Nu blir det ett par scout...

Hejsan,
Nu har jag bestämt mig för ett par scout från Lundhags.
Har försökt läsa mig till här på forumet om hur man ska ta hand om dem och hur de ska gås in.

Vad ja förstår så räcker det väll bara att traska lagom sträckor hemma tills man känner att de är okay? Läst att någon häller vatten i dem men vet inte om det e ett måste?

Sen är det sködseln. Vax va väll att föredra då fett mjukar upp lädret.
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=NIKWAXAQUEOUSWAX
Funkar detta eller vad använder ni för vax? bara att smörja in med fingrarnaoch vara extra noga i sömmarna, låta stå och sen torka av överflöd? Hur ofta bör man smörja in dem?

Sen vad ska användas för rengörning? Funkar det å torka av dem bara med fuktig trasa å låta torka med tidningspapper i? Läste någonstans att någon rengjorde insidan också på nått sätt?


/Henrik
 
Dubbla strumpor i ull, bara ut och gå..

Det där medlet du länkar till är enligt mig rena skiten. Köp en burk Sno Seal så har du det rätta enligt mig ..

Själv smörjer jag mina läderskor med Lundhags lädersmorning innan första gången jag använder dom. Sen kanske 1 gång per år eller en gång per halvår beroende på hur mycket jag använder dom . Resten kör jag med Sno Seal vilket är ett vax som fungerar mycket bra.

Rengör med varmt vatten och svamp. Går att ta en gnutta tvål om det skulle vara extremt men varmt vatten och gnuggande brukar räcka långt..

Mvh // johannes
 
Hejsan,
Nu har jag bestämt mig för ett par scout från Lundhags. ............................................................................
..................................................................................................................................................................................

Sen vad ska användas för rengörning? Funkar det å torka av dem bara med fuktig trasa å låta torka med tidningspapper i? Läste någonstans att någon rengjorde insidan också på nått sätt?

/Henrik

Så här skriver Lundhags : http://www.lundhags.se/v-rda-din-investering-2/

/ Bertil
 
Vatten för läderrengöring får inte vara för varmt, där smör smälter kokar läder. Ska man lära ut bör man veta vad man håller på med.
 
Att gå in kängor:
Gå en halvtimme i rask takt första gången. Låt det räcka så. Nya skor nöter oftast på ställen som andra skor inte nöter på, och där är huden tunn och känslig. Upprepa detta ett par dagar, så att huden får byggas upp litet.
Sen är det bara att börja gå ordentligt för att "gå in dem". Jag brukar börja på planmark (då jag supinerar litet blir nya skor lätt snedgådda om jag börjar med att gå i terräng), för att sedan gå över till terräng.
Se till att knyta ordentligt i början. Det är i början som du ska få allt att anpassa sig efter din fot, så knyt med omsorg.

Fylla med vatten - nja. Använd dem och gå i både vått och torrt istället.


Skötsel:
Jag kör med Vax och Fett, vilket jag även rekommenderar andra.
Här gäller det att lära sig "läsa" lädret litet.

Fett går in i lädret och mjukar upp det, samtidigt som det impregnerar. Det underhåller också lädret, genom att skydda mot uttorkning och sprickbildning. Fett "nöts" inte bort av ris och vegetation.
Vax ligger som en hinna ovanpå. Det impregnerar, men mjukar inte upp*. Det underhåller inte lädret i samma utsträckning. Ett vaxlager "nöts" lättare bort av ris och vegetation.

Man kan väl säga som så att en läderkänga ska ha en grundfettning, och sedan ett lager vax ovanpå.
Vaxet kommer att nötas bort vid blöta perioder, och genom svettning och väta försvinner även fettet till slut. Är man noga med vaxningen håller fettningen längre. När kängan börjar kännas torr, då fettar man in den på nytt.

Jag föredrar fett med tjära, det tycker jag fungerar bäst.
Bästa vaxet - ja du. Vissa vaxer blir en hård hinna som nöts bort ganska omgående när man går i ris o.d.
Meindel Sportswax är en sådan produkt. Den är så hård att den blir "fnasig" där lädret veckar sig. Dessutom är den omöjlig att få bort från fingrarna, samt luktar lösningsmedel.
SnoSeal blir också en hård hinna, men är mycket bättre.
NikWax* (som du länkar till) tycker jag är riktigt bra. Det är lättapplicerat, går in litet i lädret, och sitter också litet längre. Dock mjukar det upp lädret litet väl mycket. Kom ihåg att skaka om NikWax-tuben ordentligt innan användning.
Skillanden är att de två första är helt vattentäta tills man har nött bort det, varpå man inte har något skydd alls. Den sista är inte helt tät, men sitter längre.

Testa dig fram och se vad du gillar bäst =)


Slutligen. Många är rädda att lädret ska bli mjukt. Det är visserligen sant. Man kan smörja läder tills det är så mjukt att man kan massera spädbarn med det, men då får man jobba hårt och det är inget som sker av misstag =) Läder måste fettas in ibland, annars åldras det och spricker. Var inte rädd för fett!
 
Jag har slutat med vax och använder sedan ett par år bara Lundhags egen lädersmorning, arbetar in med fingrarna som värme. Jag har Lundhags Syncro som är 3½ år nu och har inga problem med att de skulle vara/bli för mjuka. Jag körde med två olika slags vax men det funkar bättre med rejält med fett. Det är ordentligt testat på riktigt dyngblöta ripjakter med flera nätter i tält (dvs. dåligt att torka). Visst fuktar det till slut men stövlar eller GTex skulle inte vara bättre.
 
Tackar så mkt för alla svar!
En sista sak ja undrar är om man ska låta kängorna dra lite innan man använder dem efter första insmorning av då tex Lundhags egna smörja eller om man kan dra ut direkt och spatsera? =)

Tror jag kommer testa att köra lundhags egna fett/vax blandning en gång om året/halvår och sedan nikwax lite då och då om man vill ha lite extra skydd.
 
jag kör med ganska dyra engelska handsydda skor till vardags, dom håller i runt 20 år så vård är viktigt, från tillverkarna rekommenderar man inte fett, viss in-färgning vid behov och vax.. vi har även selar och sadlar till våra hästar, samma sak.. vax.. inte fett.. men visst, jag kan ha fel.. kängor är rätt billiga och håller inte så länge om man använder dom mycket, det är väl skitsamma om man fettar eller vaxar, bättre det än att inte sköta dom alls..
 
Tackar så mkt för alla svar!
En sista sak ja undrar är om man ska låta kängorna dra lite innan man använder dem efter första insmorning av då tex Lundhags egna smörja eller om man kan dra ut direkt och spatsera? =)

Tror jag kommer testa att köra lundhags egna fett/vax blandning en gång om året/halvår och sedan nikwax lite då och då om man vill ha lite extra skydd.

Har mindre betydelse. Fetta in dem, och kör på.

Som sagt.
Undvik att torka kängorna vid värmekällor (kamin, element, skotork) och se till att lädret inte blir torrt med hjälp vax/fett, så kommer dina kängor hålla mycket länge.

/Tomas
 
jag kör med ganska dyra engelska handsydda skor till vardags, dom håller i runt 20 år så vård är viktigt, från tillverkarna rekommenderar man inte fett, viss in-färgning vid behov och vax.. vi har även selar och sadlar till våra hästar, samma sak.. vax.. inte fett.. men visst, jag kan ha fel.. kängor är rätt billiga och håller inte så länge om man använder dom mycket, det är väl skitsamma om man fettar eller vaxar, bättre det än att inte sköta dom alls..

Står det något om varför?

Till seldon kan jag tänka mig att orsaken är att lädret töjs ut om det är infettat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fixa så softshellbyxor blir vattenresistenta? Utrustning allmänt 2
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
tompa_m Varför blir det alltid så här? Utrustning allmänt 5
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
avslutatmedlemskap1004 Plus och minus blir noll Utrustning allmänt 22
Exinor Nu blir ryggan lättare! Utrustning allmänt 10
Jerja Vem blir först upp på nordtoppen Utrustning allmänt 5
jonssonmartin Hur blir vädret framöver Utrustning allmänt 5
thureb Varför blir det skavsår? Utrustning allmänt 7
Almgren Vildmarksmässan blir allt sämre Utrustning allmänt 7
cronhjort blir man blöt i X-Factor? Utrustning allmänt 0
vandrafjäll Ett otroligt bra bemötande av Lundhags Utrustning allmänt 6
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
Tapio_ut Allt-i-ett-tvättmedel? Utrustning allmänt 16
majkelsson Efterlyses Stroppar alternativt ett Tips Utrustning allmänt 6
Aleks_T Köpte ett billigt kina-vattenfilter Utrustning allmänt 49
Kal-P-Dal Solcellsladdare och lampa i ett. Utrustning allmänt 11
Frandsén91 Benchmade 201 activator..är d2 ett bra stål? Utrustning allmänt 14
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
koskenkorva MSR Alpine 2 Potset ,besvikelsen är ett faktum! Utrustning allmänt 16
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
hhhh Även litet fynd kan vara ett fynd Utrustning allmänt 31
flying_dutch vad ska ett första hjälpen apotek innehålla? Utrustning allmänt 52
Vättlefjäll Är det inte dags för ett gruppköp? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
niking Dålig mobiltäckning snart ett minne blott? Utrustning allmänt 10
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Hiza Ett etiskt dunproduktsval Utrustning allmänt 0
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
klippen Ännu ett bevis på skidors överlägsenhet Utrustning allmänt 13
haskell Gitarr: Ännu ett skäl för UL! Utrustning allmänt 14
Carlarmfelt alpin solskyddsfaktor för läppar och ansikte 1 ett Utrustning allmänt 2
Öjvind Kanot-,cykel-,trädgårdsvagn i ett stycke! Utrustning allmänt 16
madir Utsidans medlemmar - ett hyvens släkte Utrustning allmänt 5
dePaul Äntligen ett kärt ämne :-) Utrustning allmänt 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.