Nüvi 360 och Friluftskartan Pro

Nu har jag sökt på alla möjliga ställen utan att få riktig klarhet. Hoppas därför att det finns någon vänlig och kunnig själ här som kan hjälpa mig på traven.

Är det möjligt att använda Friluftskartan Pro i GPS:en Nüvi 360?

Har fått uppgifter som dels säger att det går men också sådana som säger att det inte går.

Friluftskartan

Provade att lägga in friluftskartan (gamla) på brorsans Nüvi 310, tog helt enkelt en kopia av filen som jag laddat ner till minneskortet i min 60CSx, o la på hans minneskort, o det funkar utmärkt.

OBS, laddade alltså INTE via Mapsource, utan kopierade från minneskort till minneskort i datorn.

Sen fick man in i nån meny o välja vilken karta som skulle visas.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har inte nya PRO-modellen, men den gamla går att köra i StreetPilot c550, som ju är ganska lik Nüvi. Jag laddade via Mapsource, och det gick bra, det också.

Anders

Så vitt jag vet så är väll just proversionerna man skall använda i NÜVImodellerna. Min erfarenhet säger också att man inte kan få Mapsource att hitta en Nüvi så kartan måste nog ligga på ett minneskort för att det skall gå att köra. Observera att detta bara är mina personliga erfarenheter baserade på en 350 och det är inte hundra att dom stämmer.

OM din Nuvi för upplåst för Pro ska det funka. Du ska göra en gmapsupp fil via mapsource och lägga den på minneskortet. Har sett det gjort med franska topokartor och de funkar på samma sätt som FriPro. Kan tyvärr inte testa för jag sitter i New York och FriPro är kvar hemma.

Hyser ingen tvekan att det funkar. Jag har en Nuvi 360 och har testat att lägga in andra kartor med Mapsource till kort, funkar utmärkt. Fast då tog jag en israelkarta för att det inte skulle bli kollision geografiskt, man måste ju kunna välja prioritet så att inte City Navigator täcker och det måste kollas.

Besked om en vecka.

Tack för svaren!

Anledningen till frågan är att Nüvi inte står med på listan över enheter som kan ta Fria Pro.

Har gamla friluftskartan i den, det funkar OK (om man nu kan kalla det så...)

Eftersom det även i Nuvin finns en lista där man kan fylla i vilka kartor som ska visas så kan man välja bort kartor som har prioritet före t ex en topokarta

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips