Ny & omgjord etrex-serie från Garmin

Flygplansläge

Var ute i helgen i 2 dagar och cyklade ca 16 timmar och försökte spara min tur på en Iphone med Runkeeper app.


Lesson learned:
a) jag har så den skickar upp i realtid var jag är ==> den drara enormt med batterier
b) slutet av dag 2 låste sig hela appen långa stunder
vet inte om det beror på att jag haft på den länge eller att jag mixtrat med att sätta av och på Mobilt datanätverk för att spara batterier

Lesson learned: Mobiltelefon har sina brister då det gäller batteritid och kanske börjar det bli lite väl mycket med appar/funktioner man har i sin telefon

Trist. Det finns olika sätt att spara batteri på smarttelefonen. Vet ej hur det är på iphone. Men med Android kan man sätta mobilen i flygplatsläge och köra appen med GPS påslagen. Jag testade lite förut i Riksgränsen med Runkeeper Pro under piståkning. Så satte jag på flygplansläge och körde appen. Man kan senare slå på den igen som vanligt, då synkar appen mot molnet och spåren, tid och avstånd läggs upp på sitt personliga användarkonto.

Jag har dock inte testat köra appen i flera timmar som i ditt fall. Får göra det vid nån dagsutflykt framöver.

/J
 
Ja allstå - det finns ju sätt att få defyn och andra smartmobiler att få användbara utan att ha nära till till ett kärnkraftverk.

Det är att göra en dockningsdel med t,ex 4,7 eller 10 amp - batterivikten blir ju 100 eller 200 gram extra med dessa kapaciteter.
Sen blir den ju lite störra men det är ju inga problem med att få upp storleken för fältanvänding.

Funderar på att köpa ett extra bakstycke till Defyn och bygga upp ett 10,4Ah,3,7Volts pack på detta.
Hehe 10 Amp - a de borde ju räcka.
Totalvikten är ju ändå inte så hög med en 230 gram extra.

Fast det funkar ju inte för alla dom får ju köra med komerciellt tillgägnliga powerpacks och usb ladda den fjuttiga internaccen.

Förra motorolan drog ju inte så här mycket generellt utan där var det veckoladdning - dom här me stora skärmar drar ju mera än ett ryskt stålverk p.g.a skärmen.
 
Lånar

Tänkte bara låna tråden och er expertis, har kollat lite på Dakota 20 för kajapaddling i vårt bräckvatten.. vad jag har läst mig fram till så är IPX standaren obetydlig i förhållandet till korrisionen som kan uppstå från saltvattnet... men hur blir det i praktiken då? om jag är ute på 1 veckor turer, måste jag släpa med mig färskvatten bara för att skölja gpsen efter varje dag? Eller räcker det när jag kommer hem? Eller ska jag kanske investera i en vattentätpåse (http://www.aquapac.net/worldstore/water-electronics-small-873-0.html) typ denna, kostar inte så mycket och använder den till Ipaden fast en större modell, så jag är nöjd med dess funktion.. men frågan då behövs det till en garmin Dakota 20 gps också?
 
Jag har kört etrex vista och Oregon och har aldrig sköljt av dom och aldrig haft problem. Har endast hört om en kamera Panasonic FT-1 där om jag fattat rätt fanns läckströmmar som man hade problem...

Så utan att testat Dakota säger jag Non issue
 
Skaffade just en eTrex 30 / v 2.70, funkar hyfsat men känns inte genomgående testad. Sökning utav POI i äldre kartprodukter fungerar inget vidare och jag har redan varit med om en krasch samt sporadiskt beteende... den behöver nog något halvår till utav revision för att bli en riktigt bra produkt.
 
Vad är "äldre" kartprodukter? Hur tycker du om ljusstyrka och hanterbarhet annars?

Skaffade just en eTrex 30 / v 2.70, funkar hyfsat men känns inte genomgående testad. Sökning utav POI i äldre kartprodukter fungerar inget vidare och jag har redan varit med om en krasch samt sporadiskt beteende... den behöver nog något halvår till utav revision för att bli en riktigt bra produkt.
 
Vad är "äldre" kartprodukter? Hur tycker du om ljusstyrka och hanterbarhet annars?

Äldre kartor helt enkelt. Såna producerade innan säg 2008.

Ljusstyrka bra, jag ser efter ett par dagars användning ingen anledning till att man skulle vilja använda mer än 20% backlight någonsin.

Strömdrag med 20% bl ca 110 mA, 0% bl ca 95 mA. 100% bl ca 190 mA.
 
Hah. Batteriluckan pajade efter bara några få batteribyten. "Skruvringen" poppade av när jag skulle stänga luckan... den är så hård att det tycks nästintill omöjligt att trycka tillbaka den själv. Bra grejer detta... blir detta den nya eTrex-seriens motsvarighet till "klisterkladd-problemet" med den gamla kanske?

Postade i groundspeaks forum och jag är långt ifrån ensam om problemet. Mycket illa att såna här grejer kan gå igenom kvalitetskontrollen för prylar som marknadsförs att vara "rugged" osv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Etrex SE någon som kan den? Navigering 7
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
L.A. etrex 32x Navigering 15
BTLulle Stänga av spår eTrex® Touch 35 Navigering 5
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
greenfish garmin etrex 20x+custom maps, tuta och köra? Navigering 0
joanc etrex 35 Navigering 3
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
vandrafjäll Etrex 30 eller Gpsmap 64 s Navigering 7
niking Etrex uppdaterad med X Navigering 13
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Clashas Etrex 30 laddare? Navigering 2
Trialsin eTREX 10 minne ? Navigering 7
Johan123 Garmin 62s vs etrex 20 Navigering 13
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
jonny69 Garmin eTrex 10 Navigering 22
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
dandan etreX eller Dakota? Navigering 28
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
aksello etrex 30 hjälp Navigering 11
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Ibasto Skadad Garmin eTrex - vattentät? Navigering 4
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
QRP Kartprogram som anger positionen i realtid på en PC mha Garmin etrex. Navigering 2
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
Kennert Garmin eTrex H Navigering 2
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
mikaelbe Min eTrex Legend visar fel distans Navigering 9
orjanraberg Fixar Garmin aldrig gummiproblemet på eTrex? Navigering 8
Allytabac Garmin Etrex Legend HCX Navigering 5
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
thureb Touratech till Etrex på trampcykel Navigering 7
Assar X Frågor om eTrex Legend HCx Navigering 5
Avskum Öppna minneskortet i eTrex Legend HCx Navigering 2
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
torpet etrex i Vista? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.