Nya böcker om vandring i fjällen

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vad Claes säger om boken är att Vandra Kungsleden är fokuserad på hela Kungsleden från Abisko till Hemavan (inklusive Singi-Nikka och bestigningen av Keb), plus alla dagsturer som var med i förra versionen och några till.

Texten är uppdaterad och bildmaterialet i huvudsak nytt.
Den här boken kommer att följas av tre formatmässigt liknande guideböcker för Abisko-Kebnekaise, Sarek-Padjelanta och Vindelfjällen. Dessa blir helt nyskrivna och ges ut under en rad år framåt.

Jörgen

Vad Claes säger om boken är att Vandra Kungsleden är fokuserad på hela Kungsleden från Abisko till Hemavan (inklusive Singi-Nikka och bestigningen av Keb), plus alla dagsturer som var med i förra versionen och några till.

Texten är uppdaterad och bildmaterialet i huvudsak nytt.
Den här boken kommer att följas av tre formatmässigt liknande guideböcker för Abisko-Kebnekaise, Sarek-Padjelanta och Vindelfjällen. Dessa blir helt nyskrivna och ges ut under en rad år framåt.

Jörgen

Det var goda nyheter. Man får vänta några år bara. :)

"uppdaterad text" -jag undrar om det betyder att nya texter och avsnitt infogats, eller om det också innebär att den gamla texten justerats?

förlaget säger: "Claes Grundsten har uppdaterat allt som finns att notera om ledens karaktär "
så då gissar jag att även små felaktigheter här o där korrigerats.
Alltså måste jag nog skaffa mig ett ex och jämföra ;)

"Friluftsliv i Jämtland" av Johan Ranbrandt

Bra bok tycker jag fick den i julklapp och har sitter redan och funderar på vilka turer jag ska göra :D

Fick igår Grunstens nya vandra Kungsleden.
Hann bara bläddra igenom och titta på bilderna.

Påsken är räddad :)

/Ulf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips