Ny cykel.

Jag har funderingar på att skaffa mig en MTB för som klarar cykling i skogsterräng (stigar och MTB-spår). Har tittat på Nishiki SRI TEAM och Nishiki TEAM. Vad anser ni om dessa cyklar?
 
Bävern; sa:
Ändrar min fråga: vilken är den bästa MTB som man kan köpa för mellan ca 10.000 och 15.000kr?

Om du frågar mig (och det gjorde du ju, eftersom jag läste det) så är det Merida Mission Speed. Den borde ligga på c:a 11.000:-. Då får du en grymt bra ram och bakdämpningssystem. Framgaffeln är ingen superhöjdare, men borde duga ett tag åt en nybörjare (som det låter som att du är). Resten av komponenterna är helt OK grejer som inte ger minimalt utslag på vågen men är beprövade och håller länge.

Om du aldrig cyklat MTB förut och är beredd att satsa 15.000:-, som du nämnde, så får du förutom ovan nämnda hoj i denna budget även plats med skor, byxor, tröja, handskar, hjälm och vätskeryggsäck...

Observera att jag är partisk när jag rekommenderar Meridas LRS-hojar eftersom jag har en själv. (Å andra sidan är det väl inte fel att få tips från en nöjd användare?) Min hoj är en ett år gammal Mission Comp, d.v.s storebror till den jag nämner och borde ligga på c:a 16.000:- (de har ändrat lite i modellprogrammet mellan -03 och -04). Mycket är identiskt dessa två modeller emellan. Jag är mycket nöjd med min cykel.

http://www.merida-bikes.com

# Magnus
 
scott

Scott Expert Racing är en kanoncykel, i allafall för "nybörjare". Jag anser den gå alldeles utmärkt att köra med i all terräng, såväl under träning som tävling. Min Scott kostade runt 9995 kr. Sedan köpte jag förstås nya pedaler samt cykelskor och annat smått och gott, så prislappen hamnade på drygt 12000. Att tänka på, vilket jag antar du redan vet, är ju att MTB är en relativt dyr sport. Även om man lyckas komma över en bra cykel som i sig är relativt billig, så tillkommer ju alltid så mycket mer utöver det, för att inte tala om eventuella reparationskostnader vid diverse olyckor :)
Men, å andra sidan, tycker man verkligen om MTB och man vet med sig att det är ngt man kommer fortsätta med, så är en bra MTB en god investering, vilken garanterat kommer löna sig. Allt roligt och alla naturupplevelser man får utav cyklingen, är värt varenda krona...och lite därtill! Lycka till med din tillkommande MTB! Hälsn. Charlotta
 
Instämmer med föregående talare...Scott Expert Racing skulle kunna vara ett bra alternativ för dig. Har själv kört på den i tre år och är mkt nöjd. Framdämparen är som sagt inget att skryta med, men fungerar bra att börja med. Vill du ha en ngt bättre dämpare så kan du ju satsa på storebrorsan till "expert"..."elite racing". Den ligger nog oxå inom ramen för vad du vill ge. MEN, som Charlotta sa...SPD-pedaler och skor ska du absolut köpa till...och så ett par cykelbyxor, hjälm och de nödvändigaste verktygen...och plåster ;o) Men dessa grejer kanske du inte räknar in i "cykelbudgeten".

Hur som helst, Scott är ett bra köp tycker jag. Den säljs av många cykelhandlare och med lite tur så kan du säkert hitta en som de rear ut när de nya årsmodellerna är på vär in.

Lycka till!
/freddy
 
och sedan...

tillkommer ju förstås ett par barends, ev. två st. avtagbara stänkskärmar, flaskställ till vattenfalskor, cykeltröja med bra ryggfickor för lite smått och gott, gärna en sadelväska för diverse verktyg, pump, reservslang, en bra olja och cykelhandskar..om jag inte redan nämnt det tidigare förstås.. :) Ja listan kan göras lång. Det avgörande är väl hur mycket du kommer köra samt hur. Skog sliter ju givetvis mer på cykeln än asfalt, men asfalterade vägar kan å andra sidan ge fula saltskador på cykeln vintertid. Mycket är det att tänka på innan man köper en cykel, och mer blir det efteråt :)
 
Ja du bävern...
Köp en Merida Magnesium Elite istället... Funkar hur bra som helst och polarna kommer att bli avundsjuka på dig....
 
Specialized

Specialized Stumpjumper, en kannoncykel!
Ligger på 15 000:- men väger 10,5kg! En grym cykel med en riktig fox gaffel. En del av kompisarna kör den.
Den är med i något av de tidigare nummrena av kadens, där den får bra kritik. Man får inte stirra sig blind på komponenter, viktigaste sakerna är ram och gaffel!
Inga problem och tävla på deore grejer!
Så bara för att det sitter xtr på den å den cykeln så behöver inte det vara en skönare och snabbare cykel.

På Stumpjumpern sitter det xt/lx utrustning, fox gaffel med lockout och avid bromsar.
Bra cykel!
 
Instämmer med tidigare talare om att Scott Expert Racing är ett bra alterntiv. Kör själv på en Scott Comp Racing, kostar 16000. Då får du Hydrauliska skivbromsar fram och bak, största delen XT-komponenter, SPD-pedaler, låsbar Manitou-dämpare av hög klass m.m.
 
Köp beg.

Mitt tipps till första cykel är: Köp begagnat!
Om du köper begagnat kan du få en riktigt BRA cykel för rimliga pengar. Kolla på någon MTB relaterad sida som t. ex. http://www.happymtb.org/. Där finns det cyklar av alla det slag.
Vad skall du ha cykeln till?
Skall du cykla mycket asfalt(till o från jobbet)
Eller är det för skoj o hopp i skogen? (Freeride)
Eller motion o lågnlopp dyl?(XC)
 
Jag har samma fundering.

Den 27e mars 2002 så slog jag mitt knä illa, och nu, så kommer det förhoppningsvis lite klirr i kassan, ersättning för kroniska besvär.

Nåväl, jag vet inte hur stor ersättningen kommer att bli, men jag räknar med att kunna få ihop runt 12 000 till mtb och saker runt det, eventuellt mer om det blir mycket pengar.

Jag åker mycket snowboard på vintrarna, men gör ingenting på sommrarna, och nu känner jag att börja cykla mtb ksulle vara ett trevligt alternativ till att sola och dagdrömma.

Vad ska jag köpa för cykel tro?
Det jag kommer cykla är till stor del är stigar och grusvägar. Den högsta punkten innom 3 km härifrån är 13 meter över havet, så några höjdmeter kan man inte skryta med. Nåväl, jag kommer dels att cykla här, men det råkar vara så att vi har en stuga mitt mellan tärna och hemavan, och där finns det grymt mycket skoterleder och traktorvägar att cykla efter, jag var ute och kikade lite nu under sommaren.

Jag kommer cykla dels för att ha nånting att göra, men cokså för att träna upp mina lår, dom är äckligt svaga då det gör ont att belasta benet mycket (när det är mycket böjt framför allt).

Vad ska jag satsa på för mina dryga 12000?
Om man köper begagnat, vad ska man tänka på? Hur mycket sjunker en cykel i värde, vilka delar brukar vara slitna och vad går att byta ut relativt smärtfritt?
Jag har kollat på en Kona Cinder Cone, den skulle gå på 8-9 tusen, men jag har även märkt att begagnat ger mer för pengarna, åtmindstånne på pappret!

Har ni några tips för mig med min något begränsade budget?
 
Kan bara hålla med om att Stumpjumpern är en otrolig cykel. De enda komponenterna som är halvkassa är bromsarna och sadeln, men de är lätta och billiga att byta. Själv kör jag cykeln helt original fortfarande.

Har en kompis som kör en Scott Expert Racing och den bleknar i jämförelse med Stumpjumpern ;)

Stumpjumpern har lite längre överram/rör än de flesta andra MTB's, så den passar perfekt för mig med korta ben och lång överkropp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
museo12 Cykel för träning och vardagsbruk finns det? Mountainbike 16
fekki Cykelvasan 2018. Köpråd cykel Mountainbike 17
downhill arvid Downhill cykel trasig Mountainbike 3
insumaster BMX för en 9åring Mountainbike 10
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
såg Letar efter en cykel. Mountainbike 1
Jivan Nybörjare letar cykel Mountainbike 2
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Rookien Cykel som klarar en back-flip ? Mountainbike 5
md7dani Val av cykel Mountainbike 3
pelle.k Val av cykel ! Mountainbike 6
gmats76 Renovera gammal cykel Mountainbike 17
Suedish Vilken cykel passar mig? Mountainbike 8
Tomasigmet Vad kostar en bra mtb-cykel? Mountainbike 7
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Smeagol Letar MTB cykel Mountainbike 9
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
liquidmonkey webshop cykel Mountainbike 6
Jonas P Att välja cykel, hur svårt kan det vara? Mountainbike 31
kenny_lex Problem att hitta en cykel Mountainbike 8
Dayana Passar en sådan cykel mig? Mountainbike 6
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
tiger138 cykel hjälp Mountainbike 1
Gustav Lundeborg Scott Aspect 45 som nybörjar cykel? Mountainbike 1
Inssold Nybörjar cykel? Mountainbike 6
niking Udda DH-cykel Mountainbike 12
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
klättermicke Meka cykel Mountainbike 19
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
kjellon Köp av cykel... Mountainbike 0
emmalo ihopfällbar cykel Mountainbike 8
Kycklingen "Hopp och lek" cykel? Mountainbike 5
caaphallgren Tysk Bratwürst cykel! Duger den ??? Mountainbike 2
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
Merida Matts Storlek på cykel ? Mountainbike 2
dangermouse Cykel på häststig Mountainbike 11
jonscha Ideal Boommax bra cykel? Ideal bra märke? Mountainbike 3
perpan Välja cykel? Mountainbike 3
Joakim Ambrosson Fodral till cykel? Mountainbike 3
goddag impuls köp av cykel Mountainbike 1
Tomas Carlsson Cykel film! Mountainbike 1
granbom Hälsena och cykel Mountainbike 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.