Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL)

Nya spännande modeller från Hilleberg.

Först två modeller "Yellow-label Kaitum".
Vertikala väggar i innertältet och dubbla absider.

Vikterna är exakt samma som motsvarande storlekar av Nallo, men dessa bör erbjuda betydligt mer utrymme i innertältet. Dessutom kan man fälla upp kortsidorna helt.

Helags 2
2,4 kg.

Helags 3
2,6 kg.

Vad har ni för erfarenheter av ventilationen på sådana här tält som saknar högt placerade ventilationsöppningar. Vi bortser från drevsnö.

Jag tänker mig vindstilla förhållanden och fukt. Ventilationen måste ju begränsas avsevärt om det inte finns en endaste ventil högt upp, men duger det ändå?
Erfarenheter?

Ett par små och högt placerade ventiler (liten "hatt" ovanför övre delen på dörrens dragkedja, eller en klassisk absidventil) hade ju känts väldigt tryggt, men jag kanske är konservativ.




Sen fläskar de på med ett Black Label Soulo.
Jag hade ju hoppats att det skulle komma ett lättare Soulo, men istället väljer de att göra en ännu stadigare modell av Soulo som väger 400g mer.
Måste ju tåla i stort sett vad som helst.









https://www.youtube.com/watch?v=78Ws18BfopA
 

Bilagor

  • helags2.jpg
    helags2.jpg
    21.4 KB · Visningar: 1,257
  • helags3.jpg
    helags3.jpg
    23 KB · Visningar: 1,291
Senast ändrad:
Vikterna är exakt samma som motsvarande storlekar av Nallo, men dessa bör erbjuda betydligt mer utrymme i innertältet. Dessutom kan man fälla upp kortsidorna helt.

Vad har ni för erfarenheter av ventilationen på sådana här tält som saknar högt placerade ventilationsöppningar. Vi bortser från drevsnö.

Jag tänker mig vindstilla förhållanden och fukt. Ventilationen måste ju begränsas avsevärt om det inte finns en endaste ventil högt upp, men duger det ändå?
Erfarenheter?

Har både Kaitum 2, Nallo 2 och Nammatj 2GT. Kaitum håller klart på att bli favoriten för längre vandringar för 2 personer pga sitt mycket större innerutrymme och två ingångar som medger flexibilitet och även bra genomventilation i varmt väder. Vad som inte framgår är om innertältet liknande de andra tälten i yellow label har ingångar i enbart mesh eller om de kan stängas för att reglera drag? Just drag på främst kalfjället är något jag gärna undviker och där ökar risken när yttertältet inte går ner till marken.
Just för utrymmet är helt klart Helags 2 ett intressant tillskott med bara 1,2kg per person!

Vad gäller fukt i vindstilla fuktiga förhållanden spelar nog designen mindre roll, Är det vindstilla får man kondens oavsett.
 
Har både Kaitum 2, Nallo 2 och Nammatj 2GT. Kaitum håller klart på att bli favoriten för längre vandringar för 2 personer pga sitt mycket större innerutrymme och två ingångar som medger flexibilitet och även bra genomventilation i varmt väder. Vad som inte framgår är om innertältet liknande de andra tälten i yellow label har ingångar i enbart mesh eller om de kan stängas för att reglera drag? Just drag på främst kalfjället är något jag gärna undviker och där ökar risken när yttertältet inte går ner till marken.
Just för utrymmet är helt klart Helags 2 ett intressant tillskott med bara 1,2kg per person!

Vad gäller fukt i vindstilla fuktiga förhållanden spelar nog designen mindre roll, Är det vindstilla får man kondens oavsett.

Tack!

Efterfrågade detaljer framgår i den länkade youtube-videon =)
Enbart mesh på innertältets kortsidor.

Kondens blir man ju aldrig av med, men med en lågt placerad inluft och en högt placerad utluft får man ett självdrag när den, i tältet, varmare luften stiger. Det gör skillnad i vindstilla väder. Fukten i taket får möjlighet att komma ut, istället för att kondensera, rinna ner i tältet och ånga upp i taket igen.
Enbart ventilation under duken kräver någon form av luftrörelse för att fungera optimalt. Under dygnets vakna timmar kan man ju ventilera med dörren, men nattetid vill man ju ha helt regnsäkert.
Men jag har aldrig nyttjat en sån här konstruktion tillräckligt för att uttala mig om det ändå blir acceptabelt i praktiken.

Jag har börjat titta litet på ett 3 personers för familjevandring. Vidare har jag på allvar börjat se över detta med buren vikt, även om jag i dagsläget inte kompromissar jättemycket på sovutrustningen.
Fram tills nu var jag ganska säker på att det antingen skulle bli ett Kaitum 3 (ej GT) eller ett Allak 3. Det sistnämnda är tyngre, men det vägs till viss del upp av att det är en väldigt flexibel och trevlig modell som fungerar på fler platser än på fjället.

Jag hade valt bort Nallo då viktbesparingen inte uppvägs av det betydligt trängre innertältet. Det hade krävts ett Nallo GT, och då vinner Kaitum 3 stort i mina ögon.

Nu blev det plötsligt rörigt. Ett Helags 3 erbjuder samma utrymme som Kaitum, men till vikten av Nallo.

Därav frågan om erfarenheter av sådana här konstruktioner =)
 
Tack!



Jag har börjat titta litet på ett 3 personers för familjevandring. Vidare har jag på allvar börjat se över detta med buren vikt, även om jag i dagsläget inte kompromissar jättemycket på sovutrustningen.
Fram tills nu var jag ganska säker på att det antingen skulle bli ett Kaitum 3 (ej GT) eller ett Allak 3. Det sistnämnda är tyngre, men det vägs till viss del upp av att det är en väldigt flexibel och trevlig modell som fungerar på fler platser än på fjället.

Jag hade valt bort Nallo då viktbesparingen inte uppvägs av det betydligt trängre innertältet. Det hade krävts ett Nallo GT, och då vinner Kaitum 3 stort i mina ögon.

Nu blev det plötsligt rörigt. Ett Helags 3 erbjuder samma utrymme som Kaitum, men till vikten av Nallo.

Därav frågan om erfarenheter av sådana här konstruktioner =)
För 3-personer, beakta att skillnaden i liggbredd på de flesta tält är 30cm (!) för den tredje personen jämfört med samma tält i 2-personers utförande. Detta blir direkt ganska trångt.
Kaitum 3 är dock 185cm som bredast vilket är betydligt bättre, och den symmetriska designen med separata ingångar lämpar sig väl för att sova skafötters vilket ger ändå bättre plats. I Allak 3 är ingången på sidan vilket innebär att personen som sover i mitten måste kravla över någon annan för att ta sig in/ut. Bara lite tankar...
 
Intressant, synd att det är 2021 års tältmodeller. Men jag tror att jag kommer byta ut mitt Anjan 3 mot ett Helags, osäkert på vilken av dem. Mycket beroende på att jag och sonen är båda över 185 cm och har problem med Anjan, precis som de flesta andra tält med sluttande vägg. För åretruntbruk kan det även bli ett Soulo BL, men det har väl funnits förr, fast i MIL-version.
 
För 3-personer, beakta att skillnaden i liggbredd på de flesta tält är 30cm (!) för den tredje personen jämfört med samma tält i 2-personers utförande. Detta blir direkt ganska trångt.
Kaitum 3 är dock 185cm som bredast vilket är betydligt bättre, och den symmetriska designen med separata ingångar lämpar sig väl för att sova skafötters vilket ger ändå bättre plats. I Allak 3 är ingången på sidan vilket innebär att personen som sover i mitten måste kravla över någon annan för att ta sig in/ut. Bara lite tankar...

Tack.
Vi är två vuxna och en 8-åring, så sidoabsider är inga problem egentligen.

Jag gillar egentligen sidoabsider mer än kortside-absider. Man kan ligga på sida och titta ut, ligga på sida och pyssla med prylar, o.s.v.
att sitta upp och pyssla i absiden i ett tunneltält är förknippat med att benen somnar fruktansvärt mycket efter några minuter =)
Men Allak kommer med ett viktstraff, även om det som sagt är ett flexibelt tält.
 
Tack.
Vi är två vuxna och en 8-åring, så sidoabsider är inga problem egentligen.
.

Been there:). Vet även att barnen har en tendens att växa mycket snabbare än vi som föräldrar ibland önskar och snart tar lika mycket plats som en vuxen. Så när du tittar på ett så pass dyrt tältalternativ, tänk gärna några år framåt i tiden (några år går blixtsnabbt förbi) så att ni kan känna er nöjda med ert tältval också då.
Annars kan alternativet vara att köpa något billigare 3-4 mans tält nu och byta upp er till en ny lösning som passar er bätrre i framtiden om några år.
 
Nya spännande modeller från Hilleberg.

Först två modeller "Yellow-label Kaitum".
Vertikala väggar i innertältet och dubbla absider.

Vikterna är exakt samma som motsvarande storlekar av Nallo, men dessa bör erbjuda betydligt mer utrymme i innertältet. Dessutom kan man fälla upp kortsidorna helt.

Helags 2
2,4 kg.

Helags 3
2,6 kg.

Vad har ni för erfarenheter av ventilationen på sådana här tält som saknar högt placerade ventilationsöppningar. Vi bortser från drevsnö.

Jag tänker mig vindstilla förhållanden och fukt. Ventilationen måste ju begränsas avsevärt om det inte finns en endaste ventil högt upp, men duger det ändå?
Erfarenheter?

Ett par små och högt placerade ventiler (liten "hatt" ovanför övre delen på dörrens dragkedja, eller en klassisk absidventil) hade ju känts väldigt tryggt, men jag kanske är konservativ.










För att svara på ventilationsfrågan:
Jag upplever mycket bättre ventilation med ”yellow label” cutten. Även i vindstilla. Har ett Niak som jag använt en hel del nu senast på en ordentlig kajaksemester i skärgården. Även i vindstilla med två personer har det varit typ kondensfritt, VÄLDIGT stor skillnad på mina andra Hillebergtält. Dessa är ju såklart helt fantastiska på massor av andra sätt, men just kondensen har kanske aldrig varit starkaste grenen.
Jag själv är riktigt sugen på ett Helags 3 när man ska ut 2 personer. Skulle tro att det funkar i allt förutom snöoväder och vikten tillsammans med vertikala väggarna är ju faktiskt riktigt bra.
 
För att svara på ventilationsfrågan:
Jag upplever mycket bättre ventilation med ”yellow label” cutten. Även i vindstilla. Har ett Niak som jag använt en hel del nu senast på en ordentlig kajaksemester i skärgården. Även i vindstilla med två personer har det varit typ kondensfritt, VÄLDIGT stor skillnad på mina andra Hillebergtält. Dessa är ju såklart helt fantastiska på massor av andra sätt, men just kondensen har kanske aldrig varit starkaste grenen.
Jag själv är riktigt sugen på ett Helags 3 när man ska ut 2 personer. Skulle tro att det funkar i allt förutom snöoväder och vikten tillsammans med vertikala väggarna är ju faktiskt riktigt bra.

Det låter lovande =) Tack för svaret!
 
Pratade med naturkompaniet och tydligen så får de snart in de nya Helagsmodellerna.

Jag och min sambo är i behov av ett tält för två för fjällvandring. Inget extremt utan främst för sensommar/höstvandringar <7 dagar i Västerbottensfjällen (Borgafjäll, Stekenjokk, Saxnäs).

Eftersom jag är 187cm lång och dessutom vill ha en skönt uppblåsbart liggunderlag så verkar Helags (och Kaitum) passa oss perfekt eftersom de har så raka väggar.

Givetvis så vore det ju skönt med ett lättare tält men jag är lite oroad av att dörrarna i Helags endast består av mesh. Tror ni att det blir för mycket drag i ett Helags? Hilleberg skriver ju själva att det är designat för under trädgränsen?
 
Givetvis så vore det ju skönt med ett lättare tält men jag är lite oroad av att dörrarna i Helags endast består av mesh. Tror ni att det blir för mycket drag i ett Helags? Hilleberg skriver ju själva att det är designat för under trädgränsen?

Jag har haft ett Anjan av första generationen, kan inte säga att jag upplevde det som dragigt. Var väl aldrig med om något extremväder men vid några tillfällen blåste det ordentligt utan att jag upplevde problem med drag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8
skogsavenyn Tält för varma klimat? Hilleberg? Bo och sova 19
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
andy69 Nytt Hilleberg tält som släpps 2016! Bo och sova 75
Lodjuret Tält Hilleberg Soulo Bo och sova 9
clain Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm. Bo och sova 44
Pellepax Hilleberg tält. Val? Bo och sova 28
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
Sph1nx Lätta ett Hilleberg tält? Bo och sova 6
Broder Bob Nytt Hilleberg tält Bo och sova 3
Brune Tält från Hilleberg moget för soptippen ? Bo och sova 49
raven Handhavandetips Hilleberg Keron 3 GT (och andra tält) Bo och sova 6
manke Nya tält ifrån Hilleberg! Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.