Nybörjare som vill gå dagsturer!

Hej! Har under flera år haft en längtan efter att se norra, riktigt norra, Sverige. Nu har jag och två vänner bestämt oss för att åka uppåt i slutet av augusti , hyra en liten stuga (behöver inte finnas särskilt mycket bekvämligheter) och gå dagsturer. Ingen av oss har vandrat tidigare, varför det känns mest vettigt att bara ta dagsturer. Jag tänker typ Sarek eller Abisko, men skulle MYCKET gärna få lite tips från er som vet mer! ;) Vart ska vi åka?

abisko är en mkt bra plats för dagsturer eller kortare övernattningsturer. man kan gå upp på nuolja och fortsätta över fjällryggen mot kårsavagge, eller bara knata ner glidaren. man kna även gå en bit på kungsleden, eller varför inte gå mot lapporten och titta på de gaml samiska offerplatserna.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Spännande!

Det låter väldigt spännande med samiska offerplatser, arkeolog som jag är ! :) Tack för tipset, abisko låter definitivt intressant.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips