Olika "innerlakan" till sovsäckar

Har tidigare haft ett i bomull som fungerat ganska bra om än lite otympligt.
Står nu inför att antingen köpa ett i silke (t.ex Cocoon reselakan i siden eller också ett Thermolite reactor från Sea to summit).

Är det någon som har testat något av dessa varianter?

Reactorn verkar ju värma mer men är skillnaden stor?
ÄR främst ute efter att det skall vara skönt, ta väldigt liten plats och hålla sovsäcken ren.

MEN på riktigt varma turer när man tältar eller om man sover hos någon sommartid (bekant), så vore det ju bra om det var tillräckligt varmt för att man skulle kunna klara sig med bara sitt reselakan.

Erfarenheter?
 
Sidenlakan

Har haft ett egensytt sovsäckslakan i bomull i massor av år, men fick ett sidenreselakan i present och tänkte givetvis på möjligheten att ha det i sovsäcken istället och därmed få ner både vikt och volym i packningen.
Men, trots några försök både vid tältning och stugövernattningar har jag insett att jag sover jättedåligt med sidenlakanet i sovsäcken. Som ett vanligt reselakan är det suveränt, har haft det på vandrarhem osv, så vad det är som gör att det inte blir bra i sovsäcken vet jag faktiskt inte. För mycket och för fladdrigt tyg kanske? Jag har inte sytt om det till mindre storlek eftersom det funkar så suveränt som vanligt reselakan. Men i sovsäcken blir det nog bomullslakanet även i fortsättningen...
 
Sidenlakanspåsar

Delar föregåenmde talares inlägg. Gott om plats och täcke, sidenreselakan, mitt är 100x220 med kuddficka.
I sovsäck, jag är ivändare, sovsäcksformat hemmasytt, har ett par i olika storlek. Det stora gör reptricket med mig och det är inte skönt i sovsäck. De figurnära följer med när jag väbnder mig och fungerar utmärkt.
Tar ringa plats, sparar sovsäckstvätt, lätt och fenomenalt snabbtorkande + att det gör mitt sovsäckssovande komfortablare. Rekommenderas.

Go tur
 
tycker det är skönt med reselakan på vandrarhem/hos polare dock sor det sig i sovsäcken och är krångligt vid mörker. I sovsäck föredrar jag underställ (som man ändå bär med sig) Det ger samma värme tillskott och är svalt om man öppnar sovsäcken, det sitter fast på kroppen. Dock får man kompletera med mössa ellet tshirt somm örngott så att man inte fettar/smutsar ner sovsäcken.
 
Nedar; sa:
tycker det är skönt med reselakan på vandrarhem/hos polare dock sor det sig i sovsäcken och är krångligt vid mörker. I sovsäck föredrar jag underställ (som man ändå bär med sig) Det ger samma värme tillskott och är svalt om man öppnar sovsäcken, det sitter fast på kroppen. Dock får man kompletera med mössa ellet tshirt somm örngott så att man inte fettar/smutsar ner sovsäcken.

Jag instämmer till fullo samt lägger till ett par sockor.

/ Bertil
 
funkar bra

Hej
Jag har haft ett "sidenlakan" sedan några år. Det är mumieformat. Tycker det fungerar bättre än när jag hade ett i bomull. Det var dock fyrkantigt. Mitt är ett ajungilak och kan fästas i sovsäcken(ajungilak) med små fästen. Fungerar bra i alla temperaturer. Mest nytta tycker jag det är när det är för varmt för sovsäcken. Dragkedja finns men det kan bli lite digitalt( för varmt eller för kallt). Då är det skönt med innerlakan. Dessutom skyddar det om man svettas. Jag har dock inte behövt att ha det som enda förstärkning vid kyla. Är det kallt kommer även sovsäcksskyddet fram. Jag tycker dock att priserna är löjligt höga hos ajungilak. Jag köpte det när addnature hade det som dagens erbjudande.
mvh
ht
 
Sidanlakan

Hej, har nu köpt ett sidenlakan (variant för vandrarhen eller sunkiga hotell, tänkte testa det även i sovsäcken och se vad jag tycker). Köpte ett cocoon.
På skötselråden står det att det skall tvättas i 30 grader men i affären sa dom att 40 grader.

Är det någon som har testat och vet hur det beter sig om man tvättar i 40 grader? Tar det skada?

Mvh
 
Kör hårt med tvätten! Det funkar.

Jag ignorerar konsekvent alla fegismärkningar av diverse textilier och tvättar allting i minst 40 grader. Bomull kör jag naturligtvis i 60 grader om jag har tillräckligt mycket för en maskin.
Undantagen från 40-gradersregeln är väl vissa ylleplagg men de behöver man ju inte tvätta så ofta. :)
 
sidenet kan förlora sin lenhet om man tvättar i vanligt tvättmedel som innehåller tensider(om jag minns rätt). Använd tvål och tvätta för hand i ljummet vatten. Det tar bara 5 min. Lägg det i en handuk och trampa ut vattnet inna det hängs upp.
 
40 grader funkar!

Kör själv mitt enbart i maskinen på 40 grader nuförtiden. Ren lathet, men det går ju hur bra som helst så då ser jag inte nån anledning till att tvätta för hand.
 
Siden är kanon att ha med på LÄNGRE turer

Om man inte har en säck som ska vara i evighet så tycker jag man kan hoppa över lakan i sovsäcken helt.
När man inte har sovsäck så tycker jag det är ett bra sätt att inte ligga allt för naken bland folk.

Jag har använt mitt varje natt i 6 månader nyligen och det är fortfarande i perfekt skick. Det väger nästan inget så visst siden är la bra...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
DoktorGlas Tältpinner - olika typer Bo och sova 22
chilehead Vad är det för skillnad på olika tält? Bo och sova 13
Gran-tall-och-mossa 100 olika tarp- och presenningsskydd. Fyll på! Bo och sova 28
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
såg Valet står mellan sex olika tält Bo och sova 12
_DanneW Olika varianter på tältkåtor Bo och sova 26
Crimper Olika generationer skydd Bo och sova 0
skogsbaronen Liggunderlag - Olika vinterlösningar Bo och sova 63
Glännman Dubbla sovsäckar i olika material Bo och sova 7
Napoleon Skillnader hos olika Akto-årsmodeller? Bo och sova 4
Lars_P Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo? Bo och sova 8
Tranan Kul vad som betraktas som "fjälltält" i olika länder! Bo och sova 22
Martin Fjäderlätt Amerikanska och europeiska cuin olika? Bo och sova 17
Friskus1 Innerlakan till sovsäck... Bo och sova 16
Tomas J Komforttemp. med innerlakan? Bo och sova 7
Pollan Innerlakan i sovsäck Bo och sova 3
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.