Önskar killarna lycka till på Everest!!!

Ville bara önska Flock och Sträng all lycka vad det gäller Everest!! Det ska bli hiskeligt spännande att följa expeditionen!!!

mvh
Peter

PS. Vinterbesteg Kullaberg ( F- ) den gångna helgen, tro nu inte att jag är avis på något sett.
 
men problemet med att ta alla sju är väl Indonesien, Carstensz Pyramid? Det är stängt för klättrare.

Hoppas att det går dem väl på everest.
 
Hallojsan!

Det är jag som är innehavaren till http://www.sevensummits.se och jag har verkligen inga planer på att bestiga Everest just nu! Kom igen om flera år då jag har mer rutin och massor av pengar, något som jag i dagsläget saknar. Åtminstone från större berg.

Det som ligger närmast till hands för mig är Elbrus i sommar (oguidad) och sedan Aconcagua till årsskiftet 05/06.

Vill också passa på att önska Sträng & Co. en stort lycka till i jakten på Everest! Hoppas ni klarar det grabbar!
 
Everest, det högsta berget...

Var inne och tittade på Strängs hemsida, där verkade det som om det var en "egen" expedition de skulle ut på. Det finns bara två deltagare beskrivna, Sträng och Flock.

Sedan så kollade jag in sidan http://www.summitclimb.com/everesttibet.htm ,helt otroligt välordnad resebyrå för Everest!

Man blir riktigt sugen på att vara med, inte så superdyrt som jag trodde det var på såna här rent kommersiella expeditioner.

Synd att man inte får veta hur många som deltar och hur många höghöjdssherpas som bär upp syrgas och utrustning till de olika lägren.

Det vore ju faktiskt otroligt skönt att "bara" kunna gå mellan de uppsatta lägren och inte lägga kraft på att sätta upp rep och tält och bära tung syrgas, Flock & Sträng gör helt rätt som låter andra göra jobbet för att själva kunna njuta av utsikten och berget! (Det är ju trots allt det man betalar för).

Lycka till grabbar + alla de andra på expeditonen!

Peace
[Ändrat av spacemonkey 2005-02-22 kl 23:17]
 
Jag har oxå varit inne och kikat på deras hemsida... är det bara jag som tycker att det är lite läskigt med människor som skriver om sig själv i tredje person?
 
Var det den här guidefirman som var bannade från Everest för ett par år sedan pga att ledaren inte kunde samarbeta med andra expeditioner? Det var rabalder och skriverier. Själva sa dom att det var därför dom är för billiga?

Minnet sviker lite här... Kan också ha varit någon annan firma som hade ännu lägre priser.
[Ändrat av Per J 2005-02-23 kl 10:18]
 
Bannade guider!

Jag har svårt att tänka mig att Daniel Mazur varit bannad från Everest personligen, möjligtvis guidefirman, men jag tror inte det.

Du kanske blandar ihop det med den gamle LSD-smugglaren Henry Todd, som blivit något av en Himalayalegend. Han kör "dirt cheap no frills" expeditioner, tror det var 2000 USD för Ama Dablam. Uppskattad av vissa, hatad av andra, hade han i varje fall över 40! betalande på höstens, 2004, Ama Dablamvända.

Enligt everestnews.com eller var det mounteverest.net säljer han (och använder för egna expeditioner) syrgas från Indien i begade Poisktuber. Det var stor turbulens i England för några år sedan när en 22-årig börskille skulle sätta Everest högst upp på sitt Cv. Han var med i Todds expedition och dog högt uppe. En del av medlemmarna hade haft problem med masker, regulatorer och allmänt strul med syret som helt plöstligt kunde sluta flöda. Hursomhelst blev Todd anklagad för killens död.

Ja, för att avrunda så blev Henry Todd bannlyst år 2000 från Nepal i två år. Detta efter han misshandlat och sedan hotat en nyhetslysten klient för Everest. Detta hände i Base Camp efter klienten, som var journalist och rapporterade från Everest åt Discovery,
började rapportera otillbörligheter från Todds "clean up environmental expedition" och kritik mot såväl Todd som andra klättrare.
Everest är nog i mångt och mycket en stor cirkus och såvitt jag vet är Todd tillbaka i expeditionsdjungeln.

Ja, just det. Lycka till! (Och var glad att ni kör från Tibet!)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.