Ny sovsäck

Tack för alla svar, vilket lett till att jag kommit fram till att helsports sovsäck kanske inte är det bästa valet och eftersom sovsäcken är mycket viktig får jag nog sträcka lite på budgeten, eller köpa en Lamina 20 Regular (syntet), vilket en tipsade om i ett inlägg ovantill.

Info om Mountain Hardwear Lamina 20 Regular:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MHWLAMINA20

Om jag nu ska köpa en dunsäck blir det förmodligen någon av dessa:

Deuter Trek Lite 300 (Ca. 1 700 kr) - http://www.blocket.se/stockholm/REAkampanj_Dunsovsack_Trek_Lite_300_41021765.htm?ca=14&w=3

eller

Marmot Sawtooth Reg (Ca. 2 000 kr hos uteliv) http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOTSAWTOOTH_12

Nack-och fördelar med de olika valen?

Mvh Gustav
 
Kan du inte låna ett par säckar av några vänner och berätta vad du tycker om dem? Då skulle det bli mycket lättare att komma med konkreta förslag?

Själv sover jag mycket varmt och klarar mig som jag tidigare nämnt med en WM Highlite en bit ner under nollstrecket om jag klär på mig lite extra så jag vet inte om jag är till så mycket hjälp... Frugan å andra sidan fryser i en vintersäck även på sommaren... (inte riktigt, men nästan)

Jag gillar dessutom lätt utrustning så jag skulle antagligen ha valt den lättare och billigare säcken. Men... på den anges inte mätstandard till skillnad från Marmot-säcken (EN 13537) så risken är att den är kallare än vad som anges om du försöker jämföra de två...

Har du förresten tittat på amerikanska eller till exempel tyska sidor på nätet? Från Tyskland slipper du tull och svensk moms oavsett köpesumma, men från USA får du hålla dig under 1700:- för att komma undan tullen. Momsen kan du å andra sidan åka på, men med tanke på hur sällan jag har behövt betala den skulle jag säga att risken är en på tio... Köper du i Europa är dessutom euron rekordlåg just nu... Jag kan rekommendera både några tyska och amerikanska butiker som jag handlat från med gott resultat om du är intresserad.

Det går att spara rätt mycket pengar på en sådan variant...

Titta även gärna på nedanstående sidor:

http://www.tullverket.se/innehallao...nnateuland.4.4ab1598c11632f3ba9280001044.html

http://www.tullverket.se/innehallao...dutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html
 
Tack för alla svar, vilket lett till att jag kommit fram till att helsports sovsäck kanske inte är det bästa valet och eftersom sovsäcken är mycket viktig får jag nog sträcka lite på budgeten, eller köpa en Lamina 20 Regular (syntet), vilket en tipsade om i ett inlägg ovantill.

Info om Mountain Hardwear Lamina 20 Regular:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MHWLAMINA20

Om jag nu ska köpa en dunsäck blir det förmodligen någon av dessa:

Deuter Trek Lite 300 (Ca. 1 700 kr) - http://www.blocket.se/stockholm/REAkampanj_Dunsovsack_Trek_Lite_300_41021765.htm?ca=14&w=3

eller

Marmot Sawtooth Reg (Ca. 2 000 kr hos uteliv) http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOTSAWTOOTH_12

Nack-och fördelar med de olika valen?

Mvh Gustav

Av de modeller du räknar upp rekommenderar jag klart Marmot Sawtooth. Marmots dunsäckar är otroligt sköna och välgjorda (har själv en Pinnacle long). De är även lite bredare över ex axlar och höft än många andra, vilket ger dig mindre klaustrofobisk känsla när du sover i dem.
När du jämför sovsäckar är det viktigt att du kollar mot dina egna mått, då många tillverkare gör allt för trånga säckar bara för att kunna marknadsföra sina säckar med en låg vikt som försäljningsargument.
Jag är dessutom lite tveksam (trots EN testat värde) till WM Lamina 20 säcken's lägsta komforttemp. (-5C för en 1400 grams fibersäck stämmer inte helt med mina egna erfarenheter). Räkna dessutom med att en fibersäck förlorar 4-5 grader av sin maxförmåga redan efter 1-2 år pga att fibrerna komprimeras. En dunsäck har bättre lvslängd och bibehåller sitt loft bättre över tid.
Vill du ha en fibersäck för 3-säsongsbruk, titta även på Marmot Wave III resp IV.
 
600 gr dun av enklare slag, totalvikt 1300 gr, den påminner en del om gamla caravan 1000 tycker jag. Det betyder att du förmodligen ligger bra ner till några minus, om du har mössa och långt underställ på dig. Gärna sovlakan också. Och med reservation för att du kanske behöver varma sockar och tunna handskar för händer/fötter.

...som flera nämnt, liggunderlaget är viktigt, har du för tunt så fryser du nästan oavsett vilken säck du har.

...polska Cumulus har bra priser, finns på nätet.

Lycka till!

//J
 
600 gr dun av enklare slag, totalvikt 1300 gr, den påminner en del om gamla caravan 1000 tycker jag. Det betyder att du förmodligen ligger bra ner till några minus, om du har mössa och långt underställ på dig. Gärna sovlakan också. Och med reservation för att du kanske behöver varma sockar och tunna handskar för händer/fötter.

//J

Vikten stämmer bra överens även med min andra säck, en Caravan Sarek 900. Den har 90/10 dunblandning (vilket känns som 600 fill?) och väger ca 1300g (190cm ligglängd). Den säcken ligger jag bekvämt i med bara ett tunnt underställ och sovlakan ner till ca -2-3 grader.
Marmot Sawtooth har dock en bättre huva och dunfylld krage (som min Caravan säck saknar) vilket gör att den bör behålla värmen lite bättre.
 
Vikten stämmer bra överens även med min andra säck, en Caravan Sarek 900. Den har 90/10 dunblandning (vilket känns som 600 fill?) och väger ca 1300g (190cm ligglängd). Den säcken ligger jag bekvämt i med bara ett tunnt underställ och sovlakan ner till ca -2-3 grader.
Marmot Sawtooth har dock en bättre huva och dunfylld krage (som min Caravan säck saknar) vilket gör att den bör behålla värmen lite bättre.

Tror att Helsportsäcken också har krage. Annars håller jag med om att marmot säkert är lite varmare, men den kostar mer också...

//J
 
Är dock ganska tveksam till Helsportsäcken, Ankdun 70/30...dvs 30% fjäder är inte något jag skulle titta efter. Då känns en bra fiberfylld säck som ett säkert alternativ.
Marmot Sawtooth borde du kunna få hem från England till ca 1800kr, dvs bara 500kr mer än för Helsportsäcken. Tror det är en bra investering om budgeten tillåter detta.
 
Köpläge!

Letar efter en ny sovsäck och tänkte prova på en i dun, då jag vill ha en komprimerbar och relativt lätt säck. Men eftersom jag är student innebär det att ekonomin är trytande, så säck får helst inte kosta över 1 300 kr.
Säcken kommer användas vår, sommar och höst (i fjäll och lågland)

Jag kan köpa nytt som begagnat och har hittills funnit denna säck från helsport:
http://www.xxl.se/vildmarksliv/sovsackar-underlag/sovsackar/haukeli-dun-vanster-1043262

Är detta en bra säck för 3-säsongerbruk, eller har ni något annat att rekommendera?

Kolla här http://www.outnorth.se/marmot/sawtooth-sommarrea.php?group=prod_prod_grp-s1/1446
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.