Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp.

Hejsan!

Halvny på Utsidan, har skummat artiklar i flera veckor utan att ha skaffat medlemsskap, men nu så!! Har ungefär 417 frågor och lär komma på ännu fler allt eftersom men ska försöka ta de viktigaste just nu.

Jag började tälta i höstas och har sen dess blivit sugen på att göra det lite mer avancerat och svettigt för mig. Tänkte först hela Kungsleden, men det blir lite för tufft och tar för lång tid. Men halva borde ju funka. Jag ska gå ensam och jag ska ha tält med mig.

*Då är frågan: Om jag ska gå halva, vilka delar ska jag inkludera (var startar jag och var slutar jag? Fördelar nackdelar med olika sträckor. Går det att ta sig dit och därifrån utan bil (ska åka tåg/flyg...inte riktigt bestämt mig än).

*Vilken period är bäst att gå? Jag har v 29 (mitten av juli) till eventuellt v 33 (mitten av augusti) på mig. Kanske kan gå lite senare också. När är det bäst att klämma in sig? När är det mest mygg, när är det mest folk, när är det för jäkla kallt ute? Ska tilläggas att eftersom jag började min tältkarriär i höstas så har jag inte riktigt upplevt hur det är att tälta när det INTE är kallt (ner mot nollan).

*Tältet jag har är ett Marmot Vapor 2p. Det ska ju inte vara några problem att använda det söderut där jag bor, men på fjället blir jag lite osäker. Har läst en del om vindar och väder där uppe, tror ni att mitt tält klarar det eller borde jag köpa ett annat? Tex Hilleberg Soulo. Det som känns viktigt för mig är en hyfsad "takhöjd" inne i tältet. Hilleberg Unna är ju tom lite högre än Soulo. Sen är det andra saker jag inte riktigt tänkt på, tex fördelen att kunna sätta upp inner och yttertält samtidigt. Kan man göra det på dessa två jag nämnde? Är det nåt annat jag borde tänka på vid val av tält?

*Den här frågan känns ju lite onödig, för det lär jag väl märka när jag packar, MEN, tror ni det räcker med en ryggsäck på 65 liter för två veckor i fjällen? Då tänker jag inte bära med mig mat för mer än en vecka. Eller borde jag dela upp det mer och skicka till fjällstationerna?

Jag hade tänkt att gå Vildmarksleden så fort snön smält bort så jag ser stigen, då kommer jag få lite mer hum om hur långt jag orkar gå och hur lång tid det tar, samt hur mycket jag äter. Men jag hade blivit väldigt glad och tacksam om det gick att svara på ovanstående frågor redan nu :)

Tack på förhand alla erfarna vandrare!
 
Om du kör med "vanlig" utrustning kommer du nog inte klara dig med 65 liter.

Testa att tryck ner sovsäck, tält, kläder och mat så ser du snabbt om det funkar.

Om du har budget, och eftersom du funderar på att köpa ett 7000 kr tält inför din första vandring antar jag att så är fallet, så borde du kika på lite UL prylar. Framförallt sovsäck och ryggsäck kan spara många kilon.

Sen är det bara att gå ut och knata. Börjar gör du i antingen norra eller södra delen, tåg är att rekommendera.
 
Om du går Kvikkjokk till Abisko kan du slippa tältet och bo i STFs stugor. Lite dyrare med stuglogi men mkt lättare packning. Rätt trevligt socialt att bo i stugorna.

Det skulle jag överväga.

Mygg lär du stöta på hur som helst och hur mkt beror på temperaturen. Ngt mindre mygg andra halvan av augusti.

Thure
 
Angående vilken sträcka du ska gå beror det lite på vad du vill se antar jag. De olika sträckorna bjuder på lite olika upplevelser även om det naturligtvis kommer vara fint oavsett. Kan rekommendera boken "Kungsleden" i bokserien "På Fjälltur" av Claes Grundsten, där är de olika delsträckorna väl beskrivna men samtidigt kort och koncist, det kan ge dig en bättre uppfattning om vad du vill se. Den norra halvan av kungsleden är mig veterligen betydligt mer välbesökt och kan vara lite "trafikerad" under sommaren. Om man väljer att ta den norra sträckan väljer de flesta att ta tåg till Abisko och börja där, det är smidigt, tåget går direkt till kungsledens början.

Period spelar nog mindre roll i de flesta avseenden. Det är mycket folk under hela perioden v 29-33, möjligen lite mindre under senare delen. Går du från ca 20:e augusti eller senare så är chansen god för att slippa en stor del mygg, då de dör i takt med att nätterna blir kallare. Denna tidpunkt kan inträffa tidigare under sommaren beroende på hur vädret varit, men som generell regel. Kylan kan variera men från slutet av augusti är det inte ovanligt med nollgradigt under nätterna.

Ditt tält borde fungera utan problem, av vad jag kan läsa på nätet (har ej testat just den modellen själv). Som någon annan beskrev kan du överväga att sova i stugor i stället/en del av tiderna, det kan vara trevligt.

Jag har gått med 65liter och burit all min (förvisso kompakta och egentorkade) mat för turer upp mot 10-11 dagar så om du kan fylla på med mat genom att handla på stugorna/stationerna borde 65L vara OK. Det är dock rätt dyrt i längden att köpa mycket mat i stugor. Huruvida 65L fungerar för dig beror också otroligt mycket på hur du packar/vad du har för utrustning, hur mycket du vill ha med dig. Jag packar relativt sparsamt och har lätta prylar för det allra mesta, men vissa människor vill t ex byta t-shirt/underställ varje dag och sen inte återanvända dem under vandringen - helt orimligt enligt min uppfattning, då kommer det bli enormt mycket packning. Testpacka hemma och se.

Lycka till :)
 
Ja du kan sätta upp inner och yttertält samtidigt med Unna och Suolo. Funderar själv på att skaffa mig ett Unna då det är rymligt och året runt /vindsäkert. Suolo kanske är ännu mer bombsäkert i hårt väder, men det är för trångt inne tycker jag.
Unna klarar både hård vind och snö m.m. enligt de ägare jag pratat med. Finns även en Hilleberg Owners Group på Facebook som har mycket info.
 
Kungsleden går ju längre sträckor i östra delen av fjällkedjan, och är då inte speciellt exponerad för väder. Visst finns det sträckor på rent kalfjäll ex i norra delen men samtidigt finns det stugor utmed leden som ger en säkerhet och skydd om ovädret slår till varför jag nog skulle tordas vandra den sträckan med det tält du nu har. Den erfarenhet du vinner på dina vanringar kommer att ge dig värdefulla tips på vad du framöver behöver byta ut eller förfina i din utrustning.

Vad gäller volym på ryggsäck, instämmer jag i tidigare råd. Provpacka med vad du har, glöm inte de skrymmande prylarna som tält, sovsäck, liggunderlag, tält, kläder (ombyte/regn/värme), kök (grytor/brännare/bränsle) och proviant.
 
65L haha nä.Köp nån 100L säck.Bergans Alpinist 110L tror jag blir perfa för dig.Tung egenvikt men brutalt bärsystem som är bra och kompenserar
 
Hej och välkommen till utsidan
som du kan se på svaren så skiljer rekommendationerna sig.
jag hade klarat mig med 65L säck medan Troy Garner verkar behöva mycket större.
Att rekommendationerna skiljer sig beror på hur man tittar på det så ytterst är det som du själv säger egen test som avgör. Jag hade hållit med Troy om jag jämfört med min första vandring för mer än 30 år sedan men idag är det mycket lättare att få hjälp med planeringen och att skaffa lättare utrustning.
Oavsett, jag rekommenderar dig att du funderar på att hålla nere vikten det förhöjer nöjet och njutningen av turen. Det finns många tips på hur man håller nere vikten här på utsidan samt så finns det andra sidor som tar upp ämnet bl.a. fjäderlätt.
Se till så att du nyttjar din budget på bästa sätt genom kunskap och test, det som passar till någon annan behöver inte passa dig

Lycka till
 
Det finns absolut ingen anledning att byta tält. Det du har räcker gott för användning i svenska fjällen sommartid. Viktmässigt är de du nämner likvärdiga. Spara pengarna till annat.

Svårt att säga något om ryggsäcksvolymen. Som konstaterats så klarar sig en del med mindre, andra behöver större volym. Jag har en Crux AK70 (ca 77L) och den har jag använt under höstvandring i Sarek i 14-15 dagar och då burit all mat.

Eftersom du är ny så tycker jag väl att sträckan Abisko-Kvikkjokk är ett bra val. Lätt att ta sig till och från start/slutpunkterna, stugor längs hela vägen, möjlighet att handla i en del av dem och du passerar Saltoluokta, som är en väldigt trevlig fjällstation där du också kan äta gott om du vill. För att få lite kulturell spis finns det då också möjlighet att lägga in ett besök vid Naturum Laponia för att ta del av information om UNESCO-världsarvet Laponia, ett av ganska få världsarv som skapades som ett gemensamt natur- och kulturvärldsarv.

När det gäller utrustning är en rekommendation att inte falla i fällan att köpa en massa grejer bara för att du tror du behöver det, annars är risken att du har 30 kg på ryggen när du börjar. Det brukar inte vara särskilt kallt den perioden du angett och vädret brukar vara rätt stabilt och om du ändå känner att det blir misär i tältet så finns det gott om stugor längs sträckan.
 
Hej,

Som andra inflikat så kommer svaren variera stort angående utrustningen.

Södra delen Hemavan till Kvikkjok innefattar lite längre sträckor utan STF-stugor på vägen, så ska du gå halva tycker jag också att du ska ta Kvickjokk - Abisko. Nallo och Vistas rekommenderas om du har tid att ta en liten annan väg.

Det finns möjlighet att hitta någorlunda skyddade tältplatser i princip hela den vägen om du kikar på kartan lite i förväg, samt att det är tätt emellan STF-stugorna om vädret verkligen är förjävligt. Tycker personligen att 65l är onödigt stort och kan absolut inte se varför du skulle ha 110 liter, om du inte har tänkt bära mat för dig och en till person hela sträckan.

Om du är medlem i STF, fick man iaf förra året använda deras kök gratis på dagtid, något jag/vi utnyttjade för lunchen ofta. De har så man kan köpa pasta/ris och någon konserv vilket inte kostar allt för mkt. Efter de lite mer "öde" sträckorna söderut hade jag sällan mer än 3 dagars mat i ryggan beroende på hur planeringen med stugor på vägen såg ut (gick från söder-norr).

Alla är vi ju olika, men för mig är det värt de extra kronorna maten kostar kontra att bära när det inte behövs.
 
Oh, massa bra svar, kul :)

Har börjat fila på en vandringsplan nu. Några av er tipsade om sträckan Abisko-Kvikkjokk och det verkar vara en lagom sträcka med bra säkerhet mtp de många stugorna längs vägen (tanken är dock fortfarande att bo i tältet hela vägen). Har räknat på att gå ca 1.5 mil om dagen med två vilodagar, borde ta ca 15 dagar totalt? Och så får jag slänga in nån dags marginal ifall nåt skulle hända. Låter det rimligt?
Jag tänker inte vika av in mot Kebnekaise och Nikkaloukta utan fortsätta söderut direkt från Singi. Eller är det dumt att inte ta en tur in mot Kebnekaise och iaf titta på spektaklet? Då får jag lägga till en eller två dagar i planeringen.

Några av er pratade om ul utrustning samt sidan Fjäderlätt. Helst hade jag inte bytt ut min utrusning då det blir dyrt och eftersom tältet enligt er verkar klara den här turen så behåller jag det om jag inte hittar ett lättare. Läste om Big Agnes Copper Spur HV UL 1 på Fjäderlätt, verkar vara ett jättebra tält rent storleksmässigt samt med liten vikt. Jag gillar verkligen att ha ordentligt med sitthöjd i tältet. Dock var vattenpelaren vad jag förstod på endast 1200 och det känns ju lite osäkert. Går det ens att hitta ett liknande tält fast med bättre vattenmotstånd utan att det genast blir mycket tyngre?

Jag tror inte jag behöver en fullt så stor ryggsäck som Troy skriver om, då går jag nog av på mitten eller så lämnar jag tältet hemma och sover i ryggan istället ;) Tanken är att inte ta med så mycket kläder utan istället tvätta det jag har. Skulle man kunna göra det i en kompressions stuff sack?
Tänkte ta med mig tre par underställ, ett att ha på mig, ett att byta till när jag tvättat det jag har på mig samt ett lite tjockare som jag sover i. Men kanske overkill i antal underställ? Är mest van vid att tälta i kyla. Och vill gärna ha ett underställt som är helt rent att sova i pga hygien och komfort.
Minst fyra par strumpor där jag har dubbla sockar på mig i kängorna, vindjacka, fleecetröja, vantar, halsduk, mössa, regnponcho, tre par underkläder samt sportbh. Och nån form av sko jag kan använda vid vad samt vid lägerplats. Och så klart kök, hygiengrejer och annat bös.

Är det nån som testat sea to summit regnponcho? Finns ju lite billigare och lite dyrare. Behöver man de dyrare egentligen? Förstår inte skillnaden riktigt.
En kollega tyckte jag skulle köpa ett par gaiters också, vad tror ni om det?

Bra tips förresten att bli medlem i STF så jag kan laga lunch i deras stugor dagtid gratis.

Äntligen börjar det kännas som att jag börjar få koll på den här vandringen. Ovärdelig hjälp av er här på Utsidan!!!! Tacketitacktack.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...