Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig!

Titta igen...

Hon bankar inte PÅ STEN med kniven, hon bankar MED EN STEN på knivriggen för att få kraft, det har varenda snickare gjort nån gång och det skall en kniv tåla, och det gör Morakniven många gånger om

Face facts grabbar, knivar är Macho, grabbarnas statuspryl (ihop med en glassig klocka!) och fällkniven anses vara top-of-the-line av vissa OCH vad händer här, en ung liten tjej kommer och ger sig på allt detta....det får bara inte ske...

Jag tycker det hela är ganska roande...

Nu skall jag ut med min morakniv :)

Ha en bra dag i naturen
 
Ok. Så som hon beskriver det måste hon antingen ha fått ett måndags-ex eller så har hon verkligen misshandlat den fullständigt.

Jag har haft en S1 i fem år, och slipat den en enda gång, så där såg definitivt inte eggen ut och då hade jag splintat genomfrusen ved vid ett flertal tillfällen för att bara nämna något.

Flera andra saker hon har gjort med kniven är den ju inte ens avsedd för. Vilken kniv hon än hade valt hade ju sett helt bedrövlig ut. Man kan t ex. inte först använda eggen på ett eldstål fortlöpande, och sen klaga på att knivstålet är skört.

Det säger väl sig självt?

Sist men inte minst, så rekommenderar hon istället en kniv som har betydligt sämre kvalitet, med ett mjukare stål än det hon kritiserar.
 
Lite "stereotypiskt" så är det ju det där som en överlevnadskniv ska kunna tåla för annars så går det ju inte s.a.s. att "överleva" i en s.k. "överlevnadssituation". ;)

Är det inte som ett krav att det ska gå att kila in den i en spricka på en klippvägg och sen kunna använda skaftet att klättra upp på? Jag menar, en morakniv hade ju gått av och jag hade ramlat ned från klippväggen och dött.

Ja, jag raljerar och överdriver men det är litegranna det intrycket som en kan få efter en jämförelse med en billigare mora och en dyr kniv som klarar allt.
 
När vi i "firman" körde överlevnad gick det utmärkt med Mora.

Ett antal som brukade deciderade överlevnadsknivar däremot hade tårar i ögonen när de i mörkret tappat guldklumparna. Några återfanns och andra ligger säkert ännu därute.

När jag presenterade mina UNMOkamrater med Moras 105 mm slöjdkniv var glädjen stor.

Men ju mindre teknik med kniv man kan, kan inte kompenseras med dyrare kniv.

go tur
 
Om man tappar sin dyra kniv är inte problemet att den är dyr utan att man har tappat den. Ett problem den delar med sina billigare kollegor.
 
När vi i "firman" körde överlevnad gick det utmärkt med Mora.

Ett antal som brukade deciderade överlevnadsknivar däremot hade tårar i ögonen när de i mörkret tappat guldklumparna. Några återfanns och andra ligger säkert ännu därute.

När jag presenterade mina UNMOkamrater med Moras 105 mm slöjdkniv var glädjen stor.

Men ju mindre teknik med kniv man kan, kan inte kompenseras med dyrare kniv.

go tur

Just det, grejen är inte att skaffa en dyr utrustning utan en gedigen utbildning och erfarenhet om hur man använder grejorna. Sen är ett gott omdöme bra och det får man av erfarenhet, och erfarenhet får man av dåligt omdöme.
 
Orsaker

Knivar går sällan sönder för att det är något fel på dom. I mer än 99 % av fallen är det användningen som är felaktig.
Oavsett vad som visas på internet, är faktiskt ingen slidkniv gjord för att banka på med tillhyggen.
Så kallad batoning är ett riskbeteende. Är det förståndigt att i en nödsituation, när man är beroende av en enda kniv, riskera att förstöra den genom att banka på den? Varför ända in i glödheta lära sig ett så riskabelt beteende?
/John
 
Knivar går sällan sönder för att det är något fel på dom. I mer än 99 % av fallen är det användningen som är felaktig.
Oavsett vad som visas på internet, är faktiskt ingen slidkniv gjord för att banka på med tillhyggen.
Så kallad batoning är ett riskbeteende. Är det förståndigt att i en nödsituation, när man är beroende av en enda kniv, riskera att förstöra den genom att banka på den? Varför ända in i glödheta lära sig ett så riskabelt beteende?
/John

Nåja, skulle säga att de flesta knivar faktiskt tål det om man gör det rätt. I likhet med när man bankar på andra saker så får man väja vad man vill ska ta skada. Kniven vill man antagligen ha oskadad så ska man banka på den så gör man det med något som är mjukare än kniven, exempelvis en träklubba.

De knivar som jag själv haft sönder har i samtliga fall gått av medan man bänt och haft sig. Sega träkubbar som man försöker bända isär. Nån spets har väl säkert gått sönder också men de räknar jag knappt eftersom behovet av en sylvass spets är sådär.

Överlevnadsknivarna syftar väl främst på att du ska kunna bygga ett läger/vindskydd någorlunda bra och snabbt. Fixa ved till en brasa osv. Ganska grova arbetsuppgifter i stora drag och inte så mycket finlir.

Numera börjar det bli populärt att släpa med sig en yxa ut i skogen, så var det inte för 20 - 25 år sen. Då ansågs det vara onödig vikt i jämförelse med vad en kniv vägde och presterade.
 
Bättre knivstål ger naturligtvis bättre hållbarhet och håller skärpan bättre. Mora är ju inte världmästare på den punkten, men är väldigt bra bruksknivar.

Således. Man har två knivar helt enkelt. En man tycker om, och litar på, en för hårdhänt hanterande. Dubbel glädje helt enkelt. :)
 
Om man hamnar i en situation där ens överlevnad beror på att ens kniv fungerar perfekt under hela den tid man behöver den för att överleva - skall man då misshandla sin kniv, banka på den med stenar, trampa på den, bryta med den, osv?

Vem f**n har hittat på det?

Knappast någon som har överlevt. Använder man sin kniv på det sättet minskar ju möjligheten att överleva rejält...

Hamnar man i en överlevnadssituation bör man vara extremt försiktig med sin kniv - så att den kan hjälpa till med överlevnaden under HELA den tid man behöver kniven för att överleva....och den tiden är ju okänd

Man använder kniven till att tillverka verktyg man kan banka på, slå på, fiska med, jaga med, elda med, osv - förstörs dessa verktyg tillverkar man nya verktyg.

Kniven är man mycket rädd om eftersom utan kniv kan man inte ens skära ut en bra visselpipa man kan tillkalla hjälp med på långa avstånd...
 
Hållbart användande

Nåja, skulle säga att de flesta knivar faktiskt tål det om man gör det rätt. I likhet med när man bankar på andra saker så får man väja vad man vill ska ta skada. Kniven vill man antagligen ha oskadad så ska man banka på den så gör man det med något som är mjukare än kniven, exempelvis en träklubba.

Det behövs bara lite vres eller en liten hård kvist i trävirket så har du förstört eggen på kniven.
En kniv du kan tälja med i en vecka utan omslipning är det ett ögonblicks verk att förstöra eggen på med batoning. Beroende på förhållanden kanske det inte är så lätt att återställa eggen.
Och i värsta fall går kniven tvärt av.
Det är bättre att lära sig hur man hanterar verktygen så att de håller en livstid.
/John
 
Det behövs bara lite vres eller en liten hård kvist i trävirket så har du förstört eggen på kniven.
En kniv du kan tälja med i en vecka utan omslipning är det ett ögonblicks verk att förstöra eggen på med batoning. Beroende på förhållanden kanske det inte är så lätt att återställa eggen.
Och i värsta fall går kniven tvärt av.
Det är bättre att lära sig hur man hanterar verktygen så att de håller en livstid.
/John

I så fall har du fel kniv skulle jag säga. Inget jag haft problem med vare sig jag använt Cold Steel SRK, som för övrigt är värdelös att tälja med från början, eller Fällkniven F1. Eggen blir med tiden slö så klart, men om man inte orkat släpa med sig ett litet fickbryne så kan man alltid använda brynet som finns på multiverktyget som också följer med till skogs. Men personligen har jag aldrig haft behovet utan har brynt upp eggen när jag kommer hem efter äventyren.

De jag haft problem med är olika former av "Moror", inte nödvändigtvis märket Mora men typiska snickarknivar om du förstår vad jag menar.

Ska man ägna sig åt fintäljning så kanske inte en överlevnadskniv är lämplig till att börja med pga egg-vinkeln. Då bör man kanske ha flera knivar med sig helt enkelt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fixa så softshellbyxor blir vattenresistenta? Utrustning allmänt 2
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
tompa_m Varför blir det alltid så här? Utrustning allmänt 5
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
Iggle Nu blir det ett par scout... Utrustning allmänt 39
avslutatmedlemskap1004 Plus och minus blir noll Utrustning allmänt 22
Exinor Nu blir ryggan lättare! Utrustning allmänt 10
Jerja Vem blir först upp på nordtoppen Utrustning allmänt 5
jonssonmartin Hur blir vädret framöver Utrustning allmänt 5
thureb Varför blir det skavsår? Utrustning allmänt 7
Almgren Vildmarksmässan blir allt sämre Utrustning allmänt 7
cronhjort blir man blöt i X-Factor? Utrustning allmänt 0
Kimkim Nån som hyrt ut friluftsprylar? Utrustning allmänt 1
Simiir Trail Toes salva, nån liknande produkt? Utrustning allmänt 0
Smogz Norra Ljung friluftsbyxor, nån som testat Utrustning allmänt 17
Moga nån som har provat Russell Moccasins? Utrustning allmänt 1
Ringh Eurohike Nån som vet nåt om det Utrustning allmänt 3
FruNalleman Nån som vandrar i handgjorda skor? Utrustning allmänt 23
FruNalleman Nån som testat Halulite Minimalist? Utrustning allmänt 0
Smogz Powerpot nån som testat? Utrustning allmänt 57
niklas33 Msr reactor, nån som vet nåt om Co2 Utrustning allmänt 2
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
cancerman Nån som sitter på små bitar knivstål Utrustning allmänt 76
Joakim Ågren Nån här med erfarenhet av Icebug Rapid BUGrip skor? Utrustning allmänt 7
Kiawana Nån som testat elmo suv-Cam? Utrustning allmänt 1
emrask GPS-skalet 5140 - nån som hört nåt? Utrustning allmänt 1
cancerman har nån tipps om knivblad Utrustning allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.