Ventilation i tält

HasseQ

Temp. avstängd
Get a Tarptent, lätt och enkelt. Egentligen fattar jag inte varför det är bra med två tält, ett innuti ett annat ? Det räcker med ett som är myggskyddat. Duck and cover, waiting for abuse... :cool:

Get a Tarptent, lätt och enkelt. Egentligen fattar jag inte varför det är bra med två tält, ett innuti ett annat ? Det räcker med ett som är myggskyddat. Duck and cover, waiting for abuse... :cool:
Din Rainbow har ju två toppventiler och stor höjdskillnad, så förstår att du är nöjd ;)

Mer på allvar så håller jag med dig i princip, och har sneglat en del på Tarptents lösningar. Skaffade ett fullriggat tvåskiktstält först sent i livet, efter många nätter i diverse mer och mindre spartanska former av tarp, bivacksäck etc. Men det var på den tiden när valet mellan tält och tarp/bivack innebar en avsevärd viktskillnad. Nu när det finns tält som i princip inte väger mer än någotsånär lika komfortabla tarp/bivacklösningar, skulle jag inte byta tillbaka. Särskilt som jag ofta bara använder yttertältet - och då blir ju skillnaden helt teoretisk (det skulle vara myggen, men det ser jag till att lösa genom val av tid och plats ;))

Sen är ju trådens fokus mer på tresäsongs- och rentav snötältning, och det går inte att komma ifrån att man förlorar mindre kroppsvärme i mer tillstängda / mindre "dragiga" tältmodeller - vilket såklart står i konflikt med kondensrisken. Då blir tvåskiktstält genast mer intressanta, för där går det att lösa ventilationen utan mycket till drag i innertältet, och alltså få det varmare och skönare (till skillnad mot vad som påståtts i tråden är den värme man lyckas få upp inne i tältet inte ett problem, utan tvärtom - den driver ventilationen.).

Jag skulle nog inte heller vilja ha Rainbows låga luftinsläpp vid risk för drivande snöfall. Nyfiken på om du testat, för jag kan ju ha fel.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

HasseQ

Temp. avstängd
Jag skulle nog inte heller vilja ha Rainbows låga luftinsläpp vid risk för drivande snöfall. Nyfiken på om du testat, för jag kan ju ha fel.

Haha, you are the same spirit as me... Om det blåser storm från sidan kan Rainbow vika ned sig, det går inte sönder men kan tillfälligt lägga sig på sidan. Har hänt någongång. Allt regn är ok, men klarar såklart inte snö & blåst, då skulle det bli fullt med puder i tältet --- I riktigt busväder på fjället är såklart HB bättre, men hur ofta är det ? I alla andra lägen gillar jag Tarpents mer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips