat.
Dessutom samlar man hårda poäng när man packar upp en radda dånande multikök framför en förvånad spritbränsleentusiast.

På vandring är det oftast Novat som gäller om det inte är en liten snabbis eller bara en topptur, då blir det ett gammalt Coleman gaskök som visserligen inte är lättast i världen men lätt ändå.
Skulle spara runt 200 gram på ett PocketRocket eller Primus titan.

Har ett tvålågigt Primuskök som jag använde förut vid paddling men det är så vindkänsligt så det ligger nånstans i botten av högen.

Vinter är det absolut multiköken som gäller.
Kör dom numera bara på grön gräsklipparbensin.

Diverse mässingskök är tyvärr bara prydnader.
 
Trangia med gas eller bensin

Jag kör min fars gamla trangia från 60-talet. På vintern med ett Nova och på sommaren oftast med Trangias gastillsats. På äldre Trangiakök finns inga färdiga hål för slangar och reglage, men det är bara att ta fram borrmaskinen och filen så är det fixat på 10 minuter.

Om man tar med sig gastillsatsen utomlands kan det vara bra att veta att det inte alltid går att hitta gastuber med rätt fattning. Jag skaffade mig en adapter som man sätter på små 190-grams flaskor utan ventil (adaptern har ventil). Man kan då köpa Biltemas flaskor för 9.90 :). Har inte gjort några jämförande försök om denna gas är sämre än annan gas, men det tror jag inte.

Mvh, Fredrik
 
2 kök vid paddling

Jag kör också med två kök på paddelturer. Det hela bottnar i att min fru vill ha en kopp te varje morgon, och det känns LITE jobbigt att dra igång fotogenköket bara för att få 2 dl varmt vatten. Alltså har vi med ett litet Primus Alpine Micro med piezotändare och en extra liten kastrull. Snabbt och lätt när man skall koka upp lite vatten.

När det börjar närma sig middag drar vi igång fotogenköket och lagar kulinariska läckerheter kvällarna i ända. Gasköket kan man ha som en andra "spisplatta" om man tycker att man behöver det.

Peter
 
flyga med bensin?

undrar hur det är att flyga med bensin?
får man ha med bensin i en metallfalska på flyget, eller sprängs den?
att det går att få sig sprit på planet är ju ingen hemlighet...men när jag var på irland gjorde jag valet att inte ha med mig sprit (till köket, då´, alltså) , och då tillbringade jag en dag i tipperary innan jag hittade "methylated spirits" - tsprit på engelska. dyrt och i en drugstore/pharmacy...
men frågan var ju egentligen:
hur tar man med sig sprit på planet, om man inte köper den taxfree?
vad köper ni annars för bränsle till ett optimus nova när ni är i tex. skottland? billig whiskey?
/johan
 
Re: flyga med bensin?

hedencrona; sa:
undrar hur det är att flyga med bensin?
får man ha med bensin i en metallfalska på flyget, eller sprängs den?
att det går att få sig sprit på planet är ju ingen hemlighet...men när jag var på irland gjorde jag valet att inte ha med mig sprit (till köket, då´, alltså) , och då tillbringade jag en dag i tipperary innan jag hittade "methylated spirits" - tsprit på engelska. dyrt och i en drugstore/pharmacy...
men frågan var ju egentligen:
hur tar man med sig sprit på planet, om man inte köper den taxfree?
vad köper ni annars för bränsle till ett optimus nova när ni är i tex. skottland? billig whiskey?
/johan

Om man "får" ta med bensin vewt jag inte (pga brandfarlighet) men flaskan sprängs definitivt inte, och tar man den som bagage så lär ju ingen se vad man stoppar in där. Man kör väl knappast optimus nova på sprit ens i scottland?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
thureb Råd och röns gaskökstest i olika vindar Kök och brännare 4
pj.eriksson Passar pumpen olika flaskor? Kök och brännare 24
ndrspttrssn Förklara de olika varianterna av Primus multifuel... Kök och brännare 10
Joakim Ambrosson Olika beläggningar på kastruller/stekpannor Kök och brännare 28
Skattletaren Olika munstycke på Omnifuel Kök och brännare 3
plarsso Olika storlekar på glödstrumpor för fotogenlyktor Kök och brännare 3
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.