Ny sovsäck

Letar efter en ny sovsäck och tänkte prova på en i dun, då jag vill ha en komprimerbar och relativt lätt säck. Men eftersom jag är student innebär det att ekonomin är trytande, så säck får helst inte kosta över 1 300 kr.
Säcken kommer användas vår, sommar och höst (i fjäll och lågland)

Jag kan köpa nytt som begagnat och har hittills funnit denna säck från helsport:
http://www.xxl.se/vildmarksliv/sovsackar-underlag/sovsackar/haukeli-dun-vanster-1043262

Är detta en bra säck för 3-säsongerbruk, eller har ni något annat att rekommendera?
 
Den ser vid en första anblick rätt bra ut, men enligt vilken standard är temperaturgränserna angivna? Jag kan inte hitta något om det på hemsidan.

Problemet här är att det är svårt att jämföra den med någon annan säck...

Vad är viktigast för dig? Pris, vikt eller temperatur? Vad anser du vara vår och höst? Hur varm får den vara på sommaren? Etc. etc... Beskriv gärna hur du har tänkt att använda den.
 
Den ser vid en första anblick rätt bra ut, men enligt vilken standard är temperaturgränserna angivna? Jag kan inte hitta något om det på hemsidan.

Problemet här är att det är svårt att jämföra den med någon annan säck...

Vad är viktigast för dig? Pris, vikt eller temperatur? Vad anser du vara vår och höst? Hur varm får den vara på sommaren? Etc. etc... Beskriv gärna hur du har tänkt att använda den.

Viktigast för mig är främst pris och temperatur. Jag vill ha en sovsäck som klarar under nollan, gärna runt -3. Och om det skulle bli varmt på sommaren finns alltid möjlighet att öppna upp sovsäcken.

Användningsområdet är främst i tält i både fjällmiljö och lågland (skog och slätt)
 
Det är ändå viktigt om säckens temperatur är angivna efter någon sorts standard, och i så fall vilken för att kunna jämföra med andra säckar. Dessutom påverkar din egen kropp otroligt mycket hur säcken upplevs - brukar du frysa eller tycker du att andra har orimligt mycket kläder på sig på vintern?

Personligen sover jag rätt varmt vilket innebär att jag klarar mig med en WM Highlite även när temperaturen går en bit under nollstrecket - har jag min gamla Caravan Carry Combo svettas jag i rätt många minusgrader... Så det beror helt på hur du upplever kyla.
 
Viktigast för mig är främst pris och temperatur. Jag vill ha en sovsäck som klarar under nollan, gärna runt -3. Och om det skulle bli varmt på sommaren finns alltid möjlighet att öppna upp sovsäcken.

Användningsområdet är främst i tält i både fjällmiljö och lågland (skog och slätt)

Hur pass varm sovsäck man behöver är i definitivt något individuellt. Jag har en sovsäck där "t-lim" är satt till +5°C. På bivackturer är den ett självklart val för mig och jag tycker även den funkar bra på tältturer med temperaturer på ned till –5°C. Någon annan med lika sovsäck kanske skulle frysa som en hund när det är +6°C. Dock sover jag med underställ på mig när det börjar bli kyligare ute och jag har även ett ordentligt liggunderlag. Har du ett uselt liggunderlag spelar det egentligen ingen roll hur varm säcken är, du kommer frysa ändå.

Men du har rätt i att om det blir för varmt på sommaren så går det alltid att öppna sovsäcken!
 
Som ni nämnt är det som sagt mycket individuellt beroende på hur "varm/kallblodig" man är.
Personligen ser jag mig som relativt frusen, dock inte extremt kall, men då jag förfryst händer och fötter som liten är dessa delar speciellt känsliga mot kyla.
 
first of all, apologies for responding in english but it'd take too long for me to write this up in swedish and i don't have a lot of time at the moment


http://www.alpkit.com/pipedream

you should check out alpkit pipedream 400/600. i reckon for your budget (although PD400 is around 300 SEK over your budget limit) and for your requirements this is probably the best you'll be able to find (unless you come across an extraordinarily good deal - pretty unlikely)

alpkit's widely respected among the trekking community here in britain and you can go through the reviews/user opinions and make up your own mind. their shipping options to mainland europe are excellent

hope this helped :)
 
Alpkit Pipedream är enligt hemsidan testad på följande sätt:

"The Alpkit comfort rating is a guideline figure. It is the minimum temperature at which we think a fit and healthy user can have a comfortable nights sleep. This is based on practical experience and BS4745 testing by the boffins at Leeds University."

(mina understrykningar)

De använder sig alltså av BS4745 vilket de borde slutat med 2005 och istället gått över till EN13537. Eftersom vi inte vet på vilket sätt Helsportsäcken testats går temperaturerna inte att jämföra.

Här kan du läsa om EN13537:
http://en.wikipedia.org/wiki/EN_13537

Downbags.co.uk skriver så här på sin hemsida:
http://www.downbags.co.uk/temperature-ratings.html

I slutet av texten skriver de lite om skillnaden mellan de olika sätten att mäta.
 
PipeDream räcker får några minus för mig i alla fall. Väldigt nöjd med den och jag gav ca 1400 för några år sedan. Snabb frakt, den var hemma på några dagar bara.
 
Letar efter en ny sovsäck och tänkte prova på en i dun, då jag vill ha en komprimerbar och relativt lätt säck. Men eftersom jag är student innebär det att ekonomin är trytande, så säck får helst inte kosta över 1 300 kr.
Säcken kommer användas vår, sommar och höst (i fjäll och lågland)

Jag kan köpa nytt som begagnat och har hittills funnit denna säck från helsport:
http://www.xxl.se/vildmarksliv/sovsackar-underlag/sovsackar/haukeli-dun-vanster-1043262

Är detta en bra säck för 3-säsongerbruk, eller har ni något annat att rekommendera?

Verkar vara fruktansvärt dåligt dun i den säcken. En T lim EN13594 på -4°C i dun väger ungefär 1 kg från andra märken. Dåligt dun är inte lika komprimerbar som bra. Om du är begränsad till 1300 kr tycker jag du ska vänta på tillfället, vänta på en REA. Annars köp en Mountain Hardwear Lamina 20 (1100 kr) eller nått sånt eller vänta tills du har pengar.
 
kolla prylmarknaden

Kolla om den som säljer sin Mountain.....osv? fortfarande säljer den, så mycket mer värd än vad den säljs för...tror jag i alla fall. Men jag har egentligen ingen aning.

Hoppsan, annonsen är borta nu såg jag, det ligger en gammal annons från någon annan, den annons jag menade var någon som fått ryggbesvär och inte kunde använda sovsäck längre.

Jag tänkte skaffa tips jag med, men jag orkade inte vänta så det blev en Cat´s North face, lätt för å va syntet tänkte jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.