Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden!

Hejsan kära utsidanmedlemmar!
Jag har efter en tid kommit till insikt om att jag senaste tiden blivit mer och mer intresserad av att börja med fjällvandring/bergsbestigning. Saken är den att jag saknar helt erfarenhet inom just dessa områden och skulle verkligen behöva hjälp för att komma in på rätt spår.
Jag har pratat med några vänner som bland annat har bestigit Sarek (http://www.utsidan.se/cldoc/sarek-en-isande-vandring-pa-glaciarer.htm) , Kebnekaise (http://www.utsidan.se/cldoc/abisko-till-nikkaluokta-den-hoga-vagen.htm) och Mount Blanc och ska nu följa med dem nästa gång ut på nästa resa.

Mitt problem är att jag inte vet vart jag ska börja. Vad ska man främst fokusera på utrustningsväg om man inte vill slänga ut åtskilliga tusenlappar på saker som ibland kan räknas som "lyxutrustning". Vilken utrustning är bra att ha för att ha en så kallad "bas" att jobba från för att sedan kunna bygga ut den successivt.

Kom gärna med förslag på kängor, jackor och allt som kan tänkas vara nödvändigt för att klara sig under olika sorters resor.

Tack på förhand!
 
Jag skulle säga en schyst sovsäck och ett liggunderlag. Något som gärna väger lite men som ändå ger den komfort du kräver. Dyra skalplagg håller en ifrån vätan men att kunna sova gott under natten läker alla sår. Ryggsäckar är väldigt lätta att hyra och ingen "väsentlig" del. Visst skall den bäras utan att du får smärtor, men det tar oftast lite erfarenhet innan man vet vad som passar just en själv. Något som egentligen går över sovsäck och liggunderlag är ett par schysta kängor som är väl ingångna. Så jag skulle säga en kombination av de två. Resten av utrustningen går att hyra/köpa billigt eller så kan man rentav dela med en färdkamrat (ex kök, tält mm)

//Victor
 
Begagnat är ett bra tips.

Söka på Utsidans forum kan vara ett bra tips också, det finns bland annat en gammal tråd som handlar om att sätta ihop en basutrustning så billigt som möjligt. Många grejer fungerar utmärkt att köra på ställen som Rusta, Bitema, Jula, ÖoB och liknande (gäller t.ex. packpåsar, matsaker, cellplastliggunderlag, lägerpannlampa och sånt).

Ryggsäck, sovsäck och kängor/skor kan vara värre att hitta bra budgetalternativ för (fast de ryggsäckar jag använder idag är köpta på Rusta och Biltema, och skorna (GriSport) är köpta på Coop Forum).
 
Letar du går det att hitta prisvärda alternativ i alla kategorier. Militär utrustning kan ibland vara prisvärd. Strunta i kända märken som goretex etc. I USA är det ungefär halva priset på bra utrustning som här.
 
Hej!

Fundera först på VAD KAN JAG LÅNA!? Det finns säkerligen massor av saker som familj, släkt, vänner och grannar har, som dessa inte behöver när just du ska ut på tur. Där kommer du spara mycket pengar till första turen.

Ett par bra kängor/vandrings skor är det absolut viktigaste under en vandring. Men också ett av dom dyraste prylarna att skaffa.

Som andra skriver, sovsäck är ganska viktigt. Sen när det gäller skallager (alltså ytterkläderna, som ska stå emot vind/vatten) så ska du absolut inte satsa på något dyrt plagg i början. Min erfarenhet är att det är bara marginell skillnad mellan dyra och billiga plagg. I en verklig situation spelar det ingen roll, du kommer bli dyngblöt om det regnar!

När det gäller övriga kläder så är en bra fleectröja något jag värderar högt. Alltså en tröja som är tillräckligt tjock för att värma, tillräckligt lätt för att ha i ryggsäcken, som snabbt torkar om den blir blöt.

För att svara på din fråga, i min prioriteringsordning:
1: kängor
2: fleecetröja
3: sovsäck
4: ryggsäck

5: lite mer “lyxprylar” såsom mer tekniska kläder, bättre vantar, liggunderlag etc.

Men det bästa av allt, efter första vandringen så kan du själv svara på denna frågan. Vad tycker DU är viktigt/oviktigt, och vad tycker DU är värt att lägga pengar på.

Ha det gött, så syns vi!?
 
Kängor som passar!

Kängor som passar är mycket viktigt, kängor som sitter illa kan lätt förstöra en hel tur eftersom det gör ont varje steg du tar. Kängor är svårt att hitta på begagnatmarknaden så där får du inställa dig på att köpa nytt även om du inte behöver satsa på värstingkängorna direkt.

Det finns två huvudkategorier av kängor, de med stoppning och de utan, så kallade skalkängor. I skalkängorna utgör strumpor och sockar själva stoppningen. Skalkänga eller inte är lite som religion, det är högst personligt vad som passar dig bäst, sedan väljer man en sida och slåss mot de andra :)

Det bästa är att prova så många som möjligt, testa både tyngre och lättare, samt stoppade och skalkängor.
 
Oavsett om man köper nya eller begagnade kängor brukar det vara viktigt att gå in dem ordentligt först. Egentligen handlar det inte så mycket om att "gå in" kängorna utan mer om att vänja fötterna vid dem, men det handlar också lite om att lära sig hur kängorna ska sitta och vad man ska ha för strumpor osv.

Jag brukar försöka se till att ha provat att gå runt en mil oavbrutet i nya skor för att känna hur de funkar. På en mil så brukar man känna om det verkar skava nånstans, utan att det hinner utvecklas till rejäla skavsår. Det bör man göra i god tid innan, för OM man får skavsår på provturen så vill man ju att det har hunnit läka innan man ska iväg.
 
Jag tror att det kan vara bra för dig att själv hitta vilka områden som är prioriterade genom att gå på kortare turer i närmiljön, hal/heldag och sedan med någon övernattning. Jag tycker man får ganska klart för sig vad man bara bär på och vad man använder och vad som är väsentligt. Det är nog bra att ha denna egna erfarenhet innan du ger dig längre ut där det är svårt att ångra sig.
 
Först och främst, tack för alla svar. Trodde inte det skulle bli sådan respons, så tackar för det!

Jag skulle säga en schyst sovsäck och ett liggunderlag. Något som gärna väger lite men som ändå ger den komfort du kräver. Dyra skalplagg håller en ifrån vätan men att kunna sova gott under natten läker alla sår. Ryggsäckar är väldigt lätta att hyra och ingen "väsentlig" del. Visst skall den bäras utan att du får smärtor, men det tar oftast lite erfarenhet innan man vet vad som passar just en själv. Något som egentligen går över sovsäck och liggunderlag är ett par schysta kängor som är väl ingångna. Så jag skulle säga en kombination av de två. Resten av utrustningen går att hyra/köpa billigt eller så kan man rentav dela med en färdkamrat (ex kök, tält mm)

//Victor

Okej! Jag har liggunderlag och sovsäck, men endast av mediokert kvalité. Om jag nu ska köpa en ny sovsäck vad är bäst att fokusera på och tänka på? Materialet, vikt, flersäsongssovsäck, eller isoleringsförmåga?

Liggunderlag förmodar jag att så lätt och komfortabel som möjligt är det jag ska leta efter.

Ryggsäck har jag faktiskt tagit och köpt mig i våras (Haglöfs oXo 650) då vi hade en flerdagsvandring i skogen (med skolan) och jag kände att det lika var bra att köpa en.

Begagnat är ett bra tips.

Söka på Utsidans forum kan vara ett bra tips också, det finns bland annat en gammal tråd som handlar om att sätta ihop en basutrustning så billigt som möjligt. Många grejer fungerar utmärkt att köra på ställen som Rusta, Bitema, Jula, ÖoB och liknande (gäller t.ex. packpåsar, matsaker, cellplastliggunderlag, lägerpannlampa och sånt).

Ryggsäck, sovsäck och kängor/skor kan vara värre att hitta bra budgetalternativ för (fast de ryggsäckar jag använder idag är köpta på Rusta och Biltema, och skorna (GriSport) är köpta på Coop Forum).

Ska kika upp detta, tack för det!

Letar du går det att hitta prisvärda alternativ i alla kategorier. Militär utrustning kan ibland vara prisvärd. Strunta i kända märken som goretex etc. I USA är det ungefär halva priset på bra utrustning som här.

Tackar för detta! Känner du till någon hemsida där dessa saker kan finnas skulle detta uppskattas!

Hej!

Fundera först på VAD KAN JAG LÅNA!? Det finns säkerligen massor av saker som familj, släkt, vänner och grannar har, som dessa inte behöver när just du ska ut på tur. Där kommer du spara mycket pengar till första turen.

Ett par bra kängor/vandrings skor är det absolut viktigaste under en vandring. Men också ett av dom dyraste prylarna att skaffa.

Som andra skriver, sovsäck är ganska viktigt. Sen när det gäller skallager (alltså ytterkläderna, som ska stå emot vind/vatten) så ska du absolut inte satsa på något dyrt plagg i början. Min erfarenhet är att det är bara marginell skillnad mellan dyra och billiga plagg. I en verklig situation spelar det ingen roll, du kommer bli dyngblöt om det regnar!

När det gäller övriga kläder så är en bra fleectröja något jag värderar högt. Alltså en tröja som är tillräckligt tjock för att värma, tillräckligt lätt för att ha i ryggsäcken, som snabbt torkar om den blir blöt.

För att svara på din fråga, i min prioriteringsordning:
1: kängor
2: fleecetröja
3: sovsäck
4: ryggsäck

5: lite mer “lyxprylar” såsom mer tekniska kläder, bättre vantar, liggunderlag etc.

Men det bästa av allt, efter första vandringen så kan du själv svara på denna frågan. Vad tycker DU är viktigt/oviktigt, och vad tycker DU är värt att lägga pengar på.

Ha det gött, så syns vi!?

Perfekt, fleecetröja är något som jag vet är extremt bra att ha som jag märkt under turer med skolan. Jag har börjat kika på kängor och tänkte på en sak. Är det bättre med högkant än låg med tanke på stenar osv?
Ryggan är som sagt redan fixad sedan en tid tillbaka så den kan vi lägga åt sidan.dd

Självklart syns vi, jag är mer taggad än någonsin!

Kängor som passar är mycket viktigt, kängor som sitter illa kan lätt förstöra en hel tur eftersom det gör ont varje steg du tar. Kängor är svårt att hitta på begagnatmarknaden så där får du inställa dig på att köpa nytt även om du inte behöver satsa på värstingkängorna direkt.

Det finns två huvudkategorier av kängor, de med stoppning och de utan, så kallade skalkängor. I skalkängorna utgör strumpor och sockar själva stoppningen. Skalkänga eller inte är lite som religion, det är högst personligt vad som passar dig bäst, sedan väljer man en sida och slåss mot de andra :)

Det bästa är att prova så många som möjligt, testa både tyngre och lättare, samt stoppade och skalkängor.

Tack! Jag får ta mig till närmsta affär och prova så får vi se vilken sida jag hamnar på! ;)

Oavsett om man köper nya eller begagnade kängor brukar det vara viktigt att gå in dem ordentligt först. Egentligen handlar det inte så mycket om att "gå in" kängorna utan mer om att vänja fötterna vid dem, men det handlar också lite om att lära sig hur kängorna ska sitta och vad man ska ha för strumpor osv.

Jag brukar försöka se till att ha provat att gå runt en mil oavbrutet i nya skor för att känna hur de funkar. På en mil så brukar man känna om det verkar skava nånstans, utan att det hinner utvecklas till rejäla skavsår. Det bör man göra i god tid innan, för OM man får skavsår på provturen så vill man ju att det har hunnit läka innan man ska iväg.

Tack för det! Ja, att gå in kängor är något att prioritera jag vet själv hur jobbigt ett skavsår kan vara även om det är litet!

Jag tror att det kan vara bra för dig att själv hitta vilka områden som är prioriterade genom att gå på kortare turer i närmiljön, hal/heldag och sedan med någon övernattning. Jag tycker man får ganska klart för sig vad man bara bär på och vad man använder och vad som är väsentligt. Det är nog bra att ha denna egna erfarenhet innan du ger dig längre ut där det är svårt att ångra sig.

Jag går på AWPE-gymnasiet där vi bland annat går en del i skogen. Har varit ute redan på flerdagarsturer i närmiljön precis som du säger men jag har suget efter mer. Jag vet på ett ungefär vad som är bra att ha med sig men jag söker ändå lite hjälp från mer erfarna människor som har varit ute på fjällen och vet vad de själva älskade/önskade att de hade med sig. På så vis slipper jag själv göra missar även fast det ibland är det bästa sättet att lära sig på.
 
Jag brukar ha halvhöga kängor. Det passar mig bäst. Den senaste tiden har jag kört ett par klätterkängor från La Sportiva, men dessa är inte sköna att vandra i på ''vanlig'' mark. Fast då körde jag i somras med ett par vanliga joggingskor, vilket funkade perfekt. Då du ska ut med mig så blir det säkert över glaciärer, så försök hitta ett par som passar även med stegjärn. Behöver inte vara med snabbfästen.

Vad gäller sovsäck, så har jag en med komfort på +6 grader och extrem på -1grad. Det har funkat bra under sommarfället i Sverige. Jag rekommenderar inte att du har en dunsäck, då det lätt blir blött och då är den värdelös. Therma Rest har bra liggunderlag för ca 400 kr, kolla på addnature.com

Sunnysport.com i USA köpte jag mitt Mountain Hardwear tält hos. Mycket av min klätterutrustning har jag köpt hos Cham3s.com i Frankrike. Dessa butiker kan jag varmt rekommender.

Det är bara att maila mig om du har fler frågor, annars har du dina gymnasiekollegor Julius och Linus som har varit med några gånger nu.

Ha det!
 
Jag brukar ha halvhöga kängor. Det passar mig bäst. Den senaste tiden har jag kört ett par klätterkängor från La Sportiva, men dessa är inte sköna att vandra i på ''vanlig'' mark. Fast då körde jag i somras med ett par vanliga joggingskor, vilket funkade perfekt. Då du ska ut med mig så blir det säkert över glaciärer, så försök hitta ett par som passar även med stegjärn. Behöver inte vara med snabbfästen.

Vad gäller sovsäck, så har jag en med komfort på +6 grader och extrem på -1grad. Det har funkat bra under sommarfället i Sverige. Jag rekommenderar inte att du har en dunsäck, då det lätt blir blött och då är den värdelös. Therma Rest har bra liggunderlag för ca 400 kr, kolla på addnature.com

Sunnysport.com i USA köpte jag mitt Mountain Hardwear tält hos. Mycket av min klätterutrustning har jag köpt hos Cham3s.com i Frankrike. Dessa butiker kan jag varmt rekommender.

Det är bara att maila mig om du har fler frågor, annars har du dina gymnasiekollegor Julius och Linus som har varit med några gånger nu.

Ha det!

Som ett brev på posten! Jag får ta och snacka lite med grabbarna om vad de har att rekommendera!

Hörs!
 
Kul att du är intresserad av en sund, hälsosam och upplevelserik fritidssysselsättning. Jag kan egentligen inte komma med fler eller bättre tipps än dom som redan skrivits här men jag vill upplysa dig om att vandrings och friluftsvärlden är en "prylvärld" av alldrig skådat slag. Prylar, pryttlar, tools and trickets som marknadsförs som "bra att ha grejor" De blir tunga att bära på med tiden, både för ekonomin och ryggsäcken. Mångt och mycket av det kommer aldrig till andvändning och är ofta fullständigt onödiga. -Keep it simple! Efter din första tur så har du fått den grundläggande erfarenheten av vad du behöver för utrustning och hur du ska använda den.

Välkommen i gänget och God tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
David Eklind Padjelanta - nybörjare behöver tips Fjällvandring 9
RonnyFält Nybörjare i Fjället behöver tips! Fjällvandring 4
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.