Önskar råd ang karta för cykling

Jag tycker att det är krångligt att ha en papperskarta när jag är ute och cyklar eftersom jag måste stanna varje gång som jag ska titta på den, vilket blir ganska ofta om man cyklar på lite mindre vägar.
Jag har monterat en handburen gps med färgdisplay och kartbild på styret. Kostade 500-600 kr begagnad och karta lika detaljerad som Gröna kartan ingick. Det är ett av mina bästa köp under de senaste åren!
 
Jag tycker att det är krångligt att ha en papperskarta när jag är ute och cyklar eftersom jag måste stanna varje gång som jag ska titta på den, vilket blir ganska ofta om man cyklar på lite mindre vägar.
Jag har monterat en handburen gps med färgdisplay och kartbild på styret. Kostade 500-600 kr begagnad och karta lika detaljerad som Gröna kartan ingick. Det är ett av mina bästa köp under de senaste åren!

tackar för tipset! Nu måste jag dock säga det för 3dje gången :cool: att det är papperskarta jag är ute efter och då jag inte vill lägga mer än nån hundralapp så går allt vad gps och smartatelefeoner och allt vad det är, definitivt bort.

söker en papperskarta som gärna täcker upp til 1/3 eller tillochmed 1/2 sverige (södra delen), till ett överkomligt pris. tankar och ideer om huruvida detaljerade de tidigare nämnda kartorna är (sverigeleden, översiktskarta vägkarta.......) tages tacksamt emot!
 
Har provat både GPS och papperskartor och tycker båda har sina fördelar.

Vad gäller papper så tycker jag att det är absolut bäst att skriva ut direkt från google. Blir mindre papper att släpa på, billigare samt möjlighet att lägga in anteckningar direkt på datorn (fördel när man vill skriva smått). Du kan dessutom söka ut exempelvis campingplatser eller annat och då få dem direkt på kartan.

Brukar börja med att låta google bestämma cykelvägen mellan avresa och destination för att därefter justera genom att dra vägvalet så som jag vill ha det.

Går att få in hela dagsetappen på ett dubbelsidigt a4 som sen slängs/eldas upp. Dubbelsidigt är bra då det bara är att vända blad. För att slippa stanna och kolla tycker jag att det är värt med ett vattentätt kartfodral som man sätter på styrväskan. Även en liten kompass vill jag ha på styret, trots att det kanske är fånigt men det är mer än en gång jag skitigt i kartan och bara kört på kompassriktning. Exempelvis ut ur städer.

Rekommendera dock några översiktskartor om det blir en plan b. Ofta räcker det ju med att veta vilka orter man ska passera och sen följa skyltar. Även större städer brukar jag printa ut på enskilda blad.

Go tur!

/Gustav
 
På kartan som jag länkade till finns alla mindre vägar med som i mitt tycke är cykelbara. Även mindre grusvägar om man så önskar. Har kunnat navigera bra med dom. Förutsättningen är en välkalibrerad cykeldator. Att man behöver stanna är ett halvfaktum. Kollar man sin rutt på morgonen och viker kartan rätt kan man cykla en stund innan det är dax att ta en fika och vika igen.
 
På kartan som jag länkade till finns alla mindre vägar med som i mitt tycke är cykelbara. Även mindre grusvägar om man så önskar. Har kunnat navigera bra med dom. Förutsättningen är en välkalibrerad cykeldator. Att man behöver stanna är ett halvfaktum. Kollar man sin rutt på morgonen och viker kartan rätt kan man cykla en stund innan det är dax att ta en fika och vika igen.

Aha, det låter ju riktigt bra om tillochmed grusvägar är med! jag undrade lite för det var ganska stor skala på den.. Men det står att den är i 5 delar, sitter dom ihop eller går det att ta med bara en del liksom?


@G.Kraft
Att skriva ut från google maps låter smidigt och bra pris :). Finns det någon funktion för att skriva ut därifrån som jag inte hittar eller hur gör man det smidigast? Min erfarenhet av att skriva ut bilder är att det är svårt att få det rätt på pappret.
 
Trafikverkets GIS-kartor jag länkade till kan du plocka ut från datorn och spara i t ex en digitalkamera som du kan ha med dig om du inte vill trycka ut dem på papper.

Rutter = köranvisningar i text, kan du också skriva ut eller spara digitalt från t ex Route Michelin.

Thure
 
Jag tror det finns lite olika smarta funktioner som kan skriva ut rutter, jag har dock bara kopierat bilden (print screen) och lagt kartbladen i ordning i ett worddokument sen skrivit ut dubbelsidigt. Lite små bökigt men om varje dag kräver 2 bilder + lite översikts är det inget hiskeligt arbete.

Om man inte reser på "diagonalen" kan man lägga två kartbilder bredvid varandra på samma sida och få med mer info, sen är det bara skriva ut.

Ska inte säga att det är de bästa kartorna men jag tycker det är funkis. Kolla även in http://www.openstreetmap.org/ som kan vara värdig konkurrent till google. Det är fria kartor som också kan användas av andra program ofta mer stigar och landmärken jämfört med google.

/Gustav
 
Blomknopp, jag noterar att Du är avogt inställd till både smartphone och GPS.
Du skriver bland annat:

<< GPS/Smarttelefon osv är inget alternativ då det är alldeles för dyrt (och kräver laddning).
<< ...
<< ... ... ... som sagt så går allt sådant bort pga dels kräver laddning och dels priset,
<< vill jag inte lägga över 400kr på kartor så vill jag nog inte lägga 4000
<< på en smartphone eller gps för att få kartorna däri heller...
<< ...
<< Nu måste jag dock säga det för 3dje gången att det är papperskarta jag är ute efter och
<< då jag inte vill lägga mer än nån hundralapp
<< så går allt vad gps och smartatelefeoner och allt vad det är, definitivt bort.
<< ...

Nuförtiden är det svårt att hitta en person som inte har en smartphone.
Till exempel i tunnelbanan så sitter nästan alla med en smart telefon.
Dessa nya telefoner är det bästa som hänt mänskligheten på decennier.
Det finns så många superbra appar. Jag vet inte hur jag skulle kunna
klara mig utan en smart telefon.

Under mina 25 dagar på Kungsledens 44 mil var min smarta telefon levande hela tiden.
Det blev aldrig slut batteri.
Jag hade en liten solcellsladdare och dessutom ett extra batteri.
Den smarta telefonen var dessutom min förträffliga kamera.
Bilderna är fantastiskt bra.
Genom att aktivera "flygläge" funkar kameran, men annars drar den ingen ström.

Så kontentan av mitt vänliga inlägg är: "Testa Du också! Det ångrar Du aldrig".

/ Svante Sundelin
 
Blomknopp, jag noterar att Du är avogt inställd till både smartphone och GPS.
Du skriver bland annat:

<< GPS/Smarttelefon osv är inget alternativ då det är alldeles för dyrt (och kräver laddning).
<< ...
<< ... ... ... som sagt så går allt sådant bort pga dels kräver laddning och dels priset,
<< vill jag inte lägga över 400kr på kartor så vill jag nog inte lägga 4000
<< på en smartphone eller gps för att få kartorna däri heller...
<< ...
<< Nu måste jag dock säga det för 3dje gången att det är papperskarta jag är ute efter och
<< då jag inte vill lägga mer än nån hundralapp
<< så går allt vad gps och smartatelefeoner och allt vad det är, definitivt bort.
<< ...

Nuförtiden är det svårt att hitta en person som inte har en smartphone.
Till exempel i tunnelbanan så sitter nästan alla med en smart telefon.
Dessa nya telefoner är det bästa som hänt mänskligheten på decennier.
Det finns så många superbra appar. Jag vet inte hur jag skulle kunna
klara mig utan en smart telefon.

Under mina 25 dagar på Kungsledens 44 mil var min smarta telefon levande hela tiden.
Det blev aldrig slut batteri.
Jag hade en liten solcellsladdare och dessutom ett extra batteri.
Den smarta telefonen var dessutom min förträffliga kamera.
Bilderna är fantastiskt bra.
Genom att aktivera "flygläge" funkar kameran, men annars drar den ingen ström.

Så kontentan av mitt vänliga inlägg är: "Testa Du också! Det ångrar Du aldrig".

/ Svante Sundelin


Det vore skittråkigt om jag gick till alla tälttrådar och skrev långa historier om att människan har gått från att leva utomhus till att leva inomhus i betongbyggnader. Byggandet av hus är en av de största förändringar människan genomgått under historien, därför är det bättre att köpa ett hus än ett fjällräven tält... osv osv osv ...

Dessutom såg du (bevisligen då du citerade) att jag redan undanbett råd om smarta telefoner TRE GÅNGER samt påpekat att budgeten är någon hundralapp...


Tack endå för din tid. Inga "hard feelings" och inget personligt, tyvärr börjar det bara bli tjatigt nu och jag funderar seriöst på att skriva att hus är bättre än tält i alla tält-trådar.


EDIT Måste tillägga, ingen i min familj har någon smart telefon och de få jag känner som har det är typiska "datanördar". Kan säkert vara så att alla i tunnelbanan i stockholm har det, men det är inte så i resten av Sverige. Min telefon kostade mig 199kr och sen laddar jag den med 75kr varannan månad, batteriet håller strax över 30 dagar, helt utan solceller, extrabatterier och spar-lägen. Du skriver att du inte skulle klara dig utan den, jag undviker gärna att göra mig totalt beroende av dyra och ömtåliga elektronik-prylar som kräver löpande kostnader (internet för att få användning av appar) och ständig laddning. Därför behöver jag nu en papperskarta och tar tacksamt emot tips om sådana enligt tidigare inlägg.
 
Jag utbildar ofta maskinoperatörer som inte ens har sparat en fil förut i en dator. De vet inte heller hur tangentbordet fungerar eller knappt vad en mus är. Så det är nog ganska många i vårt land som inte har smarttelefon. Har en i jobbet men skulle nog inte ha en privat. Nog om det kanske.
 
Värt att nämna är lantmäteriets gratiskarta där man kan skriva ut egna blad i valfri storlek och ifrån valfri kartuppsättning (topografisk karta, terräng/fjällkarta, vägkarta, översiktskarta, etc.).

Finns på: http://kso2.lantmateriet.se/

Otroligt bra! Blir lätt många kartblad, men om man har möjlighet att skriva ut på A3, och på båda sidorna blir det ändå översiktligt nog.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Pepi Råd ang kompass från Naturkompaniet? Navigering 21
kalleh2 Bästa bärbara GPS:en enligt Råd & Rön Navigering 6
Tony-Avesta Råd ang. Garmin BlueChart Navigering 12
bengt54 Hjälp med råd Navigering 11
apfaktor Hjälp, Råd, Stöd, Argument och PRIS Navigering 4
Winstar Garmin 76CS vs. 60CS. Råd önskas!! Navigering 5
ubee Råd GPS-newbie Navigering 11
jasy GPS i Råd & Rön Navigering 2
Maskros444 Orienteringsexpertens råd Navigering 0
Enicar Nybörjare söker råd för inst. av MG Europe Navigering 4
Anders V Råd om GPS Navigering 2
bwho Råd om GPS Navigering 9
Suur Fråga ang Meridianer. Navigering 8
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
at1981 Fråga ang. Garmin Montana 650T Navigering 9
Ehrsa ang. Garmin GPSMAP 62st Navigering 3
livia Garmin Legend CX:Frågan ang. kompassanv och retur? Navigering 2
jonasolof Ang HUS, GÅRD, VÄNDPLAN och VÄGBOM i FriPro Navigering 0
Higgis Frågor ang Quest Navigering 5
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
Higgis frågor ang Garmin Ique 3600 Navigering 11
Bullmarkar´n Ang barometer i 60CS Navigering 3
rucka Frågor ang Köp av 60CS fr USA. Navigering 11
pallo Funderingar ang Sendmap-Etrex Legend Navigering 10
JMERLIN Teoretisk fråga ang. hastighetsbestämning i backar. Navigering 14
Garmin Vista Nytt ang Fugawi 3.1.0.435. Navigering 0
Jacken Ang kartor i etrex Legend? Navigering 16
Garmin Vista Ang etrex VISTA Navigering 3
johande fråga ang. Map tracker Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.