Överreklamerat

Var hos en kompis som varit i Paris o använt sin senaste Ericsson att fota med.
Det var bedrövligt dålig upplösning, men jag sa inget, man kanske har olika krav på kvaliteten, jag vet inte.

Nu kom jag på nåt som är överskattat: upplösning på digitalkameror!

Har man en upplösning över typ 1600 x 1200 ("två" megapixel) så handlar bildkvaliteten för vanligt folk om helt andra saker än antalet bildpunkter, men det verkar vara bortglömt av både konsumenter och tillverkare. Min mobilkamera är på 2048 x 1536 ("tre" megapixel) men har ändå väldigt långt kvar till bildkvaliteten hos en tio år gammal 2-megapixelkamera i fickformat.
 
Urusel kvalitet? Har du pajat en titan-spork?
Eller pratar du bara om sporken från Light My Fire? Själv tycker jag den är väldigt trevlig, och klart tåligare än alla andra plastbestick som jag har testat.
Det är bara att kolla besticklådan därhemma för att inse att en gaffel är ett bra komplement till en sked. Men knivdelen är rätt oanvändbar.[/QUOTE]


Ja, plastsporken från ligh.my-fire. Titanspork, låter som något lika onödigt. På sommar duger en vanlig sked lika bra. Alla kombinerade sked/kniv/gaffel bestick brukar vara för korta för att slaffsa i sig ur en påse med. Gaffel? Vad äter Du när Du är ute? Jag ser inga skäl överhuvudtaget att äta något med en gaffel. Sked går lika bra.
 
Alla kombinerade sked/kniv/gaffel bestick brukar vara för korta för att slaffsa i sig ur en påse med. Gaffel? Vad äter Du när Du är ute? Jag ser inga skäl överhuvudtaget att äta något med en gaffel. Sked går lika bra.

Min spork (alltså min spork! inget annat.) är också irriterande kort.

Hemtorkad mat är nästan per definition finfördelad, så jag ser heller ingen anledning att ha gaffel med på turen. Risken att skadas av besticken ökar med tusentals procent om man utöver sked har med gaffel.

Enda anledningen att ha plastsked är den ringa vikten.

Man kanske ska sleva i sig maten med isyxan så får man både användning för isyxefästena och sparar in vikten av skeden.
 
Plassporken (light my fire) är testad och avklarad för min del. Resultatet var negativt. Min gick sönder (hur vet jag inte riktigt) när jag var i Norge för några veckor sedan. Nästa tur blir det något rejälare doningar! :)
 
Jepp, tryckkorkstermosar är...korkade. Inte bara för att de lätt går sönder, utan också för att det fastnar kaffdropper i korken. Sen luktar hela ryggan surt kaffe. Då blir jag också sur.

Är det förresten någon som vet var man hittar termosar med skruvkork? Gärna 5-6 dl.
 
Då måste du ha drabbats av mindre bra kameror. Har en sådan här http://www.olympus.se/consumer/29_digital_camera_mju_1030_sw_18625.htm och jag är jättenöjd. Den åker i en icke vattentät hållare på ena axelremmen och det funkar precis hur bra som helst...

Så du har en sådan rackare? DÅ kan jag kanske passa på att fråga vad du tycker om kameran och om det är något du skulle rekommendera? Är lite i farten att kolla på ny digitalkamera då den senaste inhandlades för sisådär sex år sedan. Har vissa krav på vad den ska tåla och 1030 sw verkar uppfylla dessa. Klättrar en del så stöttålighet är ett måste, likaså känns vatten- och dammtålighet lockande för allehanda aktiviteter. Att sedan kunna lägga kameran lite onyttigt utan att vara rädd för att den mosas är också ett plus. Så kom gärna med åsikter, bra som dåliga:).

För att tillföra något som faktiskt har med ämnet i fråga att göra så säger jag följande:

- Isyxefästen har visat sig användbara så de får gärna sitta kvar.
- Allt som har med kaffedrickande att göra är i mina ögon överreklamerat då kaffet i sig är överreklamerat.
- Plastsked fungerar bra men visst, man bryter inte av stålskeden från kökslådan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.