Nybörjare utrustningsval

tält eller inte...

jag vill sova ute åtminstone till största delen, tält , tarp, eller under bar himmel kanske?
Frågan är, kan en Tarp + tillgång till stugor vid ev dåligt väder räcka ?Och man då ändå kan hoppas att få sova mestadels ute?
Det är dels en fråga om vikt(det finns ju jättelätta tarp) och dels (och FRAMFÖR ALLT)en fråga om ekonomi, jag kör en mycket slimmad budget! Bo i stuga kostar ju också.
Ska jag ha tält så tänker jag dock investera och köpa något som håller på lång sikt och har låg vikt, Hilleberg Nallo? Jag vet att jag kommer utveckla friluftandet och det är ingen ide att köpa något som man inte vill ha sen.
Men som sagt, ekonomin är extremt skral..Karar man sig med en tarp + enstaka övernattningar i stuga vid fult väder så kan det helt klart vara ett alternativ.
 
Finns alternativ

Angående tält så funkar ett Bergans Kompakt Light 2 eller 3 bra! Kostar 1/3 av Hillebergs!

Kosta på dig en bra sovsäck typ syntet till +/- 0 t.ex. Mountain Hardweare Ultralamina (ca 860 g) som är dyr men väldigt bra. Ha gärna ett silkeslakan i den för att spara tvättar, väger inget.

Lundhags kängor och där har Outdoorexperten billigast.

Det finns alternativ till frystorkat typ snabbmakaroner med fibrer och färssås, pulverostsås, snabbris som skall stå i uppkokat vatten i 5 min, pulverbolognesås, etc. Kolla i en välsorterad matvarubutik så får du se. Använd fantasin och det blir väsentligt billigare också.

Idefix regnställ funkar bra och deras övriga sortiment med. Men det finns inget som slår en GoreTex-jacka av bra kvalité. Har själv en del från Idefix och vandrat i deras kläder, funkat bra.

Craftunderställ, speciellt deras kallingar med vindskydd i är kanon. Jag svettas mycket och ull har bara funkat på vintern för mig. Men använd inte bomull till fötterna utan där skall du ha en syntetsocka i funktionsmaterial på foten och en ullstrumpa utanpå. Som värmetröja är däremot ullfrotté kanonbra. Lätt och värmande till rasten!

Finns inget som slår en ramrygga vad det gäller ventilation och förmåga att bära men du skall vandra fjäderlätt och då funkar en softis bra.

Nu orkar jag inte skriva mer men ITAB har bra och billiga vandringskläder.
 
Hemkommen efter en vecka i helags-sylarna och kan kostatera följande:

Ryggsäcksvikt vid utgång ca 17 kilo.

Frystorkat funkade kanon hela veckan, de andra 2 lagade mat men skulle till nästa gång införskaffa frystorkat som grundmat, visst skulle det vara gott att få tugga på tex. en köttbit eller korv. men är ju bara att köpa med från någon av alla fjällststioner isåfall.

Ryggsäcken ska bytas mot en lättare !

Liggunderlaget/luftmadrassen var guld värd, längesen jag sov så gott !

Tältet blev ett helsport fjellheim camp 2 vikt ca 2900 gram , stämmer inte riktigt mot vad det står ( 2500 g) men då har de säkert inte räknat med stänger och pinnar.

SOLKRÄM !!! ska inte glömmas nästa gång !!!! aj aj aj ... hehe

Kängor blev ett par miendl, satt som gjutna, inte en tendes till skoskav . stabila vid stenig terräng.

Understället blev ett gammalt helly hansen, ska med det snaraste bytas mot nyare som inte luktar apa efter 6 timmar

Annars så funkade att kanon och det blev en trevlig vandring !
 
Fick hem ett fjällräven akka shape r/s 2 häromdagen och monterade upp det igår.

Det som slog mig direkt var att det inte var högt i tak.

Tog fram måttbandet och mätte, stod ju att det skulle vara 95cm i innertält, högsta punkter på det jag kallar innertältet var 80 cm !

Är det så dom mäter eller ?

Som jag har förstått det så är det skillnad på ytter och innertält.

I fjällräven så har jag 80cm från marken till högsta punkt (utsidan) innertältet
och ca 90 cm från marken till insidan av det jag kallar yttertält.

Ska det vara så ????

Kan ju vara så om du använt måttband att glömt att räkna med måttbandshållarens längd brukar vara emellan 30-75mm.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.