Ny skaljacka

Hej. Min Haglöfs skaljacka håller på att ge upp efter några år och jag börjar fundera på vad som ska ersätta den.
Den ska användas året runt, klara snöstorm lika väl som en regnig sommardag, vara välventilerad, ha en ordentlig huva, slitstark, hög livslängd med en vikt under 600 gram och helst vara fluorkarbonfri.
Går kanske inte att få allt men kom gärna med lite tips, förslag och egna erfarenheter om ni har några.

/Magnus
 
Denna borde klara alla dina kriterier.

Jag har inte just den men väl en nu utgången modell som heter Svalbard Dri3. Mycket nöjd !

Mvh / Johannes
 
Inte haft den så länge ännu, men än så länge väldigt nöjd med min Westcomb jacka i Neoshell.

Brukar svettas betydligt mer i skaljackor och tycker nog den kommer ganska nära en vanlig softshelljacka i bekvämlighet och luftighet. Helt tät är den såklart än så länge, tiden får utvisa om det håller i sig.
 
Denna borde klara alla dina kriterier.

Jag har inte just den men väl en nu utgången modell som heter Svalbard Dri3. Mycket nöjd !

Mvh / Johannes

Antar att du menade någon utav Norröna´s Dri3 jackor. Kollat lite på Lyngen jackan som kan vara ett alternativ men vill också kunna prova den innan jag köper och den är tyvärr slutsåld i Stockholm :(
 
Med risk att bli lynchad.

Testa Arcteryx eller Tierra. Vissa modeller klarar nog din vikt, men väger den lite mer så klarar den oftast dem andra kriterierna utan problem. :) Känns som att man skulle kunna tälta i någon av deras jackor om det skulle vara så. Arcteryx har även anpassning till hjälm under huvan, om du använder det.
 
Testa Arcteryx eller Tierra. Vissa modeller klarar nog din vikt, men väger den lite mer så klarar den oftast dem andra kriterierna utan problem. :) Känns som att man skulle kunna tälta i någon av deras jackor om det skulle vara så. Arcteryx har även anpassning till hjälm under huvan, om du använder det.

Dom gör väldigt bra jackor men tyvärr gör dom bara Jackor i goretex och jag vill helst ha en fluorkarbonfri jacka. Men om jag inte hittar en bra jacka utan fluorkarboner så blir det troligtvis en arcteryx.
 
Dom gör väldigt bra jackor men tyvärr gör dom bara Jackor i goretex och jag vill helst ha en fluorkarbonfri jacka. Men om jag inte hittar en bra jacka utan fluorkarboner så blir det troligtvis en arcteryx.

Jag vet inte om Tierra har fluorkarboner i alla sina skaljackor, men de har iaf en vinterjacka som är DWR-behandlad utan fluorkarboner. I mitt tycke gör det att det känns som att de skulle kunna ha skaljackor i samma tänk då. Hoppas det iaf...
__
Fredrik
 
Dom gör väldigt bra jackor men tyvärr gör dom bara Jackor i goretex och jag vill helst ha en fluorkarbonfri jacka. Men om jag inte hittar en bra jacka utan fluorkarboner så blir det troligtvis en arcteryx.

Sedan slutet av 2013 så har Gore-tex inga flourkarboner i sitt membran längre.
Så du kanske kan titta på Tierra/ Arcteryx om du vill, med lättat sinne ;)

För övrigt så tycker jag om Tierra Roc blanc, väger in på 440g och klarar de andra kraven du hade.

http://www.gore-tex.se/remote/Satel...23769&p=1368918823404&pagename=SessionWrapper


/ M
 
Sedan slutet av 2013 så har Gore-tex inga flourkarboner i sitt membran längre.
Så du kanske kan titta på Tierra/ Arcteryx om du vill, med lättat sinne ;)

För övrigt så tycker jag om Tierra Roc blanc, väger in på 440g och klarar de andra kraven du hade.

http://www.gore-tex.se/remote/Satel...23769&p=1368918823404&pagename=SessionWrapper


/ M

Läste texten du länkade. Intressant, men även om goretex slutat med PFOA så använder dom sig fortfarande utav PTFE.

nedanstående text är tagen från klättermusens hemsida:

"3. PTFE-FRITT VATTENTÄTT PLAGG

Polytetrafluoretylen (PTFE/Teflon®) är en vattenavstötande, halkig plast. För att tillverka PTFE används PFOA. Denna fluorkarbon kan även utsöndras vid användning. Ett vanligt sätt att hantera PTFE-avfall är förbränning, och även då kan PFOA bildas."

Så vet fortfarande inte vad jag ska tycka om GT men det kommer nog krävas lite efterforskning för att hitta ett hälsosamt membrantyg. Har läst lite recensioner utav klättermusens 3L Cutan men verkar tyvärr finnas problem med vattentätheten. Någon som har några erfarenheter utav KM?
 
Hej!

Jag har bara bra erfarenheter av Klättermusen! Deras plagg är ofta lite tyngre än många andra, men jag får en känsla av robusthet som jag gillar! Jag har flera plagg med 3L Cutan och gillar det skarpt.

Jag går i väldigt mycket obanad terräng då jag tycker det är roligt vilket gör att kläderna får en hel del mer stryk men jag har aldrig haft problem med skador i något av mina plagg.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.