Nu har jag fått min Direct Route!

arnsko; sa:
Det finns ett diskussionsforum för Meridian och där är det mycket klagomål på V5.35.

http://groups.yahoo.com/group/Magellan_Meridian/

Läste följande på gruppen du hänvisar till:

The way to avoid this problem, is,
Turn on the meridian,
Wait until it lock the satellite (finish the data
acquisition), this will have the accurate position
reference,
Then do the route, it will lost the position
reference.
But meridian have already finish the data acquisition,
so it is ok.

This actually explain, why somebody complain it is
slow for initialization,
Others are not. Because, people use different order
(route before or after they finish the data
acquisition) to start Meridian.

Jag läste precis samma inlägg alldeles nyss. Det tycker jag låter som en vettig förklaring. Jag ska testa.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jimmy_L; sa:
Berätta gärna vad du kom fram till.

Det där med internminnet kan stämma. Jag har även minimalt med nav-sidor aktiverat. Vet inte om det inverkar på minnet. Den låser sig snabbt för det mesta på satellitera nu.

Har använt DirectRoute i helgen och jag är imponerad.
Knappade in en adress i n:a Gävle som jag aldrig har varit till, c:a 9 mil hemifrån och kom fram utan problem. Var sedan till 2 st till adresser utanför Gävle med samma resultat

arnsko; sa:
Jimmy_L; sa:
Berätta gärna vad du kom fram till.

Det där med internminnet kan stämma. Jag har även minimalt med nav-sidor aktiverat. Vet inte om det inverkar på minnet. Den låser sig snabbt för det mesta på satellitera nu.

Jag tror inte att antalet aktiva nav-sidor påverkar. Dom är nog aktiva allihop oavsett, bara det att man inte ser dom i "bläddringen".

Jag hittar också bra med Direct Routen (härligt att saker klarar det dom är till för). Har dock inte provat i "skarpt läge" eftersom jag bara rört mig i mer eller mindre kända områden. Jag får väl åka ut i blindo och irra bort mig....;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips