Nybörjare - vilken GPS på svalbard?

Jag undrar om det finns kartor därute och till vilka GPS:er kommer dom att funkar. Jag äger alltså ingen GPS men tänker köpa en, främst till vandring och cykling och eftersom vi ska till svalbard i sommar vill jag gärna att den fungerar där, dvs att jag kan få fram lite kartor, gärna med topografi. Vilken GPS? Hur hittar jag kartorna? Alla svar välkomnas.

En vanligt kartkompatibel frilufts-GPS från Garmin eller Magellan borde väl funka. Se till att den går på R8-batterier.

Kartor borde finnes på respektive tillverkares hemsida.
/Niklas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kartorna till en GPS är dyra 1500-2000kr. Så ska du bara vistas en kortare period på Svalbard är kart och kompass nog det bästa alternativet.

Egentligen har jag inte speciellt mycket på fötterna (vilket jag brukar försöka ha innan jag uttalar mig).
När jag var till Svalbard antydde min värd att min Etrex Cx inte skulle funka vilket den inte heller gjorde. Jag la ingen större energi på undersöka varför eller om det fanns något sätt att få den att låsa. Den fick vara igång storleksordningen en halv dag utomhus, det var allt.
Skulle jag dit igen skulle jag nog prova med att låta den få låsning innan jag klev på planet i Bodö och sen under stoppet i Tromsö.

Sen erkänner jag på rak arm att problemet inte borde vara Svalbards "nordlighet", den kan väl möjligen påverka precisionen?

Så, jag gör en halv avbön och säger att en gps med erkänt sämre mottagning, som Garmins äldre Etrexmodeller, löper en viss risk att inte fungera på Svalbard.

Låter det ok?

GPS-satelliternas

banor går vad jag förstår inte upp till nordpolen och därmed är sannolikt färre satelliter över "horisonten" i dalgångar på Svalbard.

Thure

Bilden nedan skall visa en typisk GPS-bana.

Bilagor

• GPSSatellites_2.gif
    GPSSatellites_2.gif
    4.7 KB · Visningar: 865
Jo, Thures argument kan jag köpa. Men den aspekten gäller ju i så fall GPS-alla mottagare, då det mig veterligen inte finns några renodlade GLONASS-mottagare - speciellt inte i konsumentklassen!
/Niklas

Detta var ny information för mig. Hur ska man tackla det här da? Det är ingen som har ett annat förslag, som komplement till karta givetvis.
Förresten, någon som vet vart man kan fixa bra kartor av svalbard? Norska geografiska institutet? Butik i stockholm eller på plats i longyearbyen? Mvh

Ute

på polarisen antar jag att GPS fungerar satelliterna borde ha en relativt hög bana i och med att de cirkulerar såpass långsamt runt jorden.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips