Överreklamerat

Vi alla har ju någonting som vi tycker är helt överreklamerat (en del grejor som någon tycker är super totalsågas av någon annan) .Skulle vara kul att se vad de FLESTA sågar eller i varje fall avstår från. Går ut mjukt med ett exempel som jag kansks inte totalsågar kankske men som jag tycker är sådär..Spinn gärna vidare ärade församling!

1.Torka blöta strumpor på kroppen under natten i sovsäcken.

Motivation: -Funkar förvisso men sovsäcken är "last line of defence" för min del så varför tillföra fukt i den?

2. Att under fjällvandring gå omkring och bära på en bladder i ryggsäcken.

Motivation: -Det är inte lång mellan jokarna och där är rätt enkeltt att ta fram tex en 0,5l PET flaska och hänga av sig ryggan en minut.


Det kan var förlegade eller hypade nya prylar. Eller saker som bara "skall vara på ett visst vis" som säkert hade någon funktion då det begav sig. Säkert fler än jag som mött storpotäten iförd full mundering i låglänt fjällskog i 25 graders värme med en blick som säger att Du är fullståndigt oansvarig som går i shorts och har kartan i ryggsäcken på en vältrampad del av kungsleden en dag då det är cumulusfritt i hela norra europa och inte följer med var 25meter med den i ett 2kilos kartfodral under hakan....

Vad irriterar er vad funkar och vad är bara överreklamerat......:)
 
Att gå med dubbla strumpor i vandringskängorna för att motverka skavsår må fungera för 99% av alla vandrare, men det funkar baske mig inte på mina fötter! Jag blev av med skavsåren först när jag började använda ett enda par tunna yllestrumpor istället.
 
Funkar förvisso men sovsäcken är "last line of defence" för min del så varför tillföra fukt i den?
Håller helt med om att detta är överreklamerat! Blöta strumpor kan jag hantera, blöt (dun-) sovsäck är svårare.

Att under fjällvandring gå omkring och bära på en bladder i ryggsäcken.
Nä, inte i svenska fjällen men där du bär med dig vatten som t ex i Alperna är det obetalbart (eller i alla fall mycket bra...)!

Jag funderar på att svära i fjällkyrkan och säga "Hilleberg på sommarfjället". Hittills har jag inte hamnat i en situation där mitt Nallo 2 GT inte varit minst ett nummer för stort (Inga vinterturer ännu!). Kostnaden har jag lyckligtvis råd med men varför jag drar omkring på 2.5 kg tält får jag allt svårare att svara på. Men visst, ett fint tält är det onekligen.
 
Vandringsstav. Fullständigt onödigt. Förminska känslan av frihet. Är i vägen 99% av tiden och de få korta stunder den kan vara till hjälp, finns det andra sätt att stödja sig som är lika bra.
 
Irritationsmoment är klena grejer typ ryggsäckar vars volym tillåter mycket tyngre packning än vad bärsystemet klarar, klena mittstänger till tältkåtor, klena tältbågar och klena markpinnar.

Raskesven
 
Hinna mycket på samma tid som tex., tvätta sig, kissa, tvätta håret, borsta tänderna på en gång
i duschen....
Det är som att dricka snabbte, ta en tepåse i munnen med sockerbit o dricka varmvatten i kran....usch !
 
Jag pallar inte heller med gröten. Den smakar skit och så är man vrålhungrig vid 9 igen.
Vad är då poängen med den?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.