Ny & omgjord etrex-serie från Garmin

mycket detaljer ännu.

http://gpstracklog.com/2011/05/garmin-etrex-10-20-and-30-announced.html

Hoppas kunna läsa tester så småningom. Med smartphones som Motorola Defy och nya appar samt gratis kartor ökar konkurrensen för Garmin. Vad mer än battertiden talar för nya Etrex?

Thure

Jag letade också efter specifikationer till etrex. Men ingen information ute ännu. Det vore ju intressant att jämföra med Dakota 20, storlekmässigt sett, batteritid och användning. Etrex kan ju bli komplement till smarttelefonen, den har ju höjdmätare, kan användas vid dåligt väder vilket jag har varit med om några gånger. Det är inte så motiverat att använda smarttelefon i en vattentätpåse där pekskärmen måste kunna nås på något sätt. Etrex kan man nämligen använda med en hand vilket jag gjorde ofta med Vista CX. Med smarttelefon krävs båda två händer och vid dåligt väder krävs mer handhanvandet än med extrex.

Jag är fortfarande ambivalent i den här frågan - smarttelefon eller handhållen GPS? Jag har några GPS-appar i min Androidmobil och det är svårt att bedöma vilken app som man har nytta av långsiktigt sett. Det handlar också om att köpa kartor - då blir man bunden till en viss app, fast det blir man också med Garmin-enheter. GPS-chipset i mobiltelefon måste också vara tillräckligt bra för att kunna få ut bra koordinater ute i bergen.

Jag läste i ett brittiskt forum där en kille hade köpt en Nokia-mobil, en GPS-app och kartor till appen - det var billigare än en GPS-enhet (utan kartor)..

Jag ska snart ut på en vandringstur, ska testa ett par appar men bara bara kort tid pga spara battertid...Hrm..Kommer att köra flygplatsläge isåfall, för att få fram koordinater.

Papperskartan är fortfarande överlägsen..Den är icke-batteridriven, bättre översikt, billigare och väger mycket mindre :)

/J
 
Ip67

Etrex kan ju bli komplement till smarttelefonen, den har ju höjdmätare, kan användas vid dåligt väder vilket jag har varit med om några gånger. Det är inte så motiverat att använda smarttelefon i en vattentätpåse där pekskärmen måste kunna nås på något sätt.

Den smartphone (Motorola Defy) som Thure tipsar om är IP67 certifierad.
http://www.motorola.com/Consumers/X...obile-Phones/MOTOROLA-DEFY-XW-EN?localeId=132
http://www.swedroid.se/forum/forumdisplay.php?f=112

Här kostar den 2769SEK (finns billigare)
http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/varumrken/motorola/motorola-defy/148917.5545/

Tidigare eTrex-modeller har enbart varit IPx7 certifierade, iofs ingen större praktisk skillnad.
 
Tja, det är ju betydligt enklare att hitta fulladdade reservbatterier till Etrex än till Motorola Defy, något som främst har betydelse för längre färder.

Hur funkar Motorolans GPS i skogen? Det lär väl vara slut med undermåliga GPS-antenner till Etrex-serien nu, får jag förmoda.
/Niklas
 
Tja, det är ju betydligt enklare att hitta fulladdade reservbatterier till Etrex än till Motorola Defy, något som främst har betydelse för längre färder.

Hur funkar Motorolans GPS i skogen? Det lär väl vara slut med undermåliga GPS-antenner till Etrex-serien nu, får jag förmoda.
/Niklas


Min Defy funkar lika bra som den Forerunner 305 jag haft med i skogen.
Beträffande vädertåligheten så känns Defy OK men jag litar nog mer på en Garminmodell avsedd för skogen.
Det går att byta batteri i Defy om man har ett lkadant med sig.
Alternativet är ett externt batteripack med passande USB.

För en riktig tur mer än ett par dagar där jag tror mig använda GPS mer än enstaka gånger skulle det bli en liten typ eTrex.
 
Jag har har en HCx i 2½ och har inget att anmärka på vad gäller den biten. Min gamla C var dock inte kul i tät skog, tog ett tag innan jag var i lummiga skogar i Sthlm och såg hur dåligt det gick (därav uppgraderingen).

Det lär väl vara slut med undermåliga GPS-antenner till Etrex-serien nu, får jag förmoda.
/Niklas
 
Fattas riktigt bra GPS-app

Jag har inte hittat riktigt bra app till Android ännu. Det jag vill ha är liknande från Garmins gränssnitt och funktioner. Dvs kunna se koordinater, markera kartpunkt (waypoint), höjd och distans. Jag har testat några appar men de varierar väldigt mycket. Får inte riktigt grepp hur jag ska använda dessa appar ute på fältet.

/J
 
Jag e expert på att dränka elektronik och så,tog en Defy denna gång och vågar väl säga att den med råge pallar standarden mot partikel och vätskor.
 
Jag har inte hittat riktigt bra app till Android ännu. Det jag vill ha är liknande från Garmins gränssnitt och funktioner. Dvs kunna se koordinater, markera kartpunkt (waypoint), höjd och distans. Jag har testat några appar men de varierar väldigt mycket. Får inte riktigt grepp hur jag ska använda dessa appar ute på fältet.

/J

GPS essentials är bra.
Lite korkat sätt att få in waypoint, men i övrigt mycket konfigurerbart.
 
Cykling 2 dagar med RunKeeper på Iphone

Var ute i helgen i 2 dagar och cyklade ca 16 timmar och försökte spara min tur på en Iphone med Runkeeper app.


Lesson learned:
a) jag har så den skickar upp i realtid var jag är ==> den drara enormt med batterier
b) slutet av dag 2 låste sig hela appen långa stunder
vet inte om det beror på att jag haft på den länge eller att jag mixtrat med att sätta av och på Mobilt datanätverk för att spara batterier

Lesson learned: Mobiltelefon har sina brister då det gäller batteritid och kanske börjar det bli lite väl mycket med appar/funktioner man har i sin telefon
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Etrex SE någon som kan den? Navigering 7
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
L.A. etrex 32x Navigering 15
BTLulle Stänga av spår eTrex® Touch 35 Navigering 5
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
greenfish garmin etrex 20x+custom maps, tuta och köra? Navigering 0
joanc etrex 35 Navigering 3
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
vandrafjäll Etrex 30 eller Gpsmap 64 s Navigering 7
niking Etrex uppdaterad med X Navigering 13
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Clashas Etrex 30 laddare? Navigering 2
Trialsin eTREX 10 minne ? Navigering 7
Johan123 Garmin 62s vs etrex 20 Navigering 13
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
jonny69 Garmin eTrex 10 Navigering 22
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
dandan etreX eller Dakota? Navigering 28
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
aksello etrex 30 hjälp Navigering 11
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Ibasto Skadad Garmin eTrex - vattentät? Navigering 4
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
QRP Kartprogram som anger positionen i realtid på en PC mha Garmin etrex. Navigering 2
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
Kennert Garmin eTrex H Navigering 2
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
mikaelbe Min eTrex Legend visar fel distans Navigering 9
orjanraberg Fixar Garmin aldrig gummiproblemet på eTrex? Navigering 8
Allytabac Garmin Etrex Legend HCX Navigering 5
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
thureb Touratech till Etrex på trampcykel Navigering 7
Assar X Frågor om eTrex Legend HCx Navigering 5
Avskum Öppna minneskortet i eTrex Legend HCx Navigering 2
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
torpet etrex i Vista? Navigering 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...