Överreklamerat

Nej du min vän!

Storkåsan, tallrik samt sporken sitter bergfast på listan och där kommer dom att förbli. Finns inte en enda uppgift som inte kan lösas av annan medtagen utrustning. Min tallrik väger 0 gram!

Men det vet i sjutton Martin om du inte övertygat mig om att windstaoppers ändå har ett berättigande på listan över öerreklamerade grejor. åste erkänna att jag har några stycken och trivs bra med dom, men det är samma sak där. En varm tröja och ett vindtätt skal löser upgiften lika bra om inte bättre då det går att kombinera i större utsträckning...lovar att fundera på saken:)
 
Jag pallar inte heller med gröten. Den smakar skit och så är man vrålhungrig vid 9 igen.
Vad är då poängen med den?


Man måste komplettera med några rejäla korv- och äggmackor och en halv panna kaffe. Då blir man inte hungrig förrän det är dags att äta nästa gång...

Men jag kan erkänna att det kräver sin viljestyrka att sopa i sig två kilo gröt klockan halv fyra på morgonen med tävlingsnerverna i dallring innan man sätter sig i bilen och kör 25 mil för att köra draghund. Men det är värt det efter första milen i spåret...
 
Finns inte en enda uppgift som inte kan lösas av annan medtagen utrustning. Min tallrik väger 0 gram!

Det där är bara tyckande från din sida eftersom du inte sätter dig in i andras situation.

Jag tycker att 4 personer som ska äta en tvårätters måltid med hjälp av ett Trangia 25 gör det på ett betydligt mer funktionellt sätt om de har varsin tallrik. Det är också rätt svårt att äta pasta ur en kastrull som för tillfället används för att tillaga chokladpuddig.
 
Eftersom vi redan fått en massa bra kandidater på de MEST överreklamerade fenomenen, så tänkte jag bidra med några som hör hemma en bit ned på listan, men ändå förtjänar sin plats:

Drickaflaskor i lättmetall (typ SIGG)
Drickaflaskor i Lexanplast (typ Nalgene)

Åtminstone för sommarbruk är ju dessa sjukt onödiga. En MER-flaska med stor öppning (Nestea finns ju också med sån) gör jobbet lika bra, men till 1/10 av kostnaden (och då får man god dricka på köpet).

Spork har jag heller aldrig fattat. Mina Lexanbestick har aldrig smält (till skillnad från flera sporkar i min närhet, speciellt när man rör i botten av grytan), och en sked är det enda jag behöver.

Windstopperfleece är som sagt löjligt överskattat, liksom alla vindmembran i redan vindtäta tyger. Fast töntigast är nog namnet "Softshell", som om det var nåt nytt med kläder som släpper igenom vind och vatten...
 
Strykarräven;386009 sa:
Drickaflaskor i lättmetall (typ SIGG)
Drickaflaskor i Lexanplast (typ Nalgene)
Håller med! Jag tycker att de platsar rätt högt upp faktiskt.
Egentligen tycker jag att t-spritflaskor i aluminium också platsar där (man får ju en fin plastflaska när man köper t-sprit!), men då gissar jag att jag får säkerhetsivrare på mig.
Strykarräven;386009 sa:
Spork har jag heller aldrig fattat. Mina Lexanbestick har aldrig smält (till skillnad från flera sporkar i min närhet, speciellt när man rör i botten av grytan), och en sked är det enda jag behöver.
Lustigt nog är smältning och avbrutna gaffelspetsar anledningen till att jag har skrotat mina lexanbestick till förmån för plastskeffel. Men jag har i och för sig inte använt skefflarna till hårdare saker än bananmosning.
 
Gaffel och matkniv är nog ganska överreklamerat då allt går att äta med sked och det som inte går att äta med sked kan man äta med de inbyggda femkloiga gafflarna...
 
Metallflaskan för T-sprit har fördelen att vara läckagesäcker och stryktålig.
Ganska smart också när man köper T-sprit i femlitersdunk vilket jag ofta gjorde förr och fortfarande gör till scoutkåren.

Jag har själv inte använt T-doja på ett bra tag, men har för mig att man alltid hade orginalspritflaskorna i en plastpåse för att dom inte skulle läcka/svettas. Möjligtvis är flaskorna bättre nu för tiden än på 80-talet...

Nalgeneflaskan har väl debatterats i en annan tråd. Tycker själv att den är hur bra som helst.

Uffe
 
Bra förslag. Aluminiumflarror till T-doja är fom nu med på listan!

Har heler aldrig greppat det där med nalgenflaskor och Sigg flaskor. För mig känns det synnerligen överreklamerat, men någon som sakligt kan argumentera för att det inte förs upp på listan?


japp Martin du har så rätt så -det är bara tyckande!....det är härligt att vara tyranni sin egenstartade tråd du vet
 
En liten fråga för att belysa dissningen av nalgene o lexanflaskorna: Funkar petflaskor med kokhett vatten i?

Hm, jag har egentligen inte funderat på´t tidigare. Jag har bara antagit att de inte är nå vidare till det. Jag brukar torka strumpor runt lexanflaskor med kokhett vatten i, men skulle jag klara mig lika bra med en MER-flaska eller liknande? Jag gissar att jag kommer behålla mina lexanflakor, eftersom dom tål att bonkas ned i ryggsäcken ovarsamt tillsammans med div vasst o elakt, men ändå.

...å som tidigare sagt, flaskor/kamelback eller inte beror på var man färdas!
/Jörgen
 
Senast ändrad:
Bump av gammal gnälltråd

Jag tycker följande "ikoner" är värda att ifrågasättas:

Klättermusens ärmstängningar: Visst är de bra att slipa kardborrar men det känns ändå som att deras remstängning gått varvet runt. För att inte få långa tampar som hänger och slänger har man gjort jackärmen så tight att man inte kan ha ett par vinterhandskar instoppade i jackan utan är mer eller mindre tvungen att ha handskar med krage. Man kan då fråga sig varför man gjort en snö säker lösning om den ändå täcks av en handske?
Dessutom har man små kardborrebitar för att fästa upp de tampar som ändå bildas :)

Berghaus Vulcan: Visst finns det många nöjda användare men bärsystemet är rätt daterat och den uppgivna volymen är misstänkt liten.

ITAB packaway: Smidigt att packa i sin egen ficka men obefintlig andning, bylsig passform, obefintliga ventilationsmöjligheter och dålig slitstyrka.

Uffe
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.