Kul vad som betraktas som "fjälltält" i olika länder!

Häromdagen ringde min tyska kompis som jag ska gå på tur med om någon vecka. Hon hade köpt ett nytt tält - en HB Nallo 2. (Hon har ett gammalt fjällräventält innan). Att det blev HB var väl ett resultat av allt snack vi hade under åren om vilka tält som var gängse i Sverige...

I alla fall, när hon hämtade sitt tält sa expediten att hon ska vara nogrann med var hon ställer upp tältet, för Nallon var extrem vindkänslig. Och så frågade han vart hon skulle. - Svenska fjället, svarade hon och då fick hon reda på att nallons tunna golv nog inte tålde tältning där, utan det skulle gå hål i botten meddesamma! Så han försökte pracka på henne ett extragolv - som vägde ungefär halvkilot...

Nu är hon lite ledsen och undrar om hon ska våga ta sitt nya tält med sig eller fortsätta med det gamla...

Undrar hur många tält HB får sålt i det landet när de har såna försäljare där...men allvarligt talat, ni som kan det här: ligger det något i det där eller är det rent strunt..?
 
Mitt nallo 2 har stått emot både det ena och det andra sen jag köpte det 1995, enda synliga märket på det är en 2 cm lång rispa i ytterduken som jag (helt på egen hand!) lyckades fixa på jungfruturen i Sulitelmafjällen. (HB fixade det kostnadsfritt!)

Fö har jag bara en enda gång upplevt ett hål i en tältbotten; det var en natt på Nya Zeeland när en mus (antar jag, jag vaknade inte..) underifrån gnagde sig igenom både tältgolvet och halvvägs genom liggunderlaget innan det kom på bättre tankar..

/Per
 
Hmm, det påminner mig om en kollega som följde med på en organiserad bergsvandring i tyskland.

Alla utrustades med stavar (detta var långt innan man hittade "walkingstavar" på stadium) och pulsmätare. De senare skulle kontrolleras med jämna mellanrum så att ingen överansträngde sig. :)


(Ok, var har vi Sachsaren?)
 
..Iofs är frågan lite aktuell för mig oxå - har funderat på att köpa ett Akto, och om man beställer det från Getout just nu så får man extragolv på köpet. Om jag väl hade golvet skulle jag nog börja klura på om/när det är ide att använda det?

Å andra sidan tar det ju emot att lägga på de extra hekton som golvet väger, om man nu har sumpat både 4000 spänn och Nallots delux-känsla som enmanstält för ett knapt kilos lättare packning..

/Per
 
Tranan; sa:
Undrar hur många tält HB får sålt i det landet när de har såna försäljare där...men allvarligt talat, ni som kan det här: ligger det något i det där eller är det rent strunt..?

Strunt naturligtvis. Jag har läst här på utsidan att HB är världens allra bästaste tält, och det är sant. Klent folk det där, tyskarna, som inte vet det :)

Anders - Mountain Hardware
 
Extragolvet är väl utmärkt om man känner för att bära den extra vikten, självklart ökar livslängden på tältet om man använder det, särskilt på stenig mark. Exempelvis vid paddling är väl extragolvet bra, vikten spelar mindre roll och du skonar det ordinarie golvet. Men inget av detta betyder ju att golvet faller i bitar utan extragolvet som expediten i ursprungsinlägget verkar fått för sig.
 
I tyskland finns inga fjäll. Det finns berg och det finns skog, ängar och campingplatser. Ett tält slås upp på gräs, ofta på en mer eller mindre officiell tältplats. I bergen finns sten sten och sten och till en viss del vassa stenar.

Vad vi gör i svenska fjällen är sk 'wild campiren'. Något som inte är överdrivet förekommande ovanför trädgränsen i Tyskland eller i annan högalpin terräng. Däremot inte sagt att det inte även där finns många trevliga och sköna gräsängar som mycket väl lämpar sig för tältning.

Förutom den relativa bristen på bra tältplatser ovanför trädgränsen finns även andra anledningar till att man inte tältar i bergen.

Att en expedit som hör att man ska campa in svenska bergen inte känner till skillnaden mellan berg och fjäll är inte överraskande. Att varning för tältning på sten utfärdas förefaller naturligt.

Att tyskarna dessutom inte förstår att ett HB kan slås upp på en fakirmatta med glas, spik och vassa stenar är naturligtvis väldigt tråkigt ;).

PS Vindarna och vindbyarna, med rejäla kastvindar vilka kann uppstå i 'riktiga' berg ska definitivt inte underskattas.

[Ändrat av MW 2007-06-29 kl 14:50]
 
Kan förstå att Alperna kanske inte är världens "plattaste" marker att tälta i, men visst måste de veta vad svenska fjällen är för någe? :) Tyskland vet mer om Sverige än vad vi svenskar vet om vårt eget land haha.

// Jocke, som också köpt ett skyddsunderlag, dock endast till att använda vid paddling
 
Jo, det finns många skandinavientokiga tyskar. En del av dem med stor erfarenhet av fjällvandring. Men frågar du en expedit, som kanske rent av vet mycket om berg, men inget om fjäll, kan svaret definitivt bli vilseledande. Beroende frågeställarens egna erfarenhet av de båda både lika och mycket olika miljöerna kan det hela kompliceras ytterligare.
 
MW; sa:
I tyskland finns inga fjäll. Det finns berg och det finns skog, ängar och campingplatser. Ett tält slås upp på gräs, ofta på en mer eller mindre officiell tältplats. I bergen finns sten sten och sten och till en viss del vassa stenar.

Vad vi gör i svenska fjällen är sk 'wild campiren'. Något som inte är överdrivet förekommande ovanför trädgränsen i Tyskland eller i annan högalpin terräng. Däremot inte sagt att det inte även där finns många trevliga och sköna gräsängar som mycket väl lämpar sig för tältning.

Förutom den relativa bristen på bra tältplatser ovanför trädgränsen finns även andra anledningar till att man inte tältar i bergen.

Att en expedit som hör att man ska campa in svenska bergen inte känner till skillnaden mellan berg och fjäll är inte överraskande. Att varning för tältning på sten utfärdas förefaller naturligt.

Att tyskarna dessutom inte förstår att ett HB kan slås upp på en fakirmatta med glas, spik och vassa stenar är naturligtvis väldigt tråkigt ;).

PS Vindarna och vindbyarna, med rejäla kastvindar vilka kann uppstå i 'riktiga' berg ska definitivt inte underskattas.

[Ändrat av MW 2007-06-29 kl 14:50]

Visst, det inser jag också. Men om man då ställer frågan på sin spets: vilket tält kan antas då att duga...? Alla tält kan blåsa sönder, alla tält kan få hål i golvet...eller hur? Men jämfört med ALLA tält bör man ju anta att ett HB håller förhållandevis länge... Om man ska tro folk här på utsidan... ;-)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.