Österlen

Hej,
Jag tänkte ta barnen och vandra nga dagar kring Österlen/del av Skåneleden med tält. Kanske starta Simrishamn. Har du nga fina tips att dela med dig av eller förslag på sträckning? Säg gå 3-4 dagar, tälta. Har du vandrat där och kanske vet en bra tätplats?

mvh
 
 
Jag har gått Kivik-Simrishamn, en fin tur! Såg folk tälta precis vid vattnet nedanför STF Baskemölla, vilket verkade vara en fin plats, även om jag själv valde STF:s bekvämligheter den gången.
 
Hej Pallaskatten! Jag gick precis tvärtom, vi sov i vindskydd vid Tjörnedala första natten (vid Baskemölla typ) och andra natten sov vi i tält vid norra ingången till Stenhuvuds nationalpark. Fint och lagom tur för barnen.
 
Finaste vandringen på Österlen (och kanske hela Skåne) finner du kring Brösarp.

Länk med info

Längs Verkaån är det aldrig långt till vatten - vilket kan vara ett problem i Skåne. Däremot får ni inte tälta var som helst inom de naturreservat som finns. Det löser ni enkelt genom att gå ut lite från reservaten eller slå läger vid de platser inom reservaten man får tälta på.
 
Österlen är ju bara tre härader, men med många fina ställen. Gräns i väster är Nybroån och det är gott om naturskyddsområden samt tomter.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalle E Österlen - Skåneleden Vandringsleder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.