Nya böcker om vandring i fjällen

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Vad Claes säger om boken är att Vandra Kungsleden är fokuserad på hela Kungsleden från Abisko till Hemavan (inklusive Singi-Nikka och bestigningen av Keb), plus alla dagsturer som var med i förra versionen och några till.

Texten är uppdaterad och bildmaterialet i huvudsak nytt.
Den här boken kommer att följas av tre formatmässigt liknande guideböcker för Abisko-Kebnekaise, Sarek-Padjelanta och Vindelfjällen. Dessa blir helt nyskrivna och ges ut under en rad år framåt.

Jörgen

Vad Claes säger om boken är att Vandra Kungsleden är fokuserad på hela Kungsleden från Abisko till Hemavan (inklusive Singi-Nikka och bestigningen av Keb), plus alla dagsturer som var med i förra versionen och några till.

Texten är uppdaterad och bildmaterialet i huvudsak nytt.
Den här boken kommer att följas av tre formatmässigt liknande guideböcker för Abisko-Kebnekaise, Sarek-Padjelanta och Vindelfjällen. Dessa blir helt nyskrivna och ges ut under en rad år framåt.

Jörgen

Det var goda nyheter. Man får vänta några år bara. :)

"uppdaterad text" -jag undrar om det betyder att nya texter och avsnitt infogats, eller om det också innebär att den gamla texten justerats?

förlaget säger: "Claes Grundsten har uppdaterat allt som finns att notera om ledens karaktär "
så då gissar jag att även små felaktigheter här o där korrigerats.
Alltså måste jag nog skaffa mig ett ex och jämföra ;)

"Friluftsliv i Jämtland" av Johan Ranbrandt

Bra bok tycker jag fick den i julklapp och har sitter redan och funderar på vilka turer jag ska göra :D

Fick igår Grunstens nya vandra Kungsleden.
Hann bara bläddra igenom och titta på bilderna.

Påsken är räddad :)

/Ulf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips