Nybörjarfrågor om turåkning

Hej! Jag är en kille med relativt stor vana av fjällvandring och löparskidåkning. Tänkte att jag skulle försöka kombinera detta i en tur till våran mellan Abisko och Nikkaloukta.

Mina frågor är följande:

Vilken typ av skidor passar på en tur som denna?

Hur lång tid tar turen ungefär?

Är det att föredra att använda sig av en pulka som man drar tält/mat i?

Vad i övrigt bör man veta?

Jätte glad för svar! ;)

/Johannes
 
Bor du i stugorna

behövs bara en ryggsäck och sovsäck liggunderlag och vindsäck samt spade. Mat kan du handla lite på vägen.

Löparskidor fungerar men vill du göra lite toppbestigningar är det roligare med fjällskidor med stålkant för nedförsåkningen.

5-8 dagar lite beroende på vägval toppbestigningar etc.

Thure
 
Valet av skidor beror mycket på när du tänkt göra din tur. Jag har åkt där i mars och då passar det verkligen inte med vanliga löparskidor tycker jag. Detta eftersom det är stor risk för att det kommer komma snö under din tur och jag tycker i alla fall inte det är speciellt roligt att köra på vanliga löparskidor i mycket nysnö. I april har jag använt mig av skateskidor och det har varit toppen.

Pulka behöver du bara om du vill tälta och bära med dig all din mat själv. Verkligen inget behov av att ha pulka. Men vindsäck, sovsäck och spade är viktigt att ha med.
 
Jag har också funderat i de banorna. Vilken temperatur kan man förvänta sig i mars/april? Avgör klädvalet väldigt mycket. Vilken typ av sovsäck är lämplig, dvs avseende på komforttemperatur?
 
Stighudar kan spara en del energi i uppförsbackarna. Eller en bit rep att linda runt skidan för grepp. Provade rätt sent i mitt åkande och nu kan jag inte vara utan. Modererar även farten nerför om man vill. Stålkant ger trygghet men inget måste.
 
Jag hade nog tänkt sova i tält, känns roligare ;) Det får kanske bli till att hyra skidor första gången. Vilken typ av utrustning/packning är att rekommendera för en tur i mitten av april?
 
Om man ska åka mellan stugor där täcken och filtar finns, vilken temperatur på nödsovsäcken ska det vara då? Räcker det med att tex komfort för dam är -3 (herr -7) om extremtemperaturen är några grader under -30?
 
Bra tält, varmt liggunderlag och dito sovsäck

Hejsan,

Olika former av utrustningslistor för en vintertälttur finns det i mängder både på nätet och i olika böcker. Men om man ska gå igenom de (enligt min åsikt...) viktigaste punkterna så får det väl bli:

1: Ett bra tält! På vintern kan ett uselt tält lätt bli både farligt och ytterst obekvämt, medans man bor som en kung i ett top of the line tält. Personligen använder jag ett Hilleberg Savio på vintern.

2: En varm sovsäck. Kollar man in på SMHI´s hemsida ser man att normaldygnets minimitemperatur uppe i Lapplandsfjällen är -10 till -12 grader (http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/1.4040) och kollar man in temperaturrekordet ser man att det som kallast varit -36.5 grader i April (1916). Så man gör klokt i att ha en sovsäck som man kan sova i -20 grader utan att frysa på en tur i mitten av April.

3: Sen gör man väldigt klokt i att ta med sig ett varmt liggunderlag.

4: Ett annat måste är ett kök som fungerar bra i låga temperaturer och massor av bränsle. Allt vatten man dricker måste ju smältas vilket innebär att man ledigt gör av med 3 gånger mer bränsle på vintern jämfört med på sommaren. Själv kör jag uteslutande med bensinkök på vintern.

5: På klädsidan är de viktigaste plaggen ett riktigt bra stormställ med huva som funkar och ger skydd, riktigt varma handskar och pjäxor/kängor + givetvis en vettig mössa. Sen hade jag personligen aldrig gett mig ut på vintern utan en bra dunjacka.

Vad det gäller transportsättet har jag genom åren kommit fram till att "max"-längden på en vintertur med ryggsäck är ungefär en vecka. På längre turer blir ryggsäcken för tung för att det ska vara trevligt att skida med den, framför allt utförs. Sen finns det givetvis fördelar även på kortare turer med pulka, men det blir lite mer "riktig" skidåkning med rygggsäck.

/ Stefan
 
Hur är det med dunbyxor som förstärkningsplagg? Går ej att vara utan eller kan man hitta andra plagg som man kanske redan äger för att hålla sig varm?
 
Jo men visst :)

Hejsan,

Jo självfallet går det hur bra som helst att gå på tur utan dunbyxor. För egen del är det lite av ödets ironi att efter det att jag skaffade dunbyxor (var väl en 14-15 år sedan nu...) har jag faktiskt inte varit ute på en enda tur med riktigt svinkallt väder. Den med god marginal kallaste turen jag varit på var i Wrangel - St Elias National Park i Alaska, Januari 1996, då vi under 10 dagar hade under -40 grader....ner under -50 de kallaste förmiddagarna. Och varken jag eller kompisen hade dunbyxor!

Faktum är att även om jag numera har med mig dunbyxor så är det inte ovanligt att jag hoppar över att ta på mig dom när jag fikar. Skulle väl säga att för egen del går gränsen vid -10 till -12 grader i runda slängar. Är det varmare än så brukar jag inte orka ta på mig dunbyxorna. Däremot åker de givetvis alltid på i tältet!

Men det är självfallet inget snack om att det är väldigt trevligt med ett par varma dunbyxor med på turen. Inte för att man inte klarar sig, men mer av rena komfortskäl. Dom är ju oftast både betydligt varmare och inte sällan lättare än andra varma byxor/fleece-långkallingar som man har hemma.

Om du till slut bestämmer dig för att köpa dunbyxor rekommenderar jag starkt Roberts. Är enda märket på marknaden som jag känner till som har vad jag skulle kalla för ett fullt sortiment med olika dunbyxor. Köpte dessa förra året som var oerhört trevliga http://www.roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_viking#img

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
nicko_ Nybörjarfrågor - främst kläder Turskidåkning 14
cloud76 Vinterfjälltur - nybörjarfrågor Turskidåkning 4
Henke Nybörjarfrågor om utrustning Turskidåkning 4
TordWullt Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu? Turskidåkning 10
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
pajaflow Grövelsjön och turåkning med barn Turskidåkning 7
Askel Turåkning för nybörjare, var? Turskidåkning 3
ErikaJ Turåkning Hundfjället Turskidåkning 0
aksello Pjäxor för Turåkning och långfärdsskridskor Turskidåkning 1
k elias Längd- och turåkning nära tåget? Turskidåkning 11
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
Melkor Blandade frågor om turåkning Turskidåkning 3
MarieC turåkning i Stockholm med hund Turskidåkning 7
Uboat Vilken telemarkspjäxa för turåkning? Turskidåkning 2
Crimper Jämtland i februari Turskidåkning 0
L.A. Klädsel vid turåkning Turskidåkning 4
piaea Nybörjare på turåkning - Tips Turskidåkning 1
johan5588 Längd på stavar för turåkning ? Turskidåkning 13
bigfoot Turåkning runt Stockholm? Turskidåkning 9
hansthomas Frågor inför turåkning Turskidåkning 10
selen2 Skidbindning för turåkning. Turskidåkning 17
Calle_sthlm Byxor vid turåkning? Turskidåkning 4
Erkjoh Turåkning/Toppbestigningar runt Sylarna Turskidåkning 0
rannugg Turåkning utan framtid Turskidåkning 19
hk-boden Bra bindningar för turåkning Turskidåkning 4
ala Lina för turåkning Turskidåkning 0
Turåkning i Orsa Turskidåkning 1
Antero Turåkning kring Storulvån Turskidåkning 1
Turåkning i Sälen Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.