Nytt Multifuelkök till Trangia

KLAGER; sa:
Är det vanliga nova med adapter? D v s kan man också använda den utan trangiaköket?
nova.jpg

Om du tar bort benen/stöden och det yttre blanka höljet. Lägger till en ny kopp som passar i Trangian så har du Trangia varianten. D.v.s. du kan inte använda den utan Trangias vindskydd.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Förmodligen är det samma kopp som Optimus och Trangia använder sig av. Bara inte priset skenar så är det naturligtvis ett bättre alternativ att köpa ett Nova + kopp. I mitt fall så fick jag brännaren i present och jag hade ingen aning om att det var en Nova-brännare.

Nova + tillsats = 1350 :- !!!

Det jag rekomenderar är att om man vill köpa Nova med möjlighet att använda det i Trangia, så köp Nova för ca. 1295:- och sen Optimus adapter till Trangian för ca. 49:-, detta blir då ca. 1350:- och då får du både vanliga Nova och möjligheten att ha den i Trangian!

Ha det gott ute i naturen!

/ Nicke

Re: Nova + tillsats = 1350 :- !!!

nickelag; sa:
Det jag rekomenderar är att om man vill köpa Nova med möjlighet att använda det i Trangia, så köp Nova för ca. 1295:- och sen Optimus adapter till Trangian för ca. 49:-, detta blir då ca. 1350:- och då får du både vanliga Nova och möjligheten att ha den i Trangian!

Ha det gott ute i naturen!

/ Nicke

Tja eller så köper man köket från LGJ klätter och högfjäll.

http://www.klatterochhogfjall.com/Friluft/Kok.htm

Där kostar Nova 1150 och sen adaptern 45 och vips har man sparat 150 kronor vilket kan användas till väldigt mycket bensin. Dessutom skickas det frakt fritt!

/M.v.h Robert

INTE samma lösning

Trangias lösning är INTE samma som Optimus använder i sin adapter. Trangias är mer genomarbetad för att passa just deras kök, så brännaren är avskalad och sitter på bättre avstånd.
Så om man bara skall använda sitt Nova i Trangia är det bättre att köpa Trangias variant.
Men det är inget fel på Optimus adapter heller.

Jag använder själv Nova med Optimus Trangia-adapter och det funkar alldeles utmärkt (Nova är ett suveränt kök). Jag har testat MSR och Primus multibränslekök, och givetvis också Nova med sina egna benstöd. Men vinnaren är för mig Nova i Trangia (man får ju vindskydd, stabilitet och kastruller på köpet).

Så om man skall köpa Optimus eller Trangias Nova beror helt enkelt på hur man tänker använda det.

[Ändrat av Nordesjo 2002-07-07 kl 23:03]

Om jag inte fått allt om bakfoten...

Ja, jag har inte fått pilla på den riktiga brännaren än så förlåt om det är helt fel. På de bilder jag sett verkar det som om brännaren är en nova rätt upp och ned, dock utan ställningen, som tidigare nämts. Därimot så verkar de (Trangia el. Optimus?) gjort en ny hållare som ser lovande ut. Jag har personligen kört Novat i Trangia mha Optimus gamla adapter (från början konstruerad för Explorer) och vart inte helt förtjust i fixeringen. Vilken väg man än går, Trangia-Nova el Optimus-Nova, så antar jag att det kommer finnas möjlighet komplettera. Optimus säljer naturligtvis redan benställningen till Novat som reservdel och om inte brännarhållaren till Trangiat kommer som reservdel blir jag förvånad. Vilket som blir bäst el billigast återstår att se. Först får vi de om mina antagninger stämmer, annars faller allt ändå...

Ha´t gott

Holst

Re: Om jag inte fått allt om bakfoten...

Basecamp; sa:
Optimus säljer naturligtvis redan benställningen till Novat som reservdel och om inte brännarhållaren till Trangiat kommer som reservdel blir jag förvånad. Vilket som blir bäst el billigast återstår att se. Först får vi de om mina antagninger stämmer, annars faller allt ändå...
Holst

Jag har försökt köpa ett Nova utan bränsleflaska och pump men fick nobben överallt jag provade. Kommer dock inte ihåg om jag pratade direkt med Optimus. Det slutade med att jag köpte Nova komplett, och blev sittande med dubbel uppsättning bränsleflaska med pump.

/Jimmie

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips