Bannade guider!
Jag har svårt att tänka mig att Daniel Mazur varit bannad från Everest personligen, möjligtvis guidefirman, men jag tror inte det.
Du kanske blandar ihop det med den gamle LSD-smugglaren Henry Todd, som blivit något av en Himalayalegend. Han kör "dirt cheap no frills" expeditioner, tror det var 2000 USD för Ama Dablam. Uppskattad av vissa, hatad av andra, hade han i varje fall över 40! betalande på höstens, 2004, Ama Dablamvända.
Enligt everestnews.com eller var det mounteverest.net säljer han (och använder för egna expeditioner) syrgas från Indien i begade Poisktuber. Det var stor turbulens i England för några år sedan när en 22-årig börskille skulle sätta Everest högst upp på sitt Cv. Han var med i Todds expedition och dog högt uppe. En del av medlemmarna hade haft problem med masker, regulatorer och allmänt strul med syret som helt plöstligt kunde sluta flöda. Hursomhelst blev Todd anklagad för killens död.
Ja, för att avrunda så blev Henry Todd bannlyst år 2000 från Nepal i två år. Detta efter han misshandlat och sedan hotat en nyhetslysten klient för Everest. Detta hände i Base Camp efter klienten, som var journalist och rapporterade från Everest åt Discovery,
började rapportera otillbörligheter från Todds "clean up environmental expedition" och kritik mot såväl Todd som andra klättrare.
Everest är nog i mångt och mycket en stor cirkus och såvitt jag vet är Todd tillbaka i expeditionsdjungeln.
Ja, just det. Lycka till! (Och var glad att ni kör från Tibet!)