Önskar råd ang karta för cykling

Goddagens.

Jag funderar på att köpa en karta att använda när jag cykelluffar omkring och behöver lite råd.

Jag tittade på sverigeleden cykelkarta, där verkar ju finnas kartor för hela sverige i skala 1:250 000 och 1:400 000,+ lite led-kartor, det vore nice, men det är väldigt många sidor, över 100 st och massa för mig onödig turistinfo.

Sökte och hittade tips om "vägkartan" i skala 1:100 000, och "översiktskartan" i skala 1:250 000. Det blir många och dyrt att köpa om de ska täcka upp till 1/3 eller 1/2 sverige.

Jag blev osäker och tittade på en gammal statoilkarta jag använt innan, den är i skala 1:1 000 000... Då blev jag ennu mer osäker på om inte 1:250 000 är lite väl detaljerat.

Finns det någon karta med affärer utmärkt på nått vis? Typ matbutiker. Det vore smidigt för ofta sånt jag använder kartan till. Finns ju tex statoilkartor men är inte så bra och bara en affär som är med (ofta finns ju fler affärer i närheten dock, men inte säkert).

Vad använder andra cyklister som cyklar lite längre sträckor och ca 5-10mil/dag för kartor? Vilken skala?
 
Kartstorleken beror ju på hur små vägar du vill cykla, samt om du vill ha med detaljerade höjdkurvor eller ej. Själv använder jag Lantmäteriets vägkarta (skala 1:100 000) på längre färder och terrängkartan (skala 1:50 000) på dagsturer.

Angående matbutiker och dylikt, så fråga personer du möter.
/Niklas
 
MapApp kartor i din smartphone …

… är fantastiskt suveränt bra. Kartorna är Lantmäteriets fina kartor.
Perfekt även vid cykelluffning.
Jag vill verkligen rekommendera den här gratis-appen: MapApp Topo.
Tyvärr finns den ännu bara för Android, alltså inte för IOS och iPhone / iPad.
Även om telefonen saknar täckning så fungerar appen ”offline”, perfekt för t.ex. fjällvandring.
Numera finns topografiska kartor för alla nordiska länderna, utom Island:
Alltså Sverige, Norge, Finland och Danmark.
Kartorna är i skala 1:50 000 (1:25 000 för Danmark).
Översiktskartorna är i skala 1:1000 000 och de är helt gratis.
Man kan se exakt var man befinner sig, om man slår på telefonens GPS.
Det går fint att exakt mäta sträckor. Med flera funktioner.
Man köper rutor som är 25 x 25 km som kostar allt från 7 kr upp till 20 kr, beroende på hur mycket information en ruta innehåller.
Vid en vintersegling från Karlskrona till Stockholm för en månad sedan, hade vi väldigt stor nytta av appen.
Mitt ute på havet utan land i sikte kunde vi se exakt var vi befann oss.
 
https://www.liber.se/Kartor/Turistkartor/Turistkartor/MC-kartan-Sverige/

Capelens mc karta är skaplig i Norge. Dock är inte tunnlar utmärkta. Den i länken ovan trevlig i Sverige. Libers karta beskriver även om det är grus eller asfalt och det stämmer för det mesta. Butiker minns jag inte om det finns med men brukar handla på små lantbutiker dels för att det känns tryggare och dels för att stödja dem.

Edit: Allt vad heter cykelled undviks i möjligaste mån. Jag cyklar inte för att ta mig fram på traktorvägar, allt för kuperade och dåliga grusvägar och komma vilse för att uppmärkningen helt plötsligt är borta. Det finns mer värden i livet än bilfria vägar.
 
Jag använder en kartbok som heter Vår Sverigeatlas (Norstedts), skala 1:400 000 - men på så sätt att jag kopierar de sidor som jag behöver, på vilka jag markerar de sträckor jag tänkt mig med överstrykningspenna; olika alternativ med olika färger. Sedan kollar jag på Google Earth på datorn hur verkligheten ser ut, vilken slags asfalt det är, hur campingplatser ter sig osv. Lycka till!
 
Livsmedelsbutiker ICAs har jag hittat på nätet här i Götaland. Printade s/v kartor från nätet fungerar väl för mig.
Äventyrskartan över landskapet har många tips om sevärdheter.
Varje landskap brukar ha sin turistkartor och utflycktsdito. Turböcker brukar finnas på biblioteket samt en uppsättning topografiska och ekonomiska kartor.
 
Tackar för alla svar!

GPS/Smarttelefon osv är inget alternativ då det är alldeles för dyrt (och kräver laddning).

Kanske vägkartan eller översiktskartan inte är så dumma endå, just det där med att fler småvägar är med, och höjder, det har jag också saknat på min statoilkarta kom jag på. När nu andra säger sig använda enda ner till skala 1:50 000 så kanske jag kompromissar och kör på den från lantmäteriet med 1:250 000 istället för min 1:1 000 000.. =b

Det där med dåliga cykelleder, vet någon hur den där sverigeleden/cykelleden är märkt? Om den är lätt att cykla efter osv?
 
Trafikverket har kartor på sin webb där det framgår vad det är för ytbeläggning på vägen. GPS med gratis OSM-kartor är en annan och bra lösning. Du kan ladda batterier och mobil etc via dynamonav men det är än så länge lite dyra lösningar.

Thure
 
Här nedan exempel på vilken slags info man kan plocka ut från Trafikverkets GIS-karta.

Thure
 

Bilagor

  • vägexempel.jpg
    vägexempel.jpg
    62.1 KB · Visningar: 880
  • vägexempel 2.jpg
    vägexempel 2.jpg
    45.9 KB · Visningar: 863

Hehe tackar, det där säger ju dock ignenting om huruvida välmarkerad leden är... har du cyklat den eller?

@thureb som sagt så går allt sådant bort pga dels kräver laddning och dels priset, vill jag inte lägga över 400kr på kartor så vill jag nog inte lägga 4000 på en smartphone eller gps för att få kartorna däri heller... =b Men annars tackar för väl utförlig beskrivning!


jag hittade trafikverkets kartor också, Regionkartan i 1:200 000 täcker ju en hel del så det kanske räcker med en del och inte blir så dyrt, men jag undrar, det står att den innehåller "uppgifter om bärighetsklasser" m.m. det behöver jag ju inte utan vill ha en så detaljerad karta som möjligt (småvägar), tror ni den har vägar utmärkta lika väl som den från lantmäteriet i 1:250 000? Eller är regionkartan fokuserad på att innehålla annan typ av detaljer/info?
Regionkarta:
http://online4.ineko.se/trafikverket/Product/Detail/47383
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Pepi Råd ang kompass från Naturkompaniet? Navigering 21
kalleh2 Bästa bärbara GPS:en enligt Råd & Rön Navigering 6
Tony-Avesta Råd ang. Garmin BlueChart Navigering 12
bengt54 Hjälp med råd Navigering 11
apfaktor Hjälp, Råd, Stöd, Argument och PRIS Navigering 4
Winstar Garmin 76CS vs. 60CS. Råd önskas!! Navigering 5
ubee Råd GPS-newbie Navigering 11
jasy GPS i Råd & Rön Navigering 2
Maskros444 Orienteringsexpertens råd Navigering 0
Enicar Nybörjare söker råd för inst. av MG Europe Navigering 4
Anders V Råd om GPS Navigering 2
bwho Råd om GPS Navigering 9
Suur Fråga ang Meridianer. Navigering 8
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
at1981 Fråga ang. Garmin Montana 650T Navigering 9
Ehrsa ang. Garmin GPSMAP 62st Navigering 3
livia Garmin Legend CX:Frågan ang. kompassanv och retur? Navigering 2
jonasolof Ang HUS, GÅRD, VÄNDPLAN och VÄGBOM i FriPro Navigering 0
Higgis Frågor ang Quest Navigering 5
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
Higgis frågor ang Garmin Ique 3600 Navigering 11
Bullmarkar´n Ang barometer i 60CS Navigering 3
rucka Frågor ang Köp av 60CS fr USA. Navigering 11
pallo Funderingar ang Sendmap-Etrex Legend Navigering 10
JMERLIN Teoretisk fråga ang. hastighetsbestämning i backar. Navigering 14
Garmin Vista Nytt ang Fugawi 3.1.0.435. Navigering 0
Jacken Ang kartor i etrex Legend? Navigering 16
Garmin Vista Ang etrex VISTA Navigering 3
johande fråga ang. Map tracker Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.