Överreklamerat

Vad andra gör bryr jag mig inte så mycket om men en Spork kommer inte in i min utrustning igen. Finns det någon som inte brutit av den på vinterturen? Det mest oflexibla stycket PC jag burit på.
 
Metallflaskan för T-sprit har fördelen att vara läckagesäcker och stryktålig.
Ganska smart också när man köper T-sprit i femlitersdunk vilket jag ofta gjorde förr och fortfarande gör till scoutkåren.

Jag har själv inte använt T-doja på ett bra tag, men har för mig att man alltid hade orginalspritflaskorna i en plastpåse för att dom inte skulle läcka/svettas. Möjligtvis är flaskorna bättre nu för tiden än på 80-talet...

Här använder jag konsekvent Trangias plastbränsleflaskor. Säkra, stryktåliga och inget spill. Hade en bränsleflaska i metall innan men en vass liten kant på köket hade skurit hål på flaskan och dränkt sovsäck samt overall med fotogen med härliga utslag på kroppen som följd. Originalemballage är godkända för transport av farligt gods och är numer lätta och täta. Dock inte lika tåliga mot mekanisk nötning som Trangias flaskor.
 
Svarta kläder i friluftssammanhang. Jordfärger gör att naturfläckarna inte syns lika väl. Märkeskläder och stora blaffiga loggor på utsidan. Som tur är kan oftast märken sprättas bort.
Min gamla 90l ramsäck vägde under kilot. Sk ramlösa som jag fått väger 3,8 och funkar inte bättre.
 
ITAB packaway: Smidigt att packa i sin egen ficka men obefintlig andning, bylsig passform, obefintliga ventilationsmöjligheter och dålig slitstyrka.

Uffe

Tycker ITABS packaway är fantastiskt bra faktiskt. Många användningsområden. Hade ett sånt med underställ och en sweatshirt under när jag skulle basta bort ett par kilo inför en tävling (tävlar i en sport med viktklasser). Funkade utmärkt.

Som regnställ gör det sitt jobb, men det får regna ordentligt annars blir man blötare inifrån än utifrån.
 
Min gamla 90l ramsäck vägde under kilot. Sk ramlösa som jag fått väger 3,8 och funkar inte bättre.

När något låter för bra för att vara sant brukar det heller inte vara det.... En 90-liters säck under kilot med samma bärkomfort som en 3,8 kg softsäck, tilåt mig tvivla.

Om det du hävdar stämmer är det tjänstefel att inte fortsätta sälja den :)

Bara som en jämförelse väger min Bergans Helium på 55l, sydd i tunn tunn nylon 1,1 kg... Min gamla fjällrävensäck på 70l väger ca 2,7.

Uffe
 
Vad andra gör bryr jag mig inte så mycket om men en Spork kommer inte in i min utrustning igen. Finns det någon som inte brutit av den på vinterturen? Det mest oflexibla stycket PC jag burit på.

Den finns i titan! den är inte lika skön att hålla i och har ganska kass knivdel (om man inte slipar den själv). Jag har non-stickbeläggning i kastrullen så jag vågar inte använda den där heller. Men den fungerar utmärkt till matlådan!
 
Håller med om att sporken är sjukt överreklamerad. den i polycarbonat går av, och den i titan repar grytan. Jag använder en kraftig plastsked, såldes som en liten slev i ett set ("AKUT") på ikea för 9kr som jag kapade av skaftet på. Det går lätt att dela saker lika bra med den som med sporkens "kniv", och håller för att röra om i grötgrytan.

Den enda sporken är bra på, är att vara en "cool" sked att ha med i matlådan till jobb/skola. Men på det sättet blir kundgruppen avsevärt större än bara nördiga friluftsfilurer, och har gjort den till storsäljare. =)
 
Det finns en sporkdiggare iallafall

Min treåring gillar Sporkar. Han ber ofta om att få äta med den hemma också :)

Pappa är inte lika övertygad om Sporkens förträfflighet. Tycker också att den är överdesignad och bräcklig. Tur man har ett titanbestick att glassa med.

Uffe
 
Tyvärr ogillade marknaden träramar. Min gamla FR Exp väger 1,8 med båda påsarna, 100 l.
Allt var inte bättre förr men lättvikt var rätt lätt.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.