Ny & omgjord etrex-serie från Garmin

Flygplansläge

Var ute i helgen i 2 dagar och cyklade ca 16 timmar och försökte spara min tur på en Iphone med Runkeeper app.


Lesson learned:
a) jag har så den skickar upp i realtid var jag är ==> den drara enormt med batterier
b) slutet av dag 2 låste sig hela appen långa stunder
vet inte om det beror på att jag haft på den länge eller att jag mixtrat med att sätta av och på Mobilt datanätverk för att spara batterier

Lesson learned: Mobiltelefon har sina brister då det gäller batteritid och kanske börjar det bli lite väl mycket med appar/funktioner man har i sin telefon

Trist. Det finns olika sätt att spara batteri på smarttelefonen. Vet ej hur det är på iphone. Men med Android kan man sätta mobilen i flygplatsläge och köra appen med GPS påslagen. Jag testade lite förut i Riksgränsen med Runkeeper Pro under piståkning. Så satte jag på flygplansläge och körde appen. Man kan senare slå på den igen som vanligt, då synkar appen mot molnet och spåren, tid och avstånd läggs upp på sitt personliga användarkonto.

Jag har dock inte testat köra appen i flera timmar som i ditt fall. Får göra det vid nån dagsutflykt framöver.

/J
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Ja allstå - det finns ju sätt att få defyn och andra smartmobiler att få användbara utan att ha nära till till ett kärnkraftverk.

Det är att göra en dockningsdel med t,ex 4,7 eller 10 amp - batterivikten blir ju 100 eller 200 gram extra med dessa kapaciteter.
Sen blir den ju lite störra men det är ju inga problem med att få upp storleken för fältanvänding.

Funderar på att köpa ett extra bakstycke till Defyn och bygga upp ett 10,4Ah,3,7Volts pack på detta.
Hehe 10 Amp - a de borde ju räcka.
Totalvikten är ju ändå inte så hög med en 230 gram extra.

Fast det funkar ju inte för alla dom får ju köra med komerciellt tillgägnliga powerpacks och usb ladda den fjuttiga internaccen.

Förra motorolan drog ju inte så här mycket generellt utan där var det veckoladdning - dom här me stora skärmar drar ju mera än ett ryskt stålverk p.g.a skärmen.
 
Lånar

Tänkte bara låna tråden och er expertis, har kollat lite på Dakota 20 för kajapaddling i vårt bräckvatten.. vad jag har läst mig fram till så är IPX standaren obetydlig i förhållandet till korrisionen som kan uppstå från saltvattnet... men hur blir det i praktiken då? om jag är ute på 1 veckor turer, måste jag släpa med mig färskvatten bara för att skölja gpsen efter varje dag? Eller räcker det när jag kommer hem? Eller ska jag kanske investera i en vattentätpåse (http://www.aquapac.net/worldstore/water-electronics-small-873-0.html) typ denna, kostar inte så mycket och använder den till Ipaden fast en större modell, så jag är nöjd med dess funktion.. men frågan då behövs det till en garmin Dakota 20 gps också?
 
Jag har kört etrex vista och Oregon och har aldrig sköljt av dom och aldrig haft problem. Har endast hört om en kamera Panasonic FT-1 där om jag fattat rätt fanns läckströmmar som man hade problem...

Så utan att testat Dakota säger jag Non issue
 
Skaffade just en eTrex 30 / v 2.70, funkar hyfsat men känns inte genomgående testad. Sökning utav POI i äldre kartprodukter fungerar inget vidare och jag har redan varit med om en krasch samt sporadiskt beteende... den behöver nog något halvår till utav revision för att bli en riktigt bra produkt.
 
Vad är "äldre" kartprodukter? Hur tycker du om ljusstyrka och hanterbarhet annars?

Skaffade just en eTrex 30 / v 2.70, funkar hyfsat men känns inte genomgående testad. Sökning utav POI i äldre kartprodukter fungerar inget vidare och jag har redan varit med om en krasch samt sporadiskt beteende... den behöver nog något halvår till utav revision för att bli en riktigt bra produkt.
 
Vad är "äldre" kartprodukter? Hur tycker du om ljusstyrka och hanterbarhet annars?

Äldre kartor helt enkelt. Såna producerade innan säg 2008.

Ljusstyrka bra, jag ser efter ett par dagars användning ingen anledning till att man skulle vilja använda mer än 20% backlight någonsin.

Strömdrag med 20% bl ca 110 mA, 0% bl ca 95 mA. 100% bl ca 190 mA.
 
Hah. Batteriluckan pajade efter bara några få batteribyten. "Skruvringen" poppade av när jag skulle stänga luckan... den är så hård att det tycks nästintill omöjligt att trycka tillbaka den själv. Bra grejer detta... blir detta den nya eTrex-seriens motsvarighet till "klisterkladd-problemet" med den gamla kanske?

Postade i groundspeaks forum och jag är långt ifrån ensam om problemet. Mycket illa att såna här grejer kan gå igenom kvalitetskontrollen för prylar som marknadsförs att vara "rugged" osv.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips