Österlen

Hej,
Jag tänkte ta barnen och vandra nga dagar kring Österlen/del av Skåneleden med tält. Kanske starta Simrishamn. Har du nga fina tips att dela med dig av eller förslag på sträckning? Säg gå 3-4 dagar, tälta. Har du vandrat där och kanske vet en bra tätplats?

mvh

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har gått Kivik-Simrishamn, en fin tur! Såg folk tälta precis vid vattnet nedanför STF Baskemölla, vilket verkade vara en fin plats, även om jag själv valde STF:s bekvämligheter den gången.

Hej Pallaskatten! Jag gick precis tvärtom, vi sov i vindskydd vid Tjörnedala första natten (vid Baskemölla typ) och andra natten sov vi i tält vid norra ingången till Stenhuvuds nationalpark. Fint och lagom tur för barnen.

Finaste vandringen på Österlen (och kanske hela Skåne) finner du kring Brösarp.

Länk med info

Längs Verkaån är det aldrig långt till vatten - vilket kan vara ett problem i Skåne. Däremot får ni inte tälta var som helst inom de naturreservat som finns. Det löser ni enkelt genom att gå ut lite från reservaten eller slå läger vid de platser inom reservaten man får tälta på.

Österlen är ju bara tre härader, men med många fina ställen. Gräns i väster är Nybroån och det är gott om naturskyddsområden samt tomter.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips