Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Enligt mig är det helt bortkastat att ha regnkläder på sig när man vandrar i tex fjällen med ryggsäck. Själv vandrar jag med ett tunt vindtätt skal utanpå en merinoulltröja när det regnar. är det uppehåll vandrar jag med enbart merinoulltröjan på överkroppen. Motsvarande klädsel på underkroppen såklart.
Regnkläderna (Haglöfs LIM Ultimate jacka + byxor) använder jag som lägerplagg eller vid lågintensiva aktiviteter.
Jag kan lugnt säga att det inte finns något "andasmemnbran" typ Goretex, som klarar av att ventilera/andas bort den transpiration som jag producerar vid intensivare aktiviteter.
Jag tillämpar principen vandra fuktig, rasta/sova torrt. Den enda principen som funkar i praktiken.
Consensus: Slösa inte för stora pengar på skrytsamma goretex-plagg, de håller inte vad de lovar oavsett prislappens storlek. I vart fall inte när det vankas hårt arbete!
Jag köpte precis den här http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MHWRUNOFFJACKETM
Har ingen erfarenhet av Mountain Hardwear sen tidigare, men så här långt är jag nöjd. Verkar rejäl och bekväm jämfört med andra dyrare märken jag tittat på.
Ska till Jämtland nästa vecka så jag återkommer med recension
Ska köpa ny regnjacka men osäker på vilken.
Jag tycker mycket om att vandra i fjällen och behöver en ny regnjacka som tål mycket vatten och vind och som tar lite plats i ryggsäcken.
Någon som har ett bra förslag?
Har en budget på max 2000:-
Haglöfs LIM Jacket tycker jag är mycket bra. Lätt, smidig och tålig. Kan bli svår att hitta under 2000. Vad gäller Marmot Essence så vet jag inte hur jackan är men byxorna är väldigt sköra och håller inte tätt vid tryck (t.ex. i baken vid cykling). Avråder från den modellen.
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...