Nytt forum: Politik

Ur min synvinkel tenderar både politiska och religiösa diskussioner att fyllas av åsikter presenterade som fakta.

Som en bekant från norr sa: Du ska inte komma här och blanda in fakta i en diskussion om snöskotrar.
 
Ja åsikter är väl ok. Politik är mest åsikter då det inte finns någon matematiskt optimerad funktion där man kan mata in alla variabler och få ut det rätta svaret.

Du har rätt, det som verkar vara ett problem är att det tydligen finns dom som tycker att vissa omvärldstolkningar eller ämnen inte ska få synas eller höras.

Själv misstänker jag att det kan vara så att brist på bra motargumentation i svåra frågor som gör att man hellre ser en kvävd debatt än en där människor med andra sätt än en själv att se på saker och ting får komma till tals.

"Sitt still i båten så kommer den nog att sluta läcka" mentalitet skulle man kunna säga när det egentligen borde diskuteras vad man ska täta med.
 
Hela den här tråden är väl ett slående bevis på varför det är många forum som förbjuder diskussioner om politik?

Och för att förtydliga: Att någon som driver ett forum på internet väljer att sätta upp regler för vilka ämnen som är tillåtna är inte censur.

Det står vem som helst fritt att sätta upp ett eget forum och där bestämma vilka ämnen som är tillåtna.

Inte ofta jag trycker på gilla-knappen men detta får en gilla av mej.
Yttrandefrihet och frånvaro av censur innebär som sagt inte att man överallt och i alla sammahand får säga vad man vill. Vill man spetsa till det så får jag rösta på vilket parti jag vill men inte stå och skrika ut det i bibliotekets tysta avdelning eller i tågets tysta kupe. Jag får inte ens viska det. Där får jag nöja mej med att tyst tänka och njuta av min frihet att välja själv vad jag röstar på.

/Patrik,
 
Var sak på sin plats funkar bäst, och folk som skriker om censur begriper inte innebörden av det begreppet. Nu när antisemitiska SwebbTV blivit utkastade från Youtube, så står SD-gubbarna i kö för att skrika "Censur!" på sociala medier, precis som det vore nån rättighet att få lägga upp vad som helst på någon annans privata sajt!? Man häpnar över folks dumhet ibland.

Politik skulle jag tillåta lite som invandring, feminism, jakt, abortfrågan, genusvetenskap och hbtq-frågor på mitt friluftsforum om jag hade ett, och då inte pga censur av själva innehållet, utan att för att det inte har nåt med friluftsliv att göra och för att ämnena urartar.
 
Politik spårar alltid ur, då ALLA vet bättre än politiker. Politiker är folkvalda och vill vi ha bättre politik så kan personer som skriver bra saker i forurm engagera sig politiskt. Då menar jag inte att skriva i forum, utan att ta steget och bli politiker.

Jag röstar nej till att ha ett politikerforum. Jag skriver inte mer i denna tråd nu.
 
Politik skulle jag tillåta lite som invandring, feminism, jakt, abortfrågan, genusvetenskap och hbtq-frågor på mitt friluftsforum om jag hade ett, och då inte pga censur av själva innehållet, utan att för att det inte har nåt med friluftsliv att göra och för att ämnena urartar.

Skulle inte jakt ha med friluftsliv att göra ?

Det och fiske är ju själva urformen av friluftsliv och grundanledningen till att människan rör sig i naturen är ju för jaga föda för att få i oss protein, Mountain bike och långfärdsskridsko kom tex långt senare.

Jösses vad urbaniseringen slagit till.
 
Senast ändrad:
Hela den här tråden är väl ett slående bevis på varför det är många forum som förbjuder diskussioner om politik?

Och för att förtydliga: Att någon som driver ett forum på internet väljer att sätta upp regler för vilka ämnen som är tillåtna är inte censur.

Det står vem som helst fritt att sätta upp ett eget forum och där bestämma vilka ämnen som är tillåtna.

Hej Nermander, kul att att du hälsar på i tråden och framför dina åsikter.


Har du något bra förslag hur man ska kunna diskutera många av dom forumsrubriker som ligger klistrade här på forumet utan att blanda in något politiskt ?

Miljö är väl förmodligen ett av dom ämnena som kommer att behöva raderas först, STF och Navigering några andra.
 
Senast ändrad:
Vad är det som händer här inne egentligen?

I en civiliserad diskussion kommer plötsligt inlägg (x) med ett grovt personangrepp på flera personer. Flera uttrycker sitt gillande för det inlägget. Och det är ”censurfalangen” står för det som många skulle kalla för näthat. Det här blir ju ironi. Men jag är inte helt förvånad. En del av befolkningen tänker själva och respekterar oftast andras åsikter. Den andra delen som ofta följer flocken föraktar sina meningsmotståndare.

Väldigt tråkigt med inlägg (x) tycker jag. Hoppas verkligen att det inte sprider sig.

Om man tittar igenom den här tråden så är det faktiskt lite så att de som ser ut att stå på sidan för att sådant som diskuteras i tråden inte hör hemma här för det leder ibland till personangrepp och dom känner sig kränkta och påhoppade som stått för medparten av just det dom fördömer.

Dessutom tillhör flera av dom mest högljudda motsägarna de som har en tendens att notoriskt dyka upp i trådar som kan anses ha politisk laddning.


-"Fate, it seems, is not without a sense of irony "
 
Senast ändrad:
Skulle inte jakt ha med friluftsliv att göra ?

Det och fiske är ju själva urformen av friluftsliv och grundanledningen till att människan rör sig i naturen är ju för jaga föda för att få i oss protein, Mountain bike och långfärdsskridsko kom tex långt senare.

Jösses vad urbaniseringen slagit till.
Lika mycket friluftsliv som asfaltsläggning, skogsavverkning gatusopning tycker jag. Bara för att sysslan är utomhus så är det inte friluftsliv. Fiske kan jag tycka är friluftsliv eftersom det ibland är nåt man gör på en vandring tex, men det är sällan att man tar med bössan och skjuter lite ren på fjällvandringen.

Jag vandrar inte för att få i mig proteiner 🙂
 
På Wikipedia kan vem som lägga in saker, så det är ju inte helt otänkbart att det är jägare som lagt in det.

Självklart kan man idka friluftsliv i jakten, men det bli ju underordnat själva jagandet som är det primära.
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.