Olika varianter på tältkåtor

Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av tältkåtor och kan säga nåt om fördelarna med de olika varianterna på tältkåtor.

Det jag tänker på är främst om man ska ha innertält och/eller golv och om det behövs någon möjlighet till värmekälla. Öppen eld eller kamin.
Ångrar man sig om man köper en som man inte kan elda i t ex?

Jag kommer använda den senvår/försommar, sommar, tidig höst.
Mest som basläger vid fiske för 4-6 personer.
En del på fjället och en del i skogslandskap.
Har ett HB Nammatj 3GT sen tidigare så inga HB-tips tack.

Vill verkligen slippa mygg. Så myggdödare eller myggnät.

Fördelar med Helsports lösning med en extra "hall"?

Vi kommer antagligen sova på liggunderlag istället för tältsängar om det spelar roll.
 
Jag köpte en Tentipi zirkon 7 bp för ett tag sen men har använt den två helger i mellan Sverige än så länge.. utan innertält men har presenning över halva golvet.. är helt enkelt tok nöjd den känns myggtät men de kommer in mygg när man går ut o in.. då körde jag stermino tablett en stund...
Valde bomul polyester för att man kan verkligen elda i den..

Finns andra bp märken som jag inte har större koll på som Bison och Venor.. har för mig att dom inte har ventilation i underkant och inge myggnät varken uppe i toppen el i dörröppningen.. ingen ställbar topphuva inifrån...
Känns som bra ventilation,myggnät och ställbar huva inifrån är värt de något högre priset alla dagar i veckan..

Sen finns tentipi även i lättväv som enligt tentipi går att elda i men de känns som gnistorna kommer bränna hål..
 
Tentipi kändes dyr jämfört med t ex Helsport.
Gillar Helsport som märke.
Fördelen med vestibulen skulle visst vara extra rymdupplevelse i tältet vilket säkert är trevligt regniga dagar. Eller när man ska ut på morgonen osv.
I övrigt vet jag inte om vestibulen tillför något. Skulle därför vara kul att höra från någon med erfarenhet av dem ifall de uppskattas så pass att de är ett måste.
Extra vindfång är den negativa sidan av det.

Sen är väl frågan om man behöver ett innertält eller om det räcker med myggnät i dörr och ventiler om man utrustar med ett golv bara.
 
Jag läste i nå tråd här på utsidan för nå vecka sen som hade fått sin nya Helsport kåta bortblåst efter några dagars användning så de va bara trasor kvar av duken..

Tror de va Raskesven som komentera att han hade sovit 350 nätter i sin moskoselkåta o den skulle hålla minst 10år till... :)
 
Jo jag såg det. Det var väl en lättviktsvariant från 2004.

Ekonomiskt sett är det inte intressant att lägga mer än 8000kr totalt för kåtan/pyramidtältet oavsett hur bra det är.
Det får heller inte väga mer än max 10kg inkl golv och myggskydd.
Utanför de ramarna är det inte aktuellt att gå.
Så tips som hänvisar till varianter på t ex 12kg och/eller > 8000kr får jag vänligen undanbe mig.
Kanske är det ett begränsat utbud kvar då?
 
Har nu kommit så långt att det står mellan Kongsvold camp 8-10 och Varanger camp 8-10.
Skillnaden ska visst vara stång i stål i Kongsvold eller alu i Varanger (men ungefär samma totalvikt). Samt möjlighet att hänga upp innertält i Varanger. (Fast ingen verkar sälja innertält).

Räcker det med golv eller måste man ha innertält för att slippa myggen?
 
Har nu kommit så långt att det står mellan Kongsvold camp 8-10 och Varanger camp 8-10.
Skillnaden ska visst vara stång i stål i Kongsvold eller alu i Varanger (men ungefär samma totalvikt). Samt möjlighet att hänga upp innertält i Varanger. (Fast ingen verkar sälja innertält).

Räcker det med golv eller måste man ha innertält för att slippa myggen?

Möjlighet att hänga upp innertält betyder också att det finns färdiga öglor att fästa diverse saker i, t.ex. torklinor. Kan vara värt att tänka på.

Är man noga med att täta kjolen mot marken går det att få skapligt myggtätt, men det blir ju inte lika hermetiskt tillslutet som ett innertält.



PS.
Finns ett demoex Tentipi Onyx 7 lätt (4,9kg) + Innertält Base 7 (2,4kg) för 7100kr. Full garanti även på demoexen.
http://www.tentipi.com/fileadmin/user_upload/externat-html/184.html
 
Senast ändrad:
Möjlighet att hänga upp innertält betyder också att det finns färdiga öglor att fästa diverse saker i, t.ex. torklinor. Kan vara värt att tänka på.

Är man noga med att täta kjolen mot marken går det att få skapligt myggtätt, men det blir ju inte lika hermetiskt tillslutet som ett innertält.



PS.
Finns ett demoex Tentipi Onyx 7 lätt (4,9kg) + Innertält Base 7 (2,4kg) för 7100kr. Full garanti även på demoexen.
http://www.tentipi.com/fileadmin/user_upload/externat-html/184.html

Jag var rädd för det.
Hade helst velat ha svaret "det blir ingen skillnad mellan golv +ytter mot ett innertält..." :)
Frågan är förstås om det är myggnät i toppventilen...i så fall lär det funka hyfsat utan innertält. Åtminstone med en sterminio-lösning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
DoktorGlas Tältpinner - olika typer Bo och sova 22
chilehead Vad är det för skillnad på olika tält? Bo och sova 13
Gran-tall-och-mossa 100 olika tarp- och presenningsskydd. Fyll på! Bo och sova 28
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
såg Valet står mellan sex olika tält Bo och sova 12
Crimper Olika generationer skydd Bo och sova 0
skogsbaronen Liggunderlag - Olika vinterlösningar Bo och sova 63
Glännman Dubbla sovsäckar i olika material Bo och sova 7
Napoleon Skillnader hos olika Akto-årsmodeller? Bo och sova 4
Lars_P Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo? Bo och sova 8
Tranan Kul vad som betraktas som "fjälltält" i olika länder! Bo och sova 22
tusenkonstnar Olika "innerlakan" till sovsäckar Bo och sova 11
Martin Fjäderlätt Amerikanska och europeiska cuin olika? Bo och sova 17
paxel TNF VE 25 - skillnader mellan eu och us varianter Bo och sova 1
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.